Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Whole in one leadership

31 mei 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma

In de top van het bedrijfsleven blijkt de zuivere intentie vaak te ontbreken, Annelies Oosterhoff schetst in haar nieuwe boek “Whole in one management” een richting naar krachtig leiderschap in vitale ondernemingen

Annelies Oosterhoff
Op 30 mei 2013 presenteerde Annelies Oosterhoff haar nieuwste boek over leiderschap. “Whole in One Leiderschap”. Het is een boek voor iedereen schrijft Annelies, want je geeft immers leiding aan jezelf. Het is echter vooral een boek voor mensen die leiding geven aan organisaties, aan ondernemingen. Het is een boek om inspiratie op te doen. Een boek dat je helpt ontdekken wat in de loop der eeuwen aan inzichten over leiderschap is opgeslagen en wat je in jezelf kunt vinden als je goed luistert naar jezelf en wat er gebeurt in de interactie tussen jou en je omgeving.
Ik had het voorrecht bij de presentatie van het boek aanwezig te zijn. De boekpresentatie was opgebouwd uit drie delen. Een inleiding van Gerard van Vliet, van het NCD – het Centrum voor Commissarissen en Directeuren, een inleiding van Jeroen Meijerink van Tour Tempo Europe en Annelies zelf, die in het kort iets over haar boek vertelde.|

Crisis in Leiderschap
Gerard van Vliet liet in zijn verhaal zien dat het slecht gesteld is met leiderschap in Nederland. Na jaren lang gericht te zijn geweest op beheersen, op in de greep houden of in de greep krijgen, komen leiders er de laatste 10 jaar achter dat doorgaan op die route niet leidt tot betere resultaten. Het gaat niet goed met onze ondernemingen. De schandalen bij banken, woningbouwverenigingen, universiteiten en in de gezondheidszorg zijn volgens Van Vliet nog maar topjes van de ijsberg. Er is veel meer aan de hand. De oude generatie leidinggevenden is de aansluiting met de wereld kwijt geraakt. Volgens Van Vliet weten commissarissen van de belangrijkste aspecten van het zakendoen niets of nauwelijks iets af. Ontwikkelingen in de IT sector, de sector Marketing en Sales en de sector Human Resource Management zijn onbekend terrein voor het grootste deel van de commissarissen. Dat is dramatisch omdat juist IT en mensen de belangrijkste onderwerpen zijn om je op te richten als het om leiderschap gaat. Het ging jarenlang om kijken wat er te halen was. Om ten koste van bijna alles winst maken. Nu gaat het om delen en verbinden en deze mensen weten niet hoe dat moet. Je kunt er natuurlijk door de afdeling R&D onderzoek naar laten doen, maar het is essentieel hoe je er zelf mee om gaat. In bedrijven ontbreekt volgens VanVliet echte feed-back en ook feet-back, een stap terug zetten is niet aanwezig.

Hoe krijg je kracht?
Dat een stap terug zetten werd ook duidelijk in de presentatie van Jeroen Meijerink. Hij houdt zich bezig met de ontwikkeling van mensen die het golfspel bedrijven en liet zien dat daarin een hele nieuwe benadering veel vrucht afwerpt. Het gaat bij de ontwikkeling niet om het steeds maar verder verbeteren van deelhandelingen maar om het je overgeven aan een patroon, aan een ritme  waardoor je op het juiste moment de maximale en meest gerichte energie levert. Meijerink maakt gebruik van de ontdekking dat er een verhouding zit tussen het omhoog zwaaien van je club en het wegzwaaien van je club. Die verhouding blijk je goed te kunnen vangen in drie tonen die met een zeker ritme worden weergegeven. Je kunt ze via een oortje aan jezelf laten horen als je golft en zo kom je in het goede ritme. Die aanpak wijkt totaal af van de aanpak waarbij je als je gaat golven aan wel 20 dingen tegelijk moet denken. Je overgeven aan het ritme levert veel meer resultaat op. Meijerink liet zien hoe topgolfers daar succesvol in zijn. Leiderschap, strategie en businessplannen vragen je ook om op hetzelfde moment aandacht te hebben voor een complexe hoeveelheid aspecten. Dan krijg je al gauw de situatie waarin je zo bewust met al die deelaspecten bezig bent dat je op het geheel de mist in gaat.

Vitale ondernemingen
Annelies Oosterhoff laat in haar boek zien waar de essentiële kracht in vitale ondernemingen te vinden is. “Voor Whole in One-leiderschap is geen grondige persoonlijke verandering nodig, wel een bereidheid obstakels weg te nemen die de natuurlijke staat van zijn beperken”. Zij bouwt in haar boek voort op haar wetenschappelijk onderzoek naar scheppingsprocessen in ondernemen aan de universiteit Nyenrode. Een onderzoek dat zij heeft afgerond met een dissertatie.

Sleutelbegrippen
Annelies Oosterhoff noemt 4 sleutelbegrippen.
Het eerste is aandacht: aandacht voor het unieke, aandacht voor de mens, aandacht voor het individuele;
Het tweede is openheid: openheid over het proces in relatie tot persoonlijke ambitie en bedrijfsambitie;
Het derde is moeiteloosheid, zodat je altijd weer energie hebt om in beweging te zijn;
Het vierde is bezieling, door met hart en ziel een duurzame bijdrage te leveren aan het ondernemersklimaat van de wereld waarin wordt geleefd en ondernomen.
Het gaat erom vanuit deze sleutelbegrippen een kristalheldere bijdrage te leveren in termen van winst, relaties en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063