Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Authentiek zijn is hard werken

13 oktober 2014, gepubliceerd door Dirk Boersma

Het was of de duvel ermee speelde. Ik had in mijn blog geschreven over het belang van ervoor zorgen dat je uiterlijk je niet in de weg staat als je een boodschap wilt brengen, en op de dag dat ik het opschrijf vertelde een relatie mij hoe mijn uiterlijk me in de weg staat bij het brengen van mijn boodschap. Je moet je er dus steeds bewust van zijn. Het is hard werken.

Jezelf zijn
Het was alsof de duvel ermee speelde. In mijn blog van afgelopen vrijdag over leiderschap en jezelf zijn had ik het over de risico’s die er volgens Henna Inam zitten aan het gebruik van de uitdrukking jezelf zijn. Inam noemt een aantal manieren waarop “het jezelf zijn” je in de weg kan staan bij het realiseren van je doelen. Vooral omdat het ervoor zorgt dat er geen goede communicatie ontstaat tussen jou en anderen. Nadat ik mijn blog geschreven had en ervoor gezorgd had dat die op onze website stond, stapte ik op de fiets om een bezoek te gaan brengen aan een potentiële klant. Het is de eigenaar van een modeketen, die op dit moment, ondanks de crisis, erg succesvol is. Ik ken de eigenaar goed en zie hem al jaren met enige regelmaat. Ik ben nu een jaar betrokken als coach in de Consumer Experience Movement van Ford en ik merk hoe goed de resultaten van dat programma zijn in termen van omzetgroei en rendementen. Ik dacht: laat ik mijn vriend er eens iets over gaan vertellen. Wie weet is het iets voor hem en kan hij er zijn resultaten nog verder mee verbeteren.

Kraag
Ik moest stevig doorfietsen want ik had de wind tegen. Maar de zon scheen, dus was het echt een mooie fietstocht door het boerenland, waar kale akkers en bomen met felrode appeltjes de naderende herfst aankondigden. Op het nieuwe businesspark vond ik vrij gemakkelijk het mooie pand waar het hoofdkantoor van mijn vriend gevestigd is. Het was even zoeken naar een plekje voor mijn fiets tussen alle glimmende auto’s voor het kantoor. In een hoekje bij een regenpijp was plaats. Mijn vriend begroette me enthousiast. Hij vond het leuk me weer te zien om bij te praten. Hij fatsoeneerde de kraag van mijn overhemd en zei: ”moet ik dat nou nog steeds doen, Dirk”. Ik grinnikte wat want een antwoord had ik niet op die retorische vraag. We nestelden ons vervolgens met een lekkere kop koffie in zijn mooie kantoor. Het gesprek was geanimeerd. We vertelden elkaar over onze kinderen. Over hoe lastig de samenwerking met banken was. Ja, de mensen van de bank kijken op hun tablet in een lijstje waarin niet zulke prachtige kengetallen over de branche staan en dan wordt het vervolg van het gesprek moeilijk. Kortom, er kwam van alles aan de orde van privé tot zakelijk. Ik vertelde ook dat ik best wat meer omzet kon gebruiken en zei dat ik niet goed begreep dat klanten steeds zo enthousiast zijn over wat wij bij hun doen. Ik vertelde over de complimenten die we krijgen en over mijn verbazing over het gebrek aan spin off.

Waarom ik niet?
En ineens dacht ik, ik moet het aan hem vragen. Hij kent mij goed, wij hebben een prima relatie, in het verleden heb ik hem diverse malen goed advies gegeven, hoe komt het nou dat hij mij niet vraagt trainingen voor hem te verzorgen. Ik stelde de vraag en het werd even stil. Toen kwam: “Je denkt toch zeker niet dat ik je zo mee kan nemen naar onze winkels”. Ik zal hier niet opnoemen wat er allemaal beter kon aan mijn uiterlijk. Ja, in mijn deskundigheid had hij alle vertrouwen. Maar een pak van vijf aar oud kan echt niet meer. Je moet gewoon elk jaar budget reserveren voor een nieuw kostuum. Hij kon zeker wel wat van me maken. Maar hij maakte zich serieus zorgen over de houdbaarheid ervan. Jij hebt daar geen oog voor, zei hij.
Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat zijn feedback me wel pijn deed, dankte ik hem hartelijk voor zijn eerlijkheid en zijn oprechtheid. Hij verontschuldigde zich, voelde zich er wat verlegen mee. We namen hartelijk afscheid van elkaar. Het verhaal over de Consumer Experience Movement van Ford heeft hij nog te goed van me. Op de weg naar huis bleef de feedback door mijn hoofd spoken. Hoe serieus nam ik nou eigenlijk het stuk dat ik die morgen zelf geschreven had? Wel of geen nieuw pak? Niet alleen de boodschap is belangrijk, maar ook de ruimte die je schept zodat anderen die boodschap tot zich kunnen nemen. Er kwam een beeld bij me boven van prinses Beatrix op werkbezoek met kaplaarzen aan. Het is nieuws als ze zich aanpast aan de omstandigheden van de mensen die ze bezoekt en daarmee is de weg tot hun harten een stuk gemakkelijker.

Rode draad
De rode draad van het verhaal van Inam is dat je je bewust moet zijn van wat erg belangrijk voor je is en dat je daar vervolgens bewust mee om moet gaan. Zorg er dan voor dat “jezelf” niet in de weg staat. In de Management Executive van oktober 2008 schrijft hoogleraar Arjo Klamer een boeiend artikel over authenticiteit. Net als Herminia Ibarra waarschuwt hij voor het eindeloos naar jezelf zoeken. Dat leidt uiteindelijk tot hopeloosheid, schrijft hij. Klamer sluit zich aan bij de klassieke denkers Socrates, Aristoteles en Seneca, die zeggen dat het gaat om bewust leven. Ik citeer Klamer: “Bewust leven betekent onderzoekend en kritisch leven door je steeds weer af te vragen of het klopt wat je doet en ervaart. ‘Een niet onderzocht leven is het niet waard om te leven’, is een beroemde uitspraak van Socrates. Een bewust leven vraagt de moed om de eigen waarden steeds weer te herwaarderen. We zouden die moed authenticiteit kunnen noemen.” In dit onderzoek moeten we ook de rollen meenemen, die we hebben. Je bent vader of moeder, partner, kind, buurman of buurvrouw en je werkt misschien ook ergens. Bij authentiek zijn hoort ook bewust bezig zijn met hoe je je verhoudt tot anderen. Je bent authentiek als je je rol erkent, accepteert en zo goed mogelijk invult. Een authentieke leider is een goede leider. In de Forbes van december 2013 schrijft Kevin Kruse een artikel over authentiek leiderschap. Hij komt tot de conclusie dat de deskundigen het op vier punten in elk geval eens zijn.

  1. De authentieke leider is zich bewust van zijn rol en oprecht in de vervulling ervan. Ze kennen hun kracht en hun zwakte, spelen geen spelletje en zijn zich ervan bewust dat ze altijd iets houden om aan te werken.
  2. Authentieke leiders laten zich drijven door een missie en door de doelen van de organisatie waarvoor ze werken. Ze zijn niet alleen maar voor zichzelf bezig
  3. Authentieke leiders leiden vanuit gevoel, niet alleen maar vanuit ratio. Ze laten hun hart spreken. Ze zijn niet bang emoties te tonen en durven zich kwetsbaar op te stellen. Ze verbinden zich met hun medewerkers. Ze zijn direct, maar tonen ook empathie. Zonder empathie is direct zijn wreed volgens Kruse
  4. En tenslotte zijn authentieke leiders gericht op de lange termijn, ze zijn zich ervan bewust dat het ontwikkelen van  medewerkers en de organisatie veel tijd kost en zijn bereid die tijd erin te steken. Ze zijn zich bewust van de resultaten, die dat oplevert op de lange termijn.

Ik ben nog niet naar de winkel geweest. Ik ben me er echter wel opnieuw bewust van geworden dat de manier waarop ik mij laat zien invloed heeft op hoe ik mij verhoud tot andere mensen. Ik denk dat ik toch maar eens een nieuw pak ga kopen.

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063