Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Wat willen medewerkers?

18 december 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma

In organisaties zijn wij gericht op grote dingen. Beleid, plannen, strategie, businessmodellen, mergers en outsourcing zijn de onderwerpen van alle vergaderingen waar wij onze tijd in steken. Als het meezit ergens in het jaar een functioneringsgesprek, een beoordelingsgesprek en misschien een POP. Maar wat willen medewerkers nu eigenlijk? En waar heb jij medewerkers voor nodig? Angela Maier beschrijft 12 wensen van leerlingen, die echter één op één op medewerkers en collega’s kunnen worden toegepast.

Grote dingen
In organisaties hebben we het vaak over grote dingen. Over visie, over beleid, over strategie. Je kunt daar gemakkelijk heel druk mee zijn. Het valt wel eens op hoe lastig het is om een opening te vinden in de agenda van een leidinggevende. Vooral in organisaties met veel verschillende managementlagen en een keur aan ondersteunende en adviserende stafafdelingen valt het niet mee om tijd te vinden. Veel leidinggevenden in zo’n organisatie worstelen met een tijdsprobleem, met prioriteiten stellen en keuzes maken. Ik kan mij ook nog wel herinneren hoe mijn agenda elke keer weer vol liep. Hoe ik van de ene naar de andere vergadering rende, hoe we spraken over uitgangspunten en criteria, performance indicatoren en mijlpalen. Dat leidde overigens niet tot een lenige en flitsende organisatie. In een recent artikel in The European Business Review beschrijft prof. Rita MacGrath hoe organisaties al hun tijd dan kwijt zijn aan de status quo in stand houden. De tijd en de energie zijn niet gericht op vernieuwing maar op het beheersen, het ervoor zorgen dat alles in het gareel blijft lopen.
Bij al die drukte schieten de mensen met wie je werkt er gemakkelijk bij in. In de haast ren je iedereen voorbij en voor even een kopje koffie bij de automaat is geen tijd meer. Sommige managers vinden dat trouwens tijdverspilling. Met kletsen wordt geen geld verdiend, de baas z’n centen zijn niet van blik.

12 wensen
Gisteren werd ik door een blog van Angela Maier weer even wakker geschud. In haar blog schrijft ze wat leerlingen in het onderwijs belangrijk vinden. Ze heeft dat jarenlang aan haar leerlingen gevraagd en komt tot 12 dingen, die leerlingen van je vragen. Medewerkers vragen diezelfde dingen aan hun baas. Hierna volgen de 12 zaken, die leerlingen van hun leraar vragen

  1. Groet me elke dag.
  2. Kijk vriendelijk naar me, laat zien dat je me accepteert als mens.
  3. Geef me je aandacht, sta even bij me stil, praat even met me, al is het maar een seconde.
  4. Help me dromen, help me te kijken hoe ik me verder kan ontwikkelen, praat niet alleen over wat ik nu, hier moet doen.
  5. Geef me uitdagende taken en opdrachten.
  6. Vraag hoe het met me gaat.
  7. Geef me tijd om even na te denken en te reflecteren.
  8. Hanteer hoge normen, houdt me verantwoordelijk, laat me niet wegkomen met een ondermaatse prestatie.
  9. Laat merken dat je gezien hebt wat ik deed.
  10. Geef me de gelegenheid om vragen te stellen.
  11. Prikkel me, daag me uit.
  12. Vertrouw me
     

Voorwaar een hele lijst met vragen.
En nu zie ik sommige mensen al moeilijk kijken, ik hoor de tegenwerpingen al. Moet dat dan ook met Jan? Die is altijd zo negatief. Geldt dat dan ook voor onze monteurs, die zijn toch totaal niet betrokken, denk je dat die wachten op een knikje van mij? Of: denk je dat ik daar tijd voor heb? Dan kan ik wel aan de gang blijven, ze zien me komen.

Alle hens aan dek
Ja, het is niet moeilijk om argumenten te bedenken om dit niet te doen en vaak zijn mensen er zo aan gewend dat het niet gebeurt dat ze voor de behoeften die ze hebben hun heil al lang ergens anders hebben gezocht. Als je op je werk geen aandacht krijgt dan zoek je een plaats waar je wel aandacht krijgt.
Als je in deze tijd van snelle verandering en complexiteit als bedrijf wilt overleven heb je echter de denkkracht, het initiatief en de creativiteit van al je mensen nodig. Maier biedt hier een sleutel aan die daar toegang toe geeft. Als je die sleutel niet gebruikt blijf je stil staan en uiteindelijk loop je vast.
De recent overleden schrijver Gerrit Krol (FD 26-11-2013) schrijft in zijn boek In dienst van de ‘Koninklijke’: “Het grote voordeel van kantoorwerkzaamheden is dat een slecht idee nooit wordt afgestraft. Ik was zo vrij daaruit af te leiden dat in zo’n omgeving een goed idee ook niet veel waard kan zijn”. Hij schetst een beeld waarbij het er niet zoveel toe doet wat mensen denken of vinden. De systemen en de processen zijn leidend, niet wat de mensen in de organisatie denken.
Het is nu een tijd van alle hens aan dek. Wat doe jij om de denkkracht van je mensen vrij te maken?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063