Wij helpen je graag verder! +31 492386063

De werkvloer

28 juni 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma

Bij de werkvloer denk je al gauw in beelden van moeilijk, niet in beweging te krijgen, gebrek aan vertrouwen en de kat uit de boom kijken. Ken de mensen met wie je werkt, de mensen van de “werkvloer” en je zult zien dat je hun potentie, competentie en kwaliteit ontdekt

De werkvloer
In een gesprek op de radio ging het over de werkvloer. Het gaat wel vaker over de werkvloer. Over wat de werkvloer ervan vindt, hoe de werkvloer er tegen aan kijkt, hoe de werkvloer erop reageert. Het lijkt dan of de werkvloer een probleem is. Of de werkvloer iets is wat omzichtig benaderd moet worden. De werkvloer lijkt dan een gevaarlijk wild beest of een lui en niet vooruit te krijgen varken, of een ezel die altijd z’n kont tegen de krib gooit. De werkvoer komt bijna in elk verhaal als een probleem naar voren. De leiding van het bedrijf wil van alles, maar ja, de werkvloer! Wat moet je daar nou mee? Hoe krijg je die nou mee? Hoe stel je die tevreden?

Gewone mensen
De werkvloer, wat is dat? Of wie zijn dat? Je kunt de werkvloer letterlijk zien als de vloer waarop de primaire processen plaatsvinden, de plek waar de machines staan. Maar meestal gaat het bij de werkvloer over de mensen, die ervoor moeten zorgen dat de primaire processen in het bedrijf worden uitgevoerd. De werkvloer, dat zijn mensen. Mensen zoals jij en ik, gewone mensen. Als een verzameling van die mensen werkvloer wordt genoemd lijkt het of ze bijzondere eigenschappen krijgen. Eigenschappen, die afwijken van de eigenschappen die jij en ik hebben. Het zijn echter gewone mensen.

Wat zie je?
Coachend leidinggeven betekent dat je kunt zien dat het om gewone mensen gaat en dat de werkvloer, ook als je wilt veranderen, niet het probleem maar juist de kracht en de potentie van je organisatie vormt. De werkvloer is niet je probleem, de werkvloer is je kapitaal. Met de werkvloer krijg je dingen voor elkaar en met de werkvloer breng je resultaten tot stand. Dat lukt echter alleen maar als je in staat bent waar te nemen dat de werkvloer uit gewone mensen bestaat.

Andere mensen
Er was een organisatie, die coachend leidinggeven wilde invoeren. Het was een organisatie met meerdere vestigingen en op sommige vestigingen had een leidinggevende zelf al gekozen voor een coachende stijl. Op de vestigingen waar de manager dat gedaan had waren de resultaten beter dan op andere vestigingen. Toen we daar met alle managers over spraken zeiden de managers, die directief leiding gaven: “ja, met zulke medewerkers zou ik het ook wel kunnen, maar met die van mij lukt dat niet”. Die managers vonden hun werkvloer het probleem en zij worstelden met de vraag hoe hun werkvloer mee te krijgen. Zij dachten oprecht dat het met een andere werkvloer beter zou lukken.

Verantwoordelijkheid
In zijn boek: “80 tips voor coachend leidinggeven” geeft Willem Verhoeven een hele serie tips om het nemen van verantwoordelijkheid te bevorderen. Dat wil je graag: mensen, die verantwoordelijkheid nemen. Mensen die niet wachten, maar mensen die het werk zien en aan de slag gaan. De eerste tip van Verhoeven is: wijzig je kijk op medewerkers. Verhoeven wijst erop dat managers vaak niet goed zijn in het inschatten van de motivatie van hun medewerkers. Van zichzelf zeggen managers en leidinggevenden dat ze vooral gemotiveerd worden door werkintrinsieke factoren. Uit onderzoek blijkt dat leidinggevenden het niet nodig vinden om door hun baas gemotiveerd te worden. Ze zijn goed in staat zichzelf te motiveren. Ze motiveren zich zelf, ze houden van uitdagingen, lossen graag een complex probleem op en leren graag nieuwe dingen. Leidinggevenden vinden aan de andere kant dat hun medewerkers gemotiveerd moeten worden met beloning, werkzekerheid, secundaire arbeidsomstandigheden. Het bijzondere is dat de meeste leidinggevenden zelf ook medewerker zijn en hun baas denkt over hen ook dat extrinsieke motivatie belangrijk is. De meeste leidinggevenden behoren tot de werkvloer die in beweging gebracht moet worden, die zoet gehouden moet worden, die onder controle gehouden moet worden. De werkvloer waaraan je als leidinggevende je handen vol hebt.

Ken je mensen
De werkvloer dat zijn mensen die bij je organisatie werken. Mensen, die graag betekenis hebben, die graag iets nuttigs willen doen, die een bijdrage willen leveren, die gekend willen worden, die erkend willen worden, die het gevoel willen hebben dat ze een rol hebben in de organisatie en in de samenleving. Als leidinggevende kan je daar veel aan doen. Je moet dan wel de mensen op de werkvloer onderscheiden. Je moet je pappenheimers kennen, zoals Verhoeven dat zegt. Ken de mensen met wie je werkt, deel met hen jouw visie en de visie van het bedrijf, ken hun visie, zorg voor aansluiting, daag uit, prikkel, stel vragen, maak afspraken en spreek aan. Als je dat doet is de werkvloer geen belemmering meer. Dan heb je partners die er met jou voor zorgen dat er iets moois tot stand wordt gebracht.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063