Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Onderhoud

22 mei 2014, gepubliceerd door Dirk Boersma

Net als voor tuinen geldt dat onderhoud van je Human Capital leidt tot meer bloei en lagere kosten. Met verwaarlozen en uitpersen, ben je altijd duurder uit en slechter af.

Hoveniersbedrijf
Mijn buurman heeft een hoveniersbedrijf. Het is één van de grootste hoveniersbedrijven van Nederland. Elke dag rukken ’s morgens in alle vroegte 70 busjes, de meeste met een aanhanger er achter, uit om ergens een tuin te gaan verzorgen. Het gaat daarbij meestal om tuinen bij bedrijven. Daar wordt door de medewerkers van mijn buurman, geharkt, geschoffeld, gesnoeid, grasgemaaid, bemest en ga zo maar door. Ze doen dat 5 dagen in de week. Als ze elke bedrijf nu eens één maal per twee weken bezoeken betekent dat dat ze bij een kleine 70 bedrijven met grote regelmaat voor de tuinen zorgen. Ze doen dat niet voor niets. Hoewel ik niet in de boeken van mijn buurman kijk heb ik het idee dat hij er een goede boterham aan verdient en als ik zie hoe opgewekt zijn mensen altijd thuiskomen aan het einde van de middag dan denk ik dat zij ook niet te klagen hebben.

Onderhoud
Soms praat ik mijn buurman over dat tuinonderhoud. Hij legt mij dan uit dat goed bijhouden verstandig is. Het voorkomt dat je later met hoge kosten te maken krijgt want als je een tuin eenmaal z’n gang laat gaan. Dan wordt het een bende. Een ijzerdraad houdt de zaak niet op z’n plaats. Je moet er gewoon regelmatig bij langs om wat te knippen, te sproeien, te schoffelen of een nieuw touwtje vast te maken bij een klimplant. Als ik mijn ploeg in een verwaarloosde tuin moet sturen, zegt de buurman, dan worden de kosten erg hoog. Rooien en opnieuw beplanten, een gazon vervangen dat loopt in de papieren, dat willen die bedrijven liever niet. Ze betalen liever regelmatig een kleiner bedrag voor goed onderhoud. Dan zijn ze veel goedkoper uit en de tuin ziet er nog mooier uit.
Bij bedrijven waar ik kom of waar ik over hoor ontdek ik vaak hoe weinig er met mensen gesproken wordt. Vaak beperkt het contact tussen leidinggevenden en medewerkers zich tot geeltjes op het bureau en berichten in de mail of via de whatsapp.

Echte gesprekken
Echte gesprekken met medewerkers worden maar beperkt gevoerd, daar is geen tijd voor. Leidinggevenden hebben het veel te druk met hun “werk” om aan die gesprekken toe te komen. Hun deur staat altijd open, de drempel is laag maar er komt niemand binnen. Het gevolg is dat medewerkers zich “niet gezien” voelen. Het worden langzaam maar zeker verwaarloosde planten. Een beetje bijsnoeien helpt dan niet meer je moet er met de kettingzaag op af. Er vallen brokken en de vaststellingsovereenkomt brengt hoge kosten met zich mee, evenals het werven van een vervanger.
Als je aan regelmatig onderhoud doet, kun je voorkomen dat je in die problemen terecht komt. Je kunt dan met kleine interventies bijsturen. Die interventies hoeven dan ook niet eenzijdig en gedwongen te zijn. Je kunt dan samen besluiten een andere weg in te slaan. Aandacht geven aan medewerkers door vragen te stellen, te luisteren, afspraken te maken en terug te komen op hoe het gaat en aan te spreken als dat nodig is. Zorgen ervoor dat je optimaal van je medewerkers kunt genieten. Kunt zien hoe ze groeien en bleien om maar in de beeldspraak te blijven. Mijn buurman heeft commentaar geleverd op hoe ik mijn rozen heb gesnoeid. Ik had ze korter moeten snoeien, zegt hij en met zijn hand geeft hij aan hoe dicht bij de bodem ik de schaar erin had moeten zetten. Dan hadden ze nog mooier en nog voller gebloeid zegt hij. Dat weet ik dan nu voor de komende herfst. Want nu moet ik er afblijven zegt hij, alleen het uitgebloeide hout mag ik er nu uitsnoeien. Ik leer van mijn buurman. Aan leiding geven kun je ook veel leren.

Leren
De aandacht voor mensen moet uit jezelf komen. Maar je kunt goede vragen leren stellen, je kunt leren goede afspraken te maken in plaatst van een teveel aan vage afspraken, die eigenlijk alleen maar in het jasje van een afspraak gestoken opdrachten zijn. Je kunt leren om goed aan te spreken in plaats van, als het je allemaal teveel geworden is, de medewerker uit te maken voor rotte vis.
Maar het belangrijkste is wel, dat je effectiever en efficiënter werkt dat je minder kosten maakt en een hoger rendement behaald als je regelmatig aandacht besteedt aan je medewerkers en met ze in gesprek gaat. Dat mag trouwens ook gewoon over het werk. Het hoeft niet per se over de vakantie of het afgelopen weekend te gaan. De aandacht, de oprechte aandacht is belangrijk en niet het onderwerp van gesprek. Als het om tuinen gaat kun je het onderhoud uitbesteden aan een hoveniersbedrijf. Als het om menen gaat kun je die aandacht beter zelf geven, bij mensen is het onderhoud jouw zaak. PZ ers, Coaches, trainers en adviseurs kunnen dat niet van je overnemen, ze kunnen je wel helpen om de juiste houding en de juiste vaardigheden te ontwikkelen om dat onderhoud goed te doen Probeer het, het is de moeite waard.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063