Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Doe iets met talenten

09 juli 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma

Veel talenten zijn niet ontdekt, als leidinggevende ben je de bevoorrechte positie die bloot te leggen, hoe ontdek je ze en wat doe je er dan mee?

Ik kan het niet
In de tweede klas van de middelbare school zat ik bij de pakken neer. Ik had de tranen in mijn ogen. Ik zag het niet meer zitten, ik kon er niets van. Alweer een één voor Duits. Een schriftelijke overhoring waarin je tussen het rood geen blauw meer kon ontdekken. Alleen maar strepen. Ik was ervan overtuigd, ik kon geen Duits. Met Engels en Frans was het ook niet geweldig, maar Duits, nee, dat was helemaal een ramp. Ik had er geen talent voor, ik zou het nooit onder de knie krijgen. Het viel ook niet mee om zo elke keer mijn ouders onder ogen te komen. Nu ik zelf kinderen heb kan ik me beter voorstellen wat zij doormaakten bij het keer op keer moeten constateren dat ik er niets van bakte.
En toen greep mijn moeder in. Ze zocht uit wanneer ik Duits had, wilde het opgegeven huiswerk weten en ik kon niet naar buiten voor ze het overhoord had en ze had vastgesteld dat ik het kende.

Wonder
En het wonder geschiede, de enen werden tienen. Ja, echt waar, het werden tienen. Ineens bleek dat ik wel degelijk goed was in Duits. Er was echter iets anders waar ik helemaal niet goed in was en dat was in discipline en regelmaat. Ik kon me ook slecht concentreren als er geen stok achter de deur was. Dan keek ik wel naar de woorden met de umlauts en de Ringel S maar ik was het ook direct weer vergeten. Ik sloeg het niet in me op. Dat deed ik alleen maar als mijn moeder erop lette.
De grote kunst werd nu hoe je dat voor elkaar krijgt zonder je moeder. Hoe zorg je voor discipline, regelmaat en concentratie zonder dat je daar dagelijks op wordt gecontroleerd.

Voorwaarden
Twee voorwaarden daarvoor werden vervuld door de tienen die ik haalde. De eerst voorwaarde was geloof in eigen kunnen. Ik had ontdekt dat het niet lag aan gebrek aan talent voor Duits. De tweede voorwaarde die vervuld was, was die van de verwachtingen. De leraar en ook medeleerlingen waren na eerst een korte periode van verbazing eraan gewend geraakt dat ik goede cijfers haalde en daar wilde ik ook wel aan voldoen.
De derde voorwaarde, die wat meer tijd koste was de voorwaarde dat je begrijpt waar iets toe dient. Leer je voor het cijfer of kun je er ook nog iets anders mee. Ik moet zeggen dat dat wat langer duurde bij mij. Dat kwam pas toen ik ontdekte dat Duitse literatuur de moeite waard is. Ik verslond Duitse boeken en dat was een goede motivatie om ook de woorden en de grammatica goed te leren.

Medewerkers
Als leidinggevende heb je op twee manieren met deze aspecten van de menselijke psyche te maken.
Je komt medewerkers tegen die niet geloven in eigen kunnen. Als je die tegenkomt, zoek dan met ze uit hoe het zit en help ze te ontdekken dat ze het wel kunnen, leer ze hun talenten kennen. Leg niet de nadruk op wat ze fout doen maar help ze hun kracht en potentie bloot te leggen en te herkennen.
Het tweede is: laat ze merken dat je erop rekent dat ze het goed zullen doen, maak je verwachting helder en maak afspraken over wat jullie gaan bereiken. Het is voor jullie beiden leuk om aan die verwachting te voldoen. De derde voorwaarde is dat jullie weten waarvoor je het doet, wat is de diepste reden om in beweging te zijn. Als je wat je doet koppelt aan iets waarvoor je je ook echt verantwoordelijk kunt en wilt voelen is het een stuk makkelijker om gericht in beweging te blijven.

De leidinggevende
Behalve dat dat belangrijk is voor de medewerker is het ook voor jou als leidinggevende belangrijk. Wat zijn jouw talenten en met name wat zijn jouw talenten als het om leiding geven gaat, als het gaat om het je verbinden met anderen, het luisteren naar anderen, het vragen stellen aan anderen. Hoe intensief heb je al geïnvesteerd in de vaardigheden die je inzet als leidinggevende. Of heb je het gevoel dat je het toch niet leert, of dat je andere medewerkers nodig hebt. Ik hoorde op de radio dat de  2016 kampioen van Wimbledon, Andy Murray, maar liefst 5 coaches heeft om zichzelf beter te maken Aan elk detail besteedt hij aandacht terwijl hij al zo goed is.
Hoeveel aandacht heb jij al besteed aan je talenten, hoe goed ken je ze en wat doe je om er beter in te worden. Veel leidinggevenden steken energie in de omgeving, ze kennen de markt, ze denken dat ze de klanten kennen, ze weten hoe de economie zich ontwikkeld, indexen en cijfers worden op maand of kwartaalbasis bijgehouden. Het medewerkerstevredenheidsonderzoek is er eens in de twee jaar. Hoe lang moet jij nog wachten voor je weet hoe de relatie tussen jou en je medewerkers is?
Hoe jij je gedraagt naar medewerkers schept verwachtingen, welke verwachtingen schep jij? Waar moet jij aan voldoen? Waar wil je aan voldoen?

Wat beweegt je?
En tenslotte: waar doe je het voor, wat zijn je diepere motieven, wat wil je bereiken en hoe deel je dat met je medewerkers?
Andy Murray vraagt zich dat elke dag af en doet er wat aan. Mijn moeder hield mij scherp en geconcentreerd en deed er wat aan. Hoe doe jij dat en hoe gedisciplineerd ben jij daarin?

Dit onderwerp komt ook aan de orde in onze trainingen Coachend Leiderschap en Excellent Leiderschap. Van beide trainingen begint binnenkort weer een nieuwe editie. Misschien ken je iemand voor wie deze trainingen interessant kunnen zijn. Voor meer informatie en aanvangsdata kun je terecht op onze website https://www.excellentleiderschap.nl/opleiding-en-training/”

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063