Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Mensen maken het verschil

03 november 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Menselijke relaties hebben grote invloed op de betekenis van een product. Daarover schreef ik vier jaar geleden onderstaand stukje

Stads bibliotheek
Wij wonen in een klein dorp, ons dorp is niet ver van de stad Tiel. Mijn dochter van 9 jaar, gaat in ons dorp naar school. Er is maar één school in ons dorp. Mijn dochter gaat er graag naar toe. Ze schiet inmiddels al aardig op over een jaar zal ze wel aan de Cito moeten. Als ouder vind ik het belangrijk dat mijn dochter leest en met mijn vrouw probeer ik dat lezen te stimuleren. We hebben veel boeken, ze krijgt boeken op haar verjaardag en met Sinterklaas en ook wel eens zomaar. Ze leest ook graag en snel. Bij dat stimuleren van het lezen hoort een abonnement bij de Openbare Bibliotheek. Er is in ons dorp in een bijgebouwtje van de kerk een piepklein bibliotheekje er staat daar een piepkleine collectie. Wij hebben daarom besloten met onze dochter naar de grote bibliotheek in Tiel te gaan. Die is op lezen ingericht, er zijn veel boeken, het is overzichtelijk, het ziet er leuk uit, je kunt er lekker zitten en zelfs liggen lezen. Kortom een paradijs voor lezers.
Helaas mijn dochter heeft nooit zin om erheen te  gaan, “kies jij maar iets uit mam”, krijgen we te horen als we willen gaan. Het zorgvuldig op haar smaak uitgekozen boek blijft vervolgens ongelezen liggen tot het weer terug moet naar de bieb.

Dorpsbibliotheek
Al een tijdje wijst ze me zo nu en dan op het bestaan van de bibliotheek in ons dorp. Ze sprak steeds sterker de wens uit daar lid van te worden. Ik legde haar uit dat de collectie daar veel kleiner was, dat het maar een dependance was van de grote bibliotheek in Tiel maar die argumenten gingen er niet in. Steeds dringender kwam de vraag of ze geen lid mocht worden in het dorp. Ik had daar helemaal geen vertrouwen in, ik dacht wat moeten we daar nou? Maar enkele weken geleden ben ik voor de “bijl”gegaan. We zijn naar de bibliotheek in ons dorp gegaan. Inmiddels al een paar keer zelfs, want ze vliegt nu door de geleende boeken heen. Ze zoekt wel nauwkeurig uit wanneer we moeten gaan. Ze kiest de tijdstippen dat haar vriendinnen daar ook zijn. Nu probeert ze mij er nu nog van te overtuigen dat de boeken  in onze dorpbibliotheek veel mooier zijn dan de boeken in de grote bibliotheek van Tiel. Ze luistert niet echt naar mij als ik uitleg dat het dezelfde boeken zijn als de boeken in Tiel en ze wacht nog liever op een bestelling dan dat we zelf het boek in Tiel gaan halen terwijl dat nog geen 10 minuten rijden is. Voor haar zijn de boeken uit de dorpsbibliotheek mooier, interessanter, leesbaarder en ga zo maar door. Ze is ook heel blij dat mijn vrouw nu ook in het dorp leent. “Pap mama heeft ook al in ons dorp geleend”.

Mensen maken het verschil
Ik moest hier aan denken toen ik gisteren met Chris Goedhart, de eigenaar en directeur van Goedhart Bouwbeheer, zijn management team en marktcommunicatiedeskundigen zat te brainstormen over wat Goedhart nu onderscheidend maakt. Wat maakt jullie nou de beste retailwerkgever van Nederland. Hoe kan het dat jullie boven Albert Heijn eindigen. Wat is dat?
In de discussie kwam naar voren dat de mensen van Goedhart het verschil maken. Niet alleen maar in hun vakkennis maar ook in de sfeer, die ze in de winkels weten te creëren. Het is plezierig in een zaak van Goedhart, de mensen werken er met plezier, ze helpen met plezier en ze werken samen met plezier. Het zit zeker ook in dat samenwerken, in het een team zijn, een open team nog wel. Dat is heel knap. Vaak zie je dat een team wel een team is maar gericht is op zichzelf, de mensen zijn druk met elkaar en niet met de klant. Bij Goedhart zijn ze juist samen met de klant bezig. Daarmee voeg je iets toe aan het product wat je levert aan de klant, daarmee krijgt het product een andere betekenis. Het is net als met het boek van mijn dochter, dat is een veel mooier boek en een veel lezenswaardiger boek als het uit de dorpsbibliotheek komt.

Het is een compliment aan de directeur eigenaar en aan het management van Goedhart aan alle mensen die daar leiding geven. Van hoog tot laag gaat het erom dat de ander mag “schitteren”. Het leiding geven is daarop gericht en er wordt hard gewerkt om dat niveau van leiding geven steeds weer te verbeteren.

Als je het leuk vindt hierover of over iets anders door te praten bel dan 0622995926 of mail dirkboersma@excellentleiderschap.nl

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063