Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Een bedrijfsbezoek

18 april 2017, gepubliceerd door Dirk Boersma

Een gewoonte
Het is onze gewoonte om gedurende  een langer durende leiderschapstraining op bezoek te gaan bij de deelnemers in de organisatie waar ze werkzaam zijn. Het doel van deze bezoeken is met de deelnemers in gesprek te gaan over het toepassen van waar we in de training mee bezig zijn in de werksituatie. Vaak komen we dan ook in gesprek met collega’s, leidinggevenden of medewerkers. Het zijn bijna altijd leuke en leerzame bezoeken. Je ziet met eigen ogen iemands werkomgeving en maakt iets mee van hoe daar gewerkt wordt. Je ontdekt hoe het geleerde toegepast wordt in de praktijk van de deelnemer en je ontdekt ook dingen die je kunt gebruiken in je training.

Een groothandel
Vorige week was ik zo op bezoek bij een groothandel in dameskleding. De dame, die de leiding heeft over de inkoopafdeling van die groothandel volgt bij ons een training. In de training was haar organisatie al diverse malen voorbij gekomen. Het bedrijf levert aan de detailhandel  en dat was zeker de afgelopen jaren geen gemakkelijke markt. Toch was het bedrijf niet in de problemen gekomen. Ondanks het feit dat er veel kleding zaken de afgelopen jaren hun deuren moesten sluiten, bleef het bij deze groothandel goed gaan en dat blijkt veel met het leiderschap in het bedrijf te maken te hebben.

In gesprek
Tijdens de training bleek al dat deze inkoopmanager voortdurend in gesprek is, met collega’s in het bedrijf, met klanten van het bedrijf en natuurlijk ook met de leveranciers. Die leveranciers bevinden zich in Zuid Europa en in het verre Oosten. Het viel mij steeds weer op hoe goed de inkoopmanager op de hoogte was van wat er gebeurde bij haar leveranciers, dat ze precies wist welke productiewijze door hen werd toegepast en wie er bij die leveranciers de leiding had. Ze wist ook van alles te vertellen over de privé situatie van haar leveranciers.

Snel en felxibel
Bij het bezoek aan haar kantoor, de showroom en het magazijn waar de goederen opgeslagen liggen en van waaruit er uitgeleverd wordt werd nog een extra duidelijk hoe het kan dat dit bedrijf de crisis in de detailhandel zo goed overleefde. De flexibiliteit en de snelheid in handelen zijn zeer groot en dat kan omdat  bijna overal in de organisatie een hoge mate van zelfsturing is ontwikkeld. Er wordt ook direct gecommuniceerd, niet via allerlei schijven maar rechtstreeks met de mensen, die iets met die informatie moeten doen. De bureaucratie is zeer beperkt.

Meningen
Overal in het bedrijf zie je stukken uit de nieuwe collectie hangen en aan iedereen wordt gevraagd welke mening ze hebben over die producten. Zo vinden er tot op het laatste moment aanpassingen aan die producten plaats. Klanten die langs komen doen ook mee en vertellen wat ze denken dat wel of niet goed verkoopt. De  vertegenwoordigers  beperken zich niet tot het schrijven van orders maar weten hoe hun afnemers over de producten denken en wat ze verwachten van het komende kwartaal. Bestellingen bij leveranciers zijn nooit te groot zodat er in de loop van een kwartaal nog aanpassingen aan een lijn gedaan kunnen worden.

Orde
Het viel mij op dat het magazijn er bijzonder geordend uitzag nat als trouwens het hele bedrijf. In het magazijn maakte ik ook kennis met een detailhandelaar, die zelf de spullen voor z’n winkel op kwam halen. Hij regelde alles zelf. Zocht uit wat hij nodig had  en informeerde de daarvoor verantwoordelijke persoon er over.

De eigenaar
In een gesprek met de oprichter en eigenaar van het bedrijf,die de indruk maakt tussen de mensen te staan,  maakte deze mij duidelijk dat het in de handel om mensen gaat. Het gaat om de relatie die je met mensen opbouwt. Het gaat om het maken van heldere afspraken en het je houden aan die afspraken. Hij benadrukte ook hoe belangrijk het was om zeer frequent met elkaar om de tafel te zitten, zodat informatie wordt uitgewisseld en iedereen weet hoe de vlag erbij hangt.

Ik vond het een inspirerend bezoek en ook een bevestiging van de praktische toepasbaarheid van wat wij deelnemers aan onze trainingen meegeven.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063