Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Wat heb je aan een pilletje?

25 januari 2018, gepubliceerd door Dirk Boersma

Hoogleraar
In de Belgische zakenkrant van 24 januari, kwam ik een krachtig betoog tegen van professor Frederik Anseel, tot voor kort hoogleraar aan de universiteit van Gent en sinds kort hoogleraar bedrijfspsychologie aan het Kingscollege in Londen. Het artikel van Anseel doet me wat, het gaat ergens over, het maakt duidelijk hoe in veel ondernemingen de mensen vooral gezien worden als hulpmiddelen vergelijkbaar met machine onderdelen. Hun waarde is de waarde die ze aan de bedrijfsprocessen toevoegen.

Pilletje
En om die waarde  zo hoog mogelijk te maken stoppen we er graag een pilletje in. Anseel gebruikt de naam Viagra voor dat pilletje. Hij maakt de vergelijking met dat potentieverhogende middel. De Viagra pil voor werknemers in een bedrijf heet ‘engagement’ een zeer populair middel om te zorgen voor een grotere klanttevredenheid. Hij vergelijkt de correlaties tussen Viagra nemen en de sexuele prestaties van mannen  met de correlatie tussen betrokken medewerkers en klanttevredenheid. Die correlatie blijkt nog groter dan de correlatie tussen Viagra en de sexuele prestaties.

Bloeiende business
Voor organisaties en adviseurs is dat volgens Anseel een reden om zich massaal op engagement te storten. Er is een bloeiende business ontstaan rondom engagement. Er worden tal van methoden aangeboden om dat engagement bij medewerkers te verhogen. Het is een business waarin goed geld te verdienen is. Ik weet dat maar al te goed want de afgelopen jaren ben ik intensief betrokken geweest bij een engagement programma voor de dealers van een van de grote automerken. En ik heb zelfs gezien dat het inderdaad werkt. Twee van de dealers die van mijn diensten gebruik maakten wonnen een prijs voor de meest tevreden klanten.

Gestopt
En toch zat het me niet lekker en anderhalf jaar gelden ben ik ermee gestopt. Niet omdat ik niet geloof dat engagement niet werkt maar omdat ik het gevoel kreeg dat het niet om mensen gaat. Het ging om tricks en tips zoals ook Anseel schrijft in zijn artikel. Hij schrijft dat hij zich er ook niet meer aan mee doet omdat het ontbreekt aan fundamentele bekommernis om mensen en dat is mij uit het hart gegrepen. Dat is overigens niet alleen een probleem bij engagement maar ook bij andere tips en tricks die aan organisaties aangeboden worden.

Relatie
Ik moet denken aan wat Jim van Os, hoogleraar psychiatrie schrijft over de werkzaamheid van pilletjes en gesprekstherapie in de psychiatrie. Ze werken allebei zegt Van Os, maar ze werken alleen als er een relatie is tussen de patiënt en de behandelaar. Zo kan je ook naar het onderwijs kijken als de leerling een relatie heeft met de leerkracht dan wordt er geleerd, ontbreekt die relatie dan gebeurt er niets.

Onsmakelijk
En zelfs op die relatie is Anseel kritisch als die relatie alleen maar het doel heeft de medewerkers beter te laten presteren dan is dat hetzelfde als een hondentrainer of een paardenfluisteraar schrijft hij. Hij noemt een dergelijke aanpak onsmakelijk.

Evenwaardigheid
Als ik het afzet tegen ons gedachtegoed van Coachend leiderschap dan is er bij die manier van werken geen ruimte voor evenwaardigheid. Voor het echt serieus nemen van de ander als een partner op de werkvloer, en niet als een object waar iets uitgehaald moet worden. Evenwaardig betekent samen werken op basis van afspraken. Er is geen sprake van dwang maar in gesprek zijn met elkaar om samen vast te stellen wat er moet gebeuren.

Bierbrouwer
Dat is ook wat ik lees in een blog van Kelly Brown, die werkt bij bierbrouwer Molson Coors in Canada. Ze is daar verantwoordelijk voor Legal en Corporate Affairs en ze schrijft dat een goed leider naast alle andere kwaliteiten ook moet beschikken over de soft skills of caring, connecting and communicating with their teams.

 

Houden van
En even verderop in haar blog schrijft ze over haar vader, die arts was en tegen studenten zei dat van mensen houden een belangrijke voorwaarden was om een goede dokter te kunnen worden. Dat geldt voor leidinggevenden in het bedrijfsleven precies hetzelfde zegt ze. Alleen als je van mensen houdt kun je een goed leider zijn. Goede leiders zijn geïnteresseerd in hun mensen. Het is belangrijk om zorg te hebben voor elkaar en elkaar vertrouwen te geven. Het gaat niet om de tricks, het gaat om met elkaar uitvinden wat het beste is voor de organisatie en de mensen die er werken.

Vragen stellen
Om dat voor elkaar te krijgen moet je als leider goed zijn in het vragen stellen zegt Brown. Niet alles het beste weten maar ook willen horen hoe je collega’s ergens over denken en omdat ze uitgaan van evenwaardigheid hebben goede leiders ook de moed om een robuuste dialoog te voeren. Ze durven aan te spreken en doen dat op een goed manier. Het is belangrijk om zo elke dag weer aan je werk te beginnen, stel jezelf de vraag wie wil ik zijn vandaag.

Betrokkenheid
Veel van de elementen die Brown noemt komen aan bod in onze aanpak van coachend leiderschap. Een aanpak, die zonder dat we nou zo nadrukkelijk met tricks en tips ( Paul Matthijsen noemt ze wondertools) bezig zijn, leidt tot betrokken leiders, betrokken medewerkers en loyale en tevreden klanten. Het gaat niet om het manipuleren van medewerkers dan is er geen sprake van evenwaardigheid. Het gaat om samen de dingen aanpakken en dat doen vanuit oprechte betrokkenheid op elkaar. Vanseel schrijft over twee weken het vervolg op zijn artikel van gisteren, ik kijk er met belangstelling naar uit.

Verder praten bel 0622995926 of mail dirkboersma@excellentleiderschap.nl

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063