Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Orde en netheid

03 mei 2012, gepubliceerd door Monty Trapman

Ik zit midden in een verhuizing. En dan zijn deze twee begrippen opeens heel belangrijk.

Ik ga naar een nieuw huis, kale muren, kale vloeren. Er moet een hoop gebeuren. En in het oude huis moet er van alles worden opgeruimd en ingepakt. Hoe goed ik er ook over nadenk en hoe goed ik ook alles plan, er zijn telkens weer dingen die ik niet had voorzien en die anders gaan dan ik verwachtte. Fuzzy control is de manier waarop ik het aanpak, voortdurend inspelen op wat er gebeurt maar wel met een duidelijk doel en een duidelijke deadline voor ogen. In mijn nieuwe huis doe ik veel zelf, met mijn handen werken is iets waar ik veel plezier aan beleef. In de vele doe- en regeldingetjes loop ik voortdurend aan tegen de noodzaak ordelijk en netjes te werken. Gereedschap meteen een vaste plek geven, dingen meteen opbergen en terugleggen. Soms vergeet ik dat en dan ben ik steevast veel tijd kwijt met zoeken: waar heb ik die schroevendraaier laten slingeren, waar heb ik dat lijstje toch neergelegd? Ergernis en tijdverlies, dat is wat slordigheid mij oplevert.

Ik heb ooit eens ergens gewerkt waar de directie het begrip “clean desk” had ingevoerd en behoorlijk rigoureus. Bureaus moesten leeg zijn, kasten gesloten. De schoonmakers konden zo beter hun werk doen en papieren lagen niet meer voor iedereen ter inzage. De beveiliging had opdracht gekregen om alles wat ze vanaf de vastgestelde ingangsdatum nog aantroffen op bureaus in een afvalcontainer te kieperen. En dat deden ze ook. Het regende protesten. Maar de directie hield de poot stijf. Na twee dagen waren de bureaus na werktijd inderdaad leeg. Ook bij degenen die stelden dat zij beter konden werken als alles in stapels op hun bureau lag omdat zij volgens hen blindelings alles in de chaos konden vinden.

Resultaat? Er ging minder tijd verloren aan zoeken, vertrouwelijke gegevens waren opgeborgen en tot mijn verbazing ging de sfeer er op vooruit toen het gemopper eenmaal was verstomd. Een opgeruimd bureau leidde tot een opgeruimd hoofd en een opgeruimd gemoed. Een enkeling hield moeite, de meesten zagen er vanzelf het nut van in. Het kreeg zelfs een soort sneeuwbal effect: ordelijk en  gestructureerd werken werd vanzelfsprekend.

Met mijn verhuizing merk ik dat ook telkens weer. Orde en netheid leiden voor mij niet alleen tot meer overzicht en tot efficiënter, maar ook tot meer plezier in wat ik doe.

Hoe zit het met de ordelijkheid bij jou op het werk? Stuur je er ook op dat de medewerkers zich daar verantwoordelijk voor gaan voelen?

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063