Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Mensen betrekken

24 mei 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Als je mensen vergeet te betrekken bij een verandering, bezorg je jezelf een hoop problemen

Vulwagens
De fabriek bestaat uit twee lange hallen. De hallen zijn bijna 1000 meter lang en in de hallen staan in twee lange rijen honderden ovens opgesteld. Het zijn net hele grote badkuipen, verzonken in de vloer van de fabriek. Je kunt er langsrijden met speciale voertuigen. Die voertuigen werden gebruikt om werkzaamheden aan de ovens uit te voeren. Om de ovens te vullen en om het gereed product weer uit de ovens op te zuigen. 24 Uur per dag werd er gewerkt, 52 weken per jaar. Een volcontinu proces, uitgevoerd in een drieploegendienst. Het was hard werken, het was zwaar werk. Er waren risico’’s door die voertuigen, de hoge temperaturen en stof en dampen, die van de ovens kwamen.
Het vullen van de ovens gebeurde door met een speciale vrachtwagen langs de ovens te rijden. Het lijkt wel op vrachtwagens, die je soms in gebruik ziet bij de afvalverwerking. Aan de voorkant zit dan een buis of een slang waarmee de chauffeur iets op kan zuigen. Bij deze vrachtwagen zat er een slang die boven de oven gehouden kon worden zodat de chauffeur de oven van nieuwe grondstof kon voorzien.

Een verandering
De vulwagens waren al niet zo mooi meer en moesten vervangen worden. Daar was natuurlijk het nodige over te doen. Je koopt die vulwagens niet zomaar uit voorraad. Ze moesten speciaal ontworpen worden. Er moest mee proef gereden worden en zo hadden de mensen in de fabriek allang gezien wat de nieuwe vulwagen zou worden. De mensen, die er mee moesten werken waren er helemaal niet blij mee. Er werd gemopperd, er werd gevloekt. Misschien is er in de OR erover gesproken. Dat weet ik niet precies meer.
Wat ik wel weet is dat op een middag, bij de wisseling van de ochtendploeg naar de middagploeg, een feestelijke ingebruikname van de nieuwe vulwagen zou plaatsvinden. Allerlei belangrijke mensen hadden zich verzameld op een bordes in de fabriek. In de grauwe grijze hal, stonden mannen met lange regenjassen, driedelig grijs en mooi gepoetste schoenen. Wel allemaal een veiligheidshelm op natuurlijk en er stond ook een groep fabrieksarbeiders, in blauwe werkpakken, schoenen met stalen neuzen en ook een helm op.

Feest
In het midden stond de nieuwe vulwagen, prachtig geel gespoten, helemaal schoon, glimmend. Er was een groot verschil met de oude vulwagen. Dit was niet een vrachtwagen met de slang aan de voorkant, in het zicht van de chauffeur maar een tractor met een aanhanger en de slang juist achter de positie van de chauffeur. De chauffeur moest zich dus voortaan, bij het bedienen van de vulwagen, bij elke oven omdraaien. Daar hadden de mensen op de werkvloer geen goed woord voor over.
De toespraken werden gehouden. De heren in de mooie pakken, spraken lovende woorden en de mannen in de blauwe pakken keken toe.

Personeel betrekken
De directeur betrok de mannen in de blauwe pakken in het gebeuren. Hij vroeg hun bevestiging bij deze gebeurtenis en nodigde hen uit hun instemming uit te spreken. Appie stapte naar voren, nam een viltstift uit z’n borstzak en schreef, terwijl iedereen toekeek, 3 letters op de zijkant van de vulwagen. De eerste was een grote K en de laatste een grote T. Ontsteltenis en rumoer waren het gevolg. De wagen werd snel weggereden en de bijeenkomst werd beëindigd.
Appie’s moed leidde er na een aantal gesprekken toe dat hij werd aangesteld als leiding gevende. Dat bleek achteraf een verstandige beslissing. Het management kreeg een training sociale vaardigheden en de medewerkers hebben nog jaren op onpraktische vulwagens gereden. Ik vermoed dat goedkoop duurkoop bleek. Door de kosten voor fysiotherapie en de schades, die werden gereden omdat je achterstevoren aan het stuur zit. Het was veel handiger geweest als er vanaf het begin met Appie en z’n collega’s gesproken was. Niet om te onderhandelen maar om samen te zoeken naar de beste oplossing. In het boekje Anders veranderen van Willem Verhoeven kun je lezen hoe je dat doet.

Nico de Haan heeft zijn personeel beter kunnen betrekken door het gebruik van excellent leiderschap. Wil je hier meer over weten? Lees dan nu de case study!

Case study lezen

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063