Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Vruchtbaar van mening verschillen

08 november 2017, gepubliceerd door Dirk Boersma

Van mening verschillen
In mijn blog van gisteren schreef ik over het belang van leren ruziemaken. Of  liever gezegd, zoals ik het gisteren al benoemde, debatteren. Het is belangrijk je er bewust van te zijn dat debatteren wat anders is als pitchen. Het gaat bij debatteren om meer dan alleen je eigen verhaal. Het gaat om wat er tussen jou en anderen plaats vindt. Aan een goed debat hebben alle deelnemers iets. Een debat is niet iets van winnen en verliezen. In de politiek krijgt het wel vaak die vorm daar moet de andere partij verslagen worden. Daar gaat het om gelijk krijgen. Maar bij het debat zoals Adam Grant dat bedoelt in zijn artikel in de New York Times , gaat het om samen meer helderheid krijgen over een aak en het ontdekken van nieuwe wegen,  keuzes en oplossingen.

Voetangels en klemmen
Vaak zijn we niet zo goed in zo’n debat en loopt het uit op je gelijk willen halen of de ander tot zwijgen brengen.
Leiderschapsexpert en voormalig FBI agent La Rae Qui heeft recent een artikel geweid aan alle voetangels en klemmen, die ervoor kunnen zorgen dat een debat of een gesprek op niets uitlopen. Ze benadrukt dat het erg belangrijk is om die voetangels en klemmen te omzeilen om er daarmee voor te zorgen dat je samen tot resultaten komt.

Onderbreken
Een eerste grote valkuil is het onderbreken van de andere partij. Je komt dat verschijnsel overal tegen. Voor je het weet geef je je eigen mening al terwijl de ander nog aan het praten is. Het is belangrijk echt je aandacht bij het verhaal van de ander te houden. Dat betekent niet iets anders doen terwijl je luistert. Laat je telefoon gewoon liggen, kijk er niet op. Zeggen dat je het begrijpt terwijl je een  tekstbericht controleert is hetzelfde als niet luisteren. Het is ook belangrijk om niet vast bezig te zijn met bedenken wat je zal antwoorden terwijl de ander nog praat. Concentreer je op wat de ander te vertellen heeft.

Gelijk hebben
De tweede valkuil is dat je het gesprek ingaat met het vooringenomen standpunt dat je gelijk hebt en dat je dat gelijk ook moet binnen halen. Het doel van een debat is dat je elkaars standpunten en opvattingen leert kennen. Het gaat niet om het ontdekken waar de ander fout is. Als wij vinden dat we gelijk hebben  moet de ander wel ongelijk hebben. Zo komen we vanzelf in een winnen of verliezen debat terecht.
Probeer een debat met een open mind in te gaan met de serieuze bedoeling de ander te begrijpen.

Snelle conclusies
Een derde valkuil is dat we te snel denken dat we weten hoe het in elkaar zit. We hebben maar weinig informatie nodig om ons een beeld te vormen. Dat beeld klopt trouwens vaak ook nog wel gedeeltelijk. Maar het hebben van dat beeld zorgt ervoor dat we stoppen met nog meer informatie tot ons nemen. Het uiteindelijke beeld blijft dan gebrekkig en incompleet. Bovendien zijn we positiever over wat beweerd wordt door iemand die we aardig vinden en minder positief over iemand die we niet aardig vinden. Daar luisteren we minder goed naar.
Het gaat erom dat je je best doet om die vooroordelen los te laten en echt te luisteren naar wat iemand te vertellen heeft. Zo kun je je vooroordelen ook van tijd tot tijd bijstellen.

Geen respect
Een vierde valkuil is geen respect tonen. Dat begint volgens Qui een steeds groter probleem te worden. Als je geen respect toont kun je ook niet emphatisch zijn terwijl dat heel belangrijk is. Je hoeft het met een standpunt niet eens te zijn maar je kunt wel je best doen het te begrijpen. Het is erg belangrijk om dat te doen. Om te kijken in hoeverre je de gedachtegang van de ander kunt volgen.

Emoties
Een vijfde valkkuil is het je laten leiden en beheersen door je emoties. Debatten maken die vaak los en dan wordt het makkelijk modder gooien of elkaar voor rotte vis uitmaken. Het is heel belangrijk dat we leren onze emoties te herkennen en ze te besturen. We hebben emoties, dat kunnen we maar beter niet ontkennen. Emoties zorgen ervoor dat we in actie komen als dat nodig is. Zorg er echter voor dat je emoties niet met je op de loop gaan.

Opgeven
De zesde valkuil is te snel opgeven. We zeggen veel te snel ’laat maar zitten’ of ‘het hoeft al niet meer’ Op die manier eindigt een debat voortijdig met twee partners die niet tevreden zijn. Neem de tijd, laat zaken rustig bezinken en reageer wat trager. Zo houdt je het gesprek op gang.

Positief eindigen
En de laatste valkuil die Qui noemt is dat je vergeet om positief te eindigen. Het is echter van het allergrootste belang om niet kwaad weg te lopen maar om ervoor te zorgen dat een debat positief wordt afgesloten zodat de relatie goed blijft. Neem vriendelijk afscheid en leg zo de basis voor volgende constructieve gesprekken.
Er valt hier nog meer over te zeggen en het is de verantwoordelijkheid van een leider om ervoor te zorgen dat gesprekken goed kunnen verlopen om aandacht te besteden aan het voorkomen dat mensen in deze valkuilen terecht komen. Wees er alert op het haal ze eruit dat zorgt voor een constructieve sfeer in je organisatie en in je team.

Wil je hierover of over iets anders doorpraten bel dan 0622995926 of mail dirkboersma@excellentleiderschap.nl

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063