Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Antennes en interventies

21 september 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma

Snel optreden bij ongewenst gedrag helpt om erger te voorkomen

 Een vrouwelijke directeur
Slechts één periode in mijn loopbaan heb ik voor een vrouwelijke directeur gewerkt. Die directeur was mevrouw Koesmarihati Sugondo. Zij was mijn baas in de periode dat ik werkte voor Telkomsel, een Indonesische mobiele telecomoperator van 1995 tot 1999. Het was best bijzonder om een vrouw als directeur te hebben, zeker in Indonesië. De Telecomwereld is daar een echte mannenwereld en zeker in de pioniersfase waarin het bedrijf zat, in 1995, zou iedereen een mannelijke directeur veel logischer gevonden hebben. Die pioniersenergie zat trouwens wel in de directie van het bedrijf. De directeur ontwikkeling was zeer energiek en om het zo maar eens te zeggen niet te stuiten. Het bedrijf was in die eerste jaren een potentiële bron van conflicten. Er waren mensen uit verschillende bedrijven in dit bedrijf gedetacheerd. Mensen van twee Indonesische telecomoperators, die elkaar het licht in de ogen niet gunden en het Nederlandse KPN.

Een krachtige leider
Je zou misschien zeggen dat het logisch geweest was een krachtige leider aan te stellen bij dat bedrijf. Iets wat de in diezelfde tijd opgezette concurrenten wel gedaan hadden. Bedrijven, die in samenwerking met het Duitse Telecombedrijf en een Amerikaanse Telecomoperator waren opgezet.
We waren bij Telkomsel zeker in die beginfase dan ook voortdurend bang voor die concurrenten, die ook veel in het nieuws kwamen. Nu, 20 jaar later, blijkt die angst volledig ongegrond te zijn. Telkomsel is nu vele malen groter dan haar concurrenten en heeft het zelfs geschopt tot de op vier na grootste mobiele telecomoperator ter wereld.

Whatsapp
Hoe kom ik er nu op om dit hier op te schrijven? Dat komt omdat deze week mevrouw Koesmarihati, inmiddels de 70 gepasseerd, maar nog steeds heel actief, mijn aandacht weer trok. We maken beiden deel uit van een Whatsapp groep, die bestaat uit mensen die bij de start van Telkomsel betrokken waren. De groep bestaat bijna alleen uit Indonesiërs, waarvan de meesten inmiddels met pensioen zijn. Ze maken zich vaak nog wel heel druk over hun vroegere bedrijf. Ze ontlenen er misschien wel een deel van hun identiteit aan. In die groep wordt de ontwikkeling van de ICT in Indonesië op de voet gevolgd, daarnaast wordt er aandacht besteedt aan feestdagen, verjaardagen en reünies. Ook zijn er berichten over ontwikkelingen in de politiek. Vooral als die iets met ICT te maken hebben worden ze gedeeld.

Plotseling actief
Mevrouw Koesmarihati, is niet erg actief in deze groep maar begin deze week was ze er zomaar ineens. Iemand had een tendentieus bericht geplaatst. Een bericht met een foto en de oproep zoveel mogelijk te delen. Het leek op stemmingmakerij tegen de burgemeester van Jakarta. En daar was de scherpe vraag van mevrouw Koesmarihati, wat de bedoeling van dat bericht en die foto waren. Volgens haar waren het oude foto’s  en ze begreep niet met welk doel die nu gedeeld moesten worden. De persoon die het bericht geplaatst had, reageerde niet meer en een andere deelnemer bevestigde even later dat het inderdaad om oude foto’s ging. Zo smoorde mevrouw Koesmarihati het risico dat  er in de groep ruimte ontstond voor de hierboven genoemde stemmingmakerij in de kiem. Haar actie maakte ook duidelijk met hoeveel aandacht ze de ontwikkelingen volgt. Aan de andere kant wordt haar bescheidenheid duidelijk. Ze treedt nooit op de voorgrond, maar als het erop aankomt is ze er. Ze is niet oordelend in haar interventies, maar haar interventies hebben wel impact.

Een taboe
Er is een andere gebeurtenis, nu bijna 20 jaar geleden die kenmerkend was voor de manier waarop ze haar interventies deed. Op een dag riep ze mij bij zich. Er was een probleem wat ze met me wilde bespreken. Het ging om het Nederlandse directielid. Dat directielid woonde alleen in Jakarta, zijn vriendin had een goed baan in Nederland. En net in het weekend dat de directie zich in de bergen terugtrok om samen te praten over de lange termijn strategie was zijn vriendin voor een kort bezoek in Jakarta. Hij had, zoals in Nederland gebruikelijk is, zijn vriendin meegenomen naar het resort waar de bijeenkomst zou zijn. Ze hadden samen in één kamer de nacht doorgebracht en daar was door de Indonesische collega’s samen over gesproken. Mevrouw Koesmarihati zat ermee. Ze maakte zich zorgen over de invloed op de secretaresses, die ook aanwezig waren. Ze vroeg mij om er met mijn Nederlandse collega over te praten. Ik zegde haar toe dat te doen en ik heb het ook gedaan. Ik heb mijn collega verteld dat dit nog een taboe was in Indonesië en hem  gevraagd daar rekening mee te houden. Dat was geen probleem voor hem, hoewel hij maar weinig begrip had voor dit taboe in de Indonesische samenleving. En mevrouw Koesmarihati was blij dat ik er met mijn collega over gesproken had. Er is nooit meer over gepraat.

Antennes
Ook in dit voorbeeld wordt duidelijk dat mevrouw Koesmarihati hele goed antennes had en heeft voor wat een probleem in een organisatie zou kunnen worden en dat ze een interventie deed en doet als er iets gebeurt wat een groter probleem zou kunnen worden. Daarnaast is ze ook vandaag nog nauw betrokken bij de betekenis van ICT voor de samenleving. Ze spant zich in om ervoor te zorgen dat men ook in afgelegen gebieden toegang krijgt tot de ICT netwerken. En daarmee verdient ze het respect van vriend en vijand en in  elk geval dat van mij.


 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063