Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Annelies Oosterhoff

11 april 2012, gepubliceerd door Centrum voor Excellent Leiderschap

Op 7 mei 2012 gaf Annelies Oosterhoff een lezing met als thema Leiderschap en Business Spirituality.

Als inspanningsfysioloog met specialisatie neurowetenschappen ontwikkelde ik de laatste 15 jaar een model voor bewustzijn in zaken.

In 2011 rondde ik een proefschrift af, met de titel Essentiele kracht in ondernemingen, Business spiritualiteit in de Griekse, Indiase en Chinese elementenleer. Dit onder de bezielende leiding van mijn promotor professor Paul de Chauvigny de Blot, Sj. aan de Nyenrode Business Universiteit, voor wie ik nu ook werkzaam ben. Ik draag daarnaast bij aan Servant Leadership, ben redactielid en schrijf artikelen voor het tijdschrift Business Spiritualiteit Magazine Nyenrode. Ook geef ik lezingen en trainingen in het bedrijfsleven.

Mijn onderscheidend vermogen ligt in het analyseren van bedrijfsbewustzijn, bedrijfsverantwoording en bedrijfsprofijt in de fysieke, relationele en spirituele dimensie als krachten van ondernemingen. Centraal staat daarin voor mij Essentie, Aard en Manifestatie van ondernemingen en hun werknemers. De essentie is het grondpatroon, dat tot ontwikkeling kan komen van individu en collectief. Het leven is als een proces van innerlijk Zijn en uiterlijk Doen. Ieder individu heeft een bestaansgrond, als het ware een persoonlijk cadeautje om uit te pakken. We zijn ons vaak niet van ons persoonlijk cadeau bewust. Dat is geen probleem totdat we last krijgen van een tegenstelling tussen de innerlijke kracht en dat wat we in de uiterlijke wereld neerzetten, ofwel uiterlijk doen en laten. Als die innerlijke en uiterlijke krachten van ons bestaan gaan wringen, wordt het tijd ons bewustzijn te onderzoeken. Dat geldt ook voor het wringen van innerlijk en uiterlijk van een gezamenlijke bedrijfsgeest als het gezamenlijk cadeautje dat bedrijf heet. Wat pakken we met z’n allen uit? Wat is de bestaansgrond, essentie, van onze onderneming en leven we de bedrijfsgeest nog gezamenlijk en in vriendschap. Houden we de bedrijfsgeest nog wel levend? Welk pad, welke geaardheid, zijn we met z’n allen ingeslagen? Welke business statements hebben we geformuleerd? Als we ons die vragen stellen en daarop antwoord kunnen geven zowel innerlijk als uiterlijk leven we onze missie, visie en waarden en zijn we vitaal.

In onze hedendaagse op economische-materieel leest geschoeide samenleving zijn besluitvormingsprocessen eenzijdig, scheefgegroeid en veelal onbewust. Ze dienen het maatschappelijk belang daardoor maar mondjesmaat. Tijd voor het openen van de ogen en de natuurlijke maat. Tijd voor bewustzijn van onze unieke aard. Aan de hand van een door mij ontwikkeld model van bewustzijnslagen worden slapende honden wakker geschud. Ze blijken niet te bijten.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063