Wij helpen je graag verder! +31 492386063

De som is meer

08 september 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma

Vaak wordt een team gezien als de optelsom van de delen waaruit het team bestaat. Verbeteren van het teamfunctioneren richt zich dan al snel op het verbeteren van de kwaliteiten van individuele teamleden. Of, op z’n minst, er wordt gewerkt aan meer inzicht in de kwaliteiten van de teamleden om zo te zorgen dat het team beter gaat functioneren. Het gaat bij een team echter niet om een optelsom maar om de relaties tussen de teamleden en hoe daar vorm aan wordt gegeven door die teamleden

Op de hei
Ze zijn een week de hei op geweest. Onder deskundige begeleiding hebben ze gewerkt aan het functioneren van hun team. Dat is ook heel erg belangrijk. Want, ondanks het feit dat het allemaal hardwerkende betrokken mensen zijn, functioneren ze als team niet fantastisch. Ik moest ook aan dit team denken toen ik gisteren de kritiek op het Nederlands elftal las na het dramatische verlies tegen Turkije.

Elkaar vinden
De kritiek van voetbal orakel Johan Cruijff was helder. Het ontbrak bij de spelers aan vaardigheid en/of het inzicht om de bal op het goede moment over te spelen naar een andere speler, die daartoe dan op de goede plaats was gaan staan. Ja, volgens Cruijff moet de bal het werk doen en dat kan alleen maar als de bal goed wordt overgespeeld van de ene speler naar de andere speler. Want, ja dat weten ook de mensen die geen verstand hebben van voetbal en die er niet van houden, voetbal is een teamsport. Het gaat om wat je er met elkaar van maakt. En ook als je een fantastische voetballer bent, maar je ziet je medespelers over het hoofd, of ze hebben reden om jou in je hemd te zetten omdat ze je arrogant vinden, dan komt de bal niet daar waar die zou moeten komen.

Hart voor de zaak
In het team wat op de hei geweest was, was het al niet anders. Allemaal harde werkers, mensen met hart voor de zaak, mensen met hart voor hun baas. Ze gaan stuk voor stuk voor hem door het vuur. Maar, er is één maar, ze zien elkaar niet staan of liever gezegd, ze zien heel goed de tekortkomingen van hun collega’s. Op de hei hebben ze daar aan gewerkt. Of liever gezegd, ze hebben gekeken naar hun sterke kanten en hun zwakke kanten. Iedereen kwam aan de beurt, heb ik gehoord, Niemand ontkwam aan de scherpe observaties van de trainer. Ze hebben ontdekt waar ze goed in waren en waar hun verbeterpunten lagen, ze weten nu zelfs welke kleur ze hebben en waarmee je bij welke kleur rekening moet houden.

Slechter ipv beter
Het is inmiddels alweer een paar weken geleden dat ze op de hei waren. Maar helaas, ik merk er in hun dagelijkse werk maar weinig van. Of eigenlijk, ik merk wel iets. Het gaat niet beter, wel anders. De managers zijn nog drukker bezig met zichzelf en sommigen proberen hard te werken aan de competenties, waarvan op de hei werd vastgesteld dat ze bij hen nog minder goed ontwikkeld waren. Algemeen kun je zeggen dat iedereen druk bezig is met zichzelf en dat de situatie, zoals die was voor ze naar de hei gingen eigenlijk alleen nog maar versterkt is. Het management functioneert nog steeds niet als team. Het oefenen in aanspreken leidt zelfs tot veel irritatie bij sommige teamleden omdat er in hun ogen wordt aangesproken op zaken die er volstrekt niet toe doen. En helaas is er nog steeds niemand die het samenwerken als team op de agenda zet, zo wordt dat ook geen onderwerp van gesprek. Men blijft zich beperken tot de sterke en zwakke kanten van de teamleden. En zo wordt 1 en 1 geen 3 maar blijft het team steken bij 1 en 1 is 1.

Het team als entiteit
Als je echter wat wilt verbeteren in het functioneren van een team is het erg belangrijk om naar het team als geheel te kijken en uit te gaan van de wisselwerking tussen de individuen en het team als geheel. Een team is niet zomaar een optelsom van individuele kwaliteiten. Een team is het resultaat van hoe de individuen, die het samen vormen, elkaar beinvloeden, versterken of verzwakken. Een team kan ervoor zorgen dat mensen het beste uit zichzelf laten zien maar het kan er ook voor zorgen dat je niets kunt zien van waar mensen goed in zijn. In de jaren 60 van de vorige eeuw beschreef Bruce Tuckman de verschillende stadia in de ontwikkeling van een team.  Zijn inzichten zijn volgens Judith Stein van MIT nog steeds actueel. Het zijn inzichten, die vooral gericht zijn op de interacties in een team en op de relaties tussen de deelnemers. Interventies zijn niet gericht op de kwaliteiten van individuele teamleden. Uit recent onderzoek van Anita Woolley van  MIT bleek zelfs dat het succesvol zijn van een team vooral bepaald wordt door de mate waarin de deelnemers gericht zijn op elkaar begrijpen.
Met de leiders van het managementteam dat op de hei geweest is heb ik hierover gesproken. Ik reken erop dat in een volgende bijeenkomst van het team de samenwerking onderwerp van gesprek wordt zodat er echte vooruitgang geboekt kan worden

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063