Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Hoe manage jij je verwachtingen?

20 september 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma

Verwachtingen kunnen je ernstig op het verkeerde been zetten. Soms kloppen ze maar vaak zitten ze er naast. En ook een beetje er naast belemmerd de effectiviteit van wat je doet. Zorg dat je je bewust bent van je verwachtingen en zorg dat je die van anderen kent, praat erover, vraag er naar.

Positief afronden
Het is mijn gewoonte om een trainingsbijeenkomst of een teamcoaching sessie positief af te sluiten. Het is fijn als mensen met een goed gevoel weer naar hun werk of naar huis kunnen gaan. Maar deze keer leek dat moeilijk te gaan worden. De dag was bijna afgelopen en de deelnemers waren in het klagen terecht gekomen. Het waren leidinggevenden van één organisatie met hun leidinggevende. En ze vulden elkaar aan in het benoemen van zaken, die fout zaten in de top van de organisatie. Er was van alles wat hun functioneren bemoeilijkte. De hogere leidinggevende bevestigde dat ook nog eens een keer. Hoe kreeg ik dat schip gekeerd. Wat ze er zelf aan konden doen had al een paar keer centraal gestaan. Over die boeg kon ik het niet nog een keer gooien, vond ik. Welke truc was er nou nog om ervoor te zorgen dat we deze dag positief konden af sluiten, in elk geval met het gevoel bij de deelnemers dat zij zelf ook voor verandering zorg konden dragen. Dat ze niet alleen maar slachtoffer waren maar dat ze wel degelijk de keus hadden om zelf iets te veranderen in hun situatie.

Wat kon ik doen?
Wat kon ik doen? Ik voelde de verantwoordelijkheid om ze met dat positieve gevoel naar huis te laten gaan zwaar op mijn schouders drukken. En ik besloot die druk met ze te delen. Ik zei dat het mijn gewoonte was om positief af te sluiten en dat de mineur stemming waarin we nu terecht gekomen waren dat wel heel moeilijk maakte. Ik voelde die mineurstemming ook zelf, zei ik.

Buitengewoon
De reacties waren buitengewoon, behalve dat de aanwezigen mijn stemming herkenden en mijn wens om positief eveneens, begonnen ze eigenlijk allemaal zonder aarzeling met het benoemen van positieve zaken. Wat was ik blij dat ik niet geprobeerd had om de stemming te veranderen door bezwerende formules uit te spreken. Hoewel ik natuurlijk geen bewijs heb meen ik te weten dat men in verzet gegaan zou zijn tegen die bezwerende formules. Het was ook opmerkelijk dat de deelnemers allemaal zaken noemden, die die dag aan de orde waren geweest, die iets te maken hadden met verwachtingen of vooronderstellingen. Verwachtingen ten aanzien van jezelf en verwachtingen ten aanzien van anderen.

Misverstanden
Hoe het niet uitspreken van die verwachtingen er voor zorgt dat mensen elkaar verkeerd begrijpen en ervoor zorgen dat mensen niet passend reageren in een situatie. In het hierboven beschreven geval ging het om verwachtingen die ik ten aanzien van mezelf had. De vooronderstelling dat ik ergens voor moest zorgen. In de samenwerkingsoefening die we die dag gedaan hadden was direct in het begin al duidelijk hoe verwachtingen het gedrag van de deelnemers bepaalden. Zo nam de hoogste in rang het voortouw, naar later bleek omdat hij de verwachting had dat hij dat moest doen en anderen wachten af omdat ze verwachten dat de hoogste in rang deze rol wel zou oppakken. In de hele oefening ging dat zo door tot en met het iemand de verantwoordelijkheid voor  de oefening opdringen omdat de verwachting was dat hij wist hoe het moest. Die conclusie hadden de anderen getrokken uit een aantal opmerkingen die wel ter zake kundig leken. Bij de uitvoering bleek echter dat die opmerkingen niet om echt inhoudelijk inzicht berusten. Uiteindelijk bleken al die verwachtingen niet te leiden tot een effectiever uitvoeren van de samenwerkingsoefening. Alle deelnemers herkenden er hun eigen werksituatie in.

Effectiviteit
Het lijkt of het in veel situaties  en veel organisaties zo gaat. Verwachtingen of vooronderstellingen, die niet gecheckt worden belemmeren een effectief functioneren van een team of een organisatie. Het is de moeite waard om je bewust te zijn van die verwachtingen ten aanzien van jezelf, die ten aanzien van anderen en de verwachtingen die anderen van jou hebben. Het is de moeite waard er samen over te praten. Het bevordert de effectiviteit van het functioneren aanzienlijk. Nozomi Morgan, executive coach zegt er het volgende over: “Instead of starting from a place of assumption, start with an open mind and heart and learn about the person through direct conversations”.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063