11 januari 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma
Innoveren is een buzzwoord. Wie niet verandert en vernieuwt is gezien en voor veel bedrijven is het een grote uitdaging. Dat het niet altijd goed gaat zien we aan Volkswagen, V&D en veel andere bedrijven. Freek Vermeulen van de London Business School benoemt een aantal misvattingen die CEO’s parten spelen als het om vernieuwen gaat.
Opkomst
Begin 1990 werd ik hoofd P&O bij een nieuwe businessunit van PTT Post. Het was de businessunit Klein Goederen Logistiek (KGL). De businessunit was door strategen van PTT Post samen met gerenommeerde externe consultant bureaus ontwikkeld. En nu zou dit plan concreet gestalte krijgen. De plannen waren het gevolg van zorgen binnen de organisatie van PTT Post over de verwachte afname van het traditionele postverkeer. Die zorgen waren er al jaren.De directie was zich er sterk bewust van. Dat was ook de reden dat er geld was vrijgemaakt om over alternatieve diensten na te denken. Diensten waarbij het Postnetwerk ook in de toekomst nuttig kon worden ingezet. Als directeur van de nieuwe businessunit werd de leider van het projectteam aangesteld. Hij was een logistiek genie en had voor hij bij de consultant ging werken de distributiestructuur van Albert Heijn opgezet. De verwachtingen waren hoog gespannen.
Ondergang
Het liep echter heel anders dan gedacht. Na twee jaar moest de directeur het veld ruimen, na enige tijd zette hij zijn loopbaan voort bij de Universiteit van Tilburg waar hij hoogleraar logistiek werd. Ook aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda werd hij hoogleraar. Het lag dus niet aan zijn gebrekkige logistieke kennis dat hij vertrok bij PTT Post. Na nog eens drie jaar kocht PTT Post de logistieke wereldspeler TNT. En de activiteiten van KGL werden ondergebracht in de nieuwe tak. In 2007 werden de opslagactiviteiten overgedaan aan CEVA. In 2011 werd TNT losgemaakt van de Post organisatie en recent kreeg UPS toestemming TNT in te lijven.
Verrassing
En tot mijn verrassing deelde mevrouw Herna Verhagen, de CEO van PostNL, eind vorig jaar mee dat PostNL in 2020 een aanbieder van post en logistieke diensten wil zijn in specifieke markten.
Het lijkt een beetje op de bekende processie van Echternach, drie stappen naar voren, twee terug. Dit beeld kwam boven toen ik een artikel las over de foute denkbeelden die topmensen van bedrijven vaak hebben als ze willen innoveren en veranderen.
Vijf verkeerde ideeën
Professor Freek Vermeulen schrijft erover in de Forbes van mei 2011.
Vermeulen noemt er vijf.
Overigens is het wel goed om naar je klant te luisteren, maar dan moet je in gesprek zijn over de echte behoefte van de klant. We denken vaak in gesprek te zijn als we vragen wat de klant van een product vindt of welke keuze tussen twee producten of diensten het beste is. Daarmee laten we de behoeften van de klant buiten beschouwing. Ik heb respect voor het volhouden van de directie van PostNL en ik wens hen en de mensen die er werken toe dat ze zich niet laten leiden door onjuiste ideeën
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063