Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Weten wat je wilt

24 februari 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Als je weet wat je wilt kun je ook de goede informatie voor je sturing vinden.

Zojuist lees ik in de krant dat Fitch de kredietwaardigheid van Griekenland heeft verlaagd. Zo zo…., dat is knap, heeft Griekenland dan nog kredietwaardigheid? Regelmatig kun je tegenwoordig kritiek horen op de kredietbeoordelaars. Hadden ze hun waarschuwing maar eerder afgegeven. Hadden ze ons 10 jaar geleden maar verteld dat Griekenland niet kredietwaardig was, dan hadden we nu niet met de problemen gezeten. Als je de kredietwaardigheid verlaagd op het moment dat de hele wereld dat al weet dan is het geen kunst en heeft niemand er meer iets aan.

Voor een leidinggevende op elk niveau is het belangrijk te weten hoe de wereld er in de toekomst uitziet. Je neemt je beslissingen op basis van wat je verwacht in de periode die komen gaat. Zijn die verwachtingen onjuist en kloppen de voorspelde cijfers niet dan neem je de verkeerde beslissingen en zit je met de gebakken peren.

Hoe voorkom je dat je met de gebakken peren komt te zitten?

Dat voorkom je door ervoor te zorgen dat je weet wat je wilt en door te zorgen dat je over de juiste informatie beschikt. Als je niet goed weet wat je wilt is het erg lastig een goede selectie te maken uit alle data die er tot je beschikking staan. Dan weet je niet waar je naar moet kijken.

Als je wel weet waar je naar moet kijken kun je ook actief naar die informatie op zoek.

Bij de overname van een logistieke dienstverlener zat het bedrijf waar ik toen werkte in eerste instantie met de handen in het haar. De computersystemen werkten nog niet en daardoor ontbrak de essentiële informatie voor de aansturing. Toen we ons realiseerden dat we ergens in het bedrijf nog een ervaren transportmanager hadden rondlopen en hem de leiding in handen gaven was het probleem diezelfde dag nog opgelost. Hij liep elke avond en elke morgen met een stukje papier  en een potlood naar de planning en de overslag, stelde de goede vragen en wist dan ruim voldoende om sturing te kunnen geven aan het bedrijf.

Het probleem ontstaat als je afhankelijk wordt van spreadsheets en de oordelen van deskundigen. Voor je het weet vertellen die je waarop je moet letten en gaandeweg vaar je op het oordeel van anderen in plaats van op je eigen oordeel. Dan kun je vaak alleen nog maar achteraf vaststellen dat het fout gegaan is in plaats van tijdig de goede kant op te sturen.

 

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063