Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Excellent leiderschap 29

22 juni 2017, gepubliceerd door Dirk Boersma

Afgesloten
Deze week heb ik weer een editie van Excellent Leiderschap, nummer 29,  afgesloten of misschien kan ik beter we zeggen in plaats van ik. Want we doen het samen de deelnemers en ik. Twaalf dagen verspreid over de periode van een klein jaar hebben zijn we samen aan het werk geweest. We begonnen als mensen die elkaar niet kenden en deze week namen we afscheid van elkaar als mensen die elkaar door en door kenden. Dat is een groot verschil en de deelnemers vinden het ook jammer dat we elkaar in deze samenstelling niet weer zullen zien.

Ontwikkeling
Het is bijzonder om getuige te zijn van het ontwikkelproces van de deelnemers. Om de kleine en de grote successen te zien, die ze realiseren. Hun eigen werkpraktijk staat centraal in de leergang. Ze vertellen wat ze doen en gedaan hebben, hoe dat ging en wat het effect daarvan was. Over een medewerker, die moeilijk te managen is, over een baas die het  niet begrijpt, over een moeilijke klant of over een lastige samenwerking met een andere afdeling. Als er verteld wordt geldt er één spelregel, de anderen mogen allen open vragen stellen. Het is niet de bedoeling een oordeel te geven over het verhaal van de ander of er adviezen aan toe te voegen. Zo nu en dan is er aan het eind even ruimte voor een rondje adviezen maar de voorwaarde is dat je allen een advies geeft als degene voor wie het advies bestemd is het ook wil ontvangen.

Eerste blok
In het eerste blok van de leergang werken we samen aan het zelfleiderschap. Bij leiding geven aan jezelf gaat het eigenlijk om zelfsturing. En zelfsturing is belangrijk als je effectief leiding wilt kunnen geven aan anderen. Want om jezelf te kunnen verhouden tot anderen is het belangrijk te weten waar je zelf bent. Wat je belemmerende overtuigingen en vooroordelen zijn. Wat je weet van je emoties en hoe die je gedrag bepalen en natuurlijk wat je wilt bereiken. Niet alleen vandaag maar ook op de wat langere termijn. Het gaat niet allen om zelfsturende medewerkers maar vooral ook om zelfsturende leidinggevenden. Leidinggevenden die weten wat ze doen. Dat is belangrijk in je relatie met medewerkers maar ook in de relatie met de mensen van wie jij leiding krijgt of zou moeten krijgen en je collega’s die ook leiding geven. In de periode tussen de dagen dat we samen in het leslokaal zitten zijn de deelnemers aan de slag met wat ze in de training geleerd hebben. Ze hebben hun concrete voornemens gedeeld met de andere deelnemers . En er zijn door de andere deelnemers vragen gesteld over wat ze van plan zijn en daarmee is het plan vaak scherper en concreter geworden. Als we weer bij elkaar zitten vertellen de deelnemers hoe het gegaan is en daar worden dan weer vragen over gesteld door de anderen.

Tweede blok
Als de deelnemers meer weten van hun blinde vlekken en ontdekt hebben waar ze goed in zijn, wat ze belangrijk vinden en waar ze op gericht zijn begint het tweede blok, hoe ben je effectief in de relatie met anderen. We leren wat luisteren is, actief luisteren. We ontdekken samen het effect van vragen stellen. We leren afspraken maken en tenslotte ook aanspreken. Helaas zijn de meeste deelnemers niet goed in deze vaardigheden als we aan dit blok beginnen. Ze denken trouwens bijna altijd dat ze het al aardig onder de knie hebben maar de praktijk is anders. Het vraagt veel oefening en voor dat je het weet komt er weer een advies of een suggestie en geen vraag. Maar als we er zo hele dagen mee bezig zijn dan begint het steeds een beetje beter te lukken. De deelnemers gaan elkaar nu ook  coachen en steunen elkaar in het voorbereiden van afspraken, die in hun praktijksituatie nodig gemaakt moeten worden en er wordt ook geoefend in het op een effectieve manier aanspreken, ook dit gaat op basis van de praktijk die de deelnemers inbrengen. Ook nu weer worden er afspraken gemaakt over het toepassen in de eigen werksituatie. Als we weer bij elkaar zijn is het uiterst boeiend om te horen wat gewerkt heeft en wat niet, wat daarvan de oorzaken zijn en hoe het beter zou kunnen . En zo blijven de deelnemers steeds weer een beetje beter te worden in hun eigen werksituatie. Op de dagen dat we bij elkaar zijn behandelen we samen theorie die aansluit op waar we in de praktijk tegen aan lopen.

Derde en vierde blok
Na het blok over effectief zijn in relaties staat het ontwikkelen van teams centraal, daarbij gaat het ook weer vooral over de eigen teams maar ook over de groep waarmee we de training doen.Waar is ons leerteam in haar ontwikkeling?
En in het laatste blok hebben we het over strategie en organisatie verandering. Ook daarmee sluiten we aan op wat de deelnemers zelf in hun praktijk tegen komen.
Al tijdens de leergang merk je dat de deelnemers leren en beter worden in hun leiderschap. Het is ook de bedoeling dat hun de ontwikkeling doorgaat.

Balans
Aan het einde van de leergang wordt er een soort tussenbalans opgemaakt. Eén van de deelnemers zei het deze week zo: Ik ben geslaagd in zelfvertrouwen. In bewust worden waar ik goed in ben, in herkennen van patronen en modellen die ik aangeleerd had en waarvan ik nu heb geleerd hoe ik ze bewust kan gaan gebruiken om mezelf als mens nog meer te kunnen richten op het doen groeien van anderen, want dat is waar ik blij van wordt. Ook dat heb ik geleerd, en leerde ik ook van mijn collega-studenten.
En ik leerde dat deze aanpak van leiderschapsontwikkeling zeer effectief is en dat je er ook mee aan organisatieontwikkeling doet. Ik wil er de deelnemers van Excellentleiderschap  29 hartelijk voor danken.

Als je het hierover of over iets anders door wilt praten bel dan 0622995926 of mail dirkboersma@excellentleiderscahp.nl

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063