Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Slow

03 juli 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma

In onze contacten met klanten, in trainingen of in coachtrajecten besteden wij veel tijd aan vragen, luisteren en ontvangen. Het wordt door deelnemers als “slow” ervaren. Het lijkt langzaam maar geeft mooie resultaten

Slow
Recent hoorden wij een paar maal van klanten en van collega’s dat ze onze manier van werken als “slow” beleefden. Ze vonden dat een positieve kwalificatie en benoemden het als tegengesteld aan de staccato-achtige manier waarop in veel trainingen en opleidingen wordt gewerkt. Vaak wordt op een snelle, zakelijke en “gelikte” manier informatie over de deelnemers uitgestort. Bij ons hadden ze iets anders ervaren. Tijd, aandacht, veiligheid en ruimte voor reflectie. Ook de gelegenheid om eens wat dieper te gaan om zo werkelijk tot nieuwe inzichten te komen en aanknopingspunten voor nieuw gedrag te ontdekken.
Ik was even verrast door dit commentaar. Het was ook wel een commentaar waar ik blij van werd. Goed om te horen van klanten dat wij verschil maken en dat onze manier van werken impact heeft.

Communicatietraining
Het commentaar riep ook associaties op met mijn eerste trainingen. Trainingen, die vaak communicatie als onderwerp hadden. Aan mensen uitleggen hoe dat werkt, hoe een beeld wat je in je hoofd hebt gecodeerd wordt in woorden, die via de ruimte in het oor van een ander terecht komen. Die ander decodeert en krijgt als het goed is een beeld in het hoofd dat overeenkomt met het beeld wat je wilde overbrengen. Meestal komt er dan ook weer iets terug. Eenzijdige communicatie en tweezijdige communicatie. Zenden en ontvangen. Je behandelde dan ook alle invloeden die kunnen verstoren of die kunnen helpen de communicatie tussen mensen goed te laten verlopen.

Communicatie-medewerker
Toen we de eerste communicatie-medewerker in het bedrijf kregen, kwam ik al gauw in een discussie met deze deskundige terecht. Het ging bij hem namelijk vooral over zenden. De ontvanger kwam ook nog wel aan bod, maar alleen maar om te onderzoeken hoe je het meest effectief kon zenden. Het wederkerige karakter van de communicatie was geheel uit beeld verdwenen. Het ging om de zender en diens boodschap. De communicatiemedewerker was in dienst van de directie en het zenden van de directie stond centraal. Aan het ontvangen door de directie werd nauwelijks of geen aandacht besteedt. Volgens mij droeg deze medewwerker ten onrechte de titel communicatie-medewerker. Hij was met verpakken bezig, niet met communiceren. Ik ben bang dat dit nog niet veel veranderd is. Zelfs in trainingen en opleidingen staat het zenden centraal.

Ontvangen
In onze leiderschapstrainingen besteden we veel aandacht aan het ontvangen. We doen dat zelf als trainer, coach en consultant en we proberen in onze activiteiten de deelnemers ook te stimuleren om vooral goed te ontvangen. De bekende en populaire managementgoeroe Covey, benadrukt dat begrijpen voor begrepen worden gaat. Daar begint het mee. Met begrijpen. Het is mooi dat deelnemers en klanten dat ook ervaren en aan ons teruggeven. Het kost wel tijd zeggen ze, maar uiteindelijk bereik je meer.
In veel organisaties blijft het om zenden gaan. Er wordt veel energie gestoken in het goed verpakken van de boodschap. De leider wordt vooraf ingepraat om zijn boodschap zo effectief mogelijk over te brengen. Ook al is de verpakking mooi, het gaat uiteindelijk om de inhoud. Hoe dring je met de inhoud echt door tot het hart van iemand.

Coachend leiderschap
Bij coachend leiderschap begin je met begrijpen, je luistert eerst, ontdekt wat de ander bezig houdt, waar de ander is, om daar met je boodschap op aan te sluiten. Verpakking is dan vaak meer ballast en leidt de aandacht maar af. Beter dan je boodschap verpakken is vragen stellen om te ontdekken waar het echt om gaat. Dat kost tijd en wordt misschien als slow ervaren maar je bereikt het beste resultaat.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063