Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Blijf de bal spelen

09 januari 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Bij KPN lijkt de discussie rond personen veel aandacht te krijgen het is van het grootste belang klanten en medewerkers in beeld te houden.

Inmiddels verschijnen in de pers de eerste berichten, die melding maken van het feit dat Eelco Blok, de CEO van KPN eigenlijk niet geschikt is voor de taak van CEO. Eelco zou een goede tweede man zijn. Ook de Raad van Commisarissen krijgt ervan langs. Die mogen dit alles niet laten gebeuren.

Om een lang verhaal kort te maken, politiek, en er wordt niet op de bal gespeeld maar op de man. Helaas zie je dat om de haverklap gebeuren en het heeft vooral veel negatieve bijwerkingen.

Het leidt af van waar het echt om gaat, namelijk de koers van het bedrijf. Het is de taak van een CEO een bedrijf op koers te houden. Ad Scheepbouwer de voorganger van Eelco Blok heeft dat met succes gedaan. Hij redde KPN van de ondergang door stevig in de kosten te snijden. Zijn doel daarna was het bewerkstelligen van groei. Dat is niet echt gelukt en je zou verwachten dat Eelco Blok KPN op de koers van groei en ontwikkeling zou houden. Dat is echter niet wat naar buiten zichtbaar wordt. Eelco Blok snijdt in de kosten en plaatst het bedrijf daarmee in een perspectief waar de heer Scheepbouwer het juist uit wilde halen.

Binnen en buiten het bedrijf vinden mensen daar wat van en velen proberen invloed uit te oefenen, door te beweren dat Eelco Blok de verkeerde man op de verkeerde plaats is.

Wie hebben er nu voordeel bij deze politieke strijd. De klanten?, nee want door al die politieke drukte wordt er naar hen slecht geluisterd, De aandeelhouders?, nee want als de CEO aan geloofwaardigheid verliest raakt het aandeel waarde kwijt, de medewerkers dan misschien, nee die ook niet want grote groepen worden buiten spel gezet.

Ik hoop dat Eelco Blok met de mensen die hem adviseren nu de stappen kan zetten, die goed zijn voor het bedrijf. Dat het onvermijdelijke politieke spel zo gespeeld wordt dat de aandacht van de mensen in de organisatie gericht kan blijven op waar het echt om gaat; tevreden klanten een redelijk rendement en een perspectief voor de toekomst. Daarmee zullen medewerkers en aandeelhouders ook tevreden zijn.

Het is daarvoor essentieel je klanten en je medewerkers te begrijpen.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063