Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Hoe kom je in je kracht?

30 januari 2018, gepubliceerd door Dirk Boersma

In je kracht
Bij een collega zag ik het boek ‘Ga lekker zelf in je kracht staan’ van Japke Bouma op tafel liggen. Hij had het cadeau gekregen  van een klant. Ik bladerde er doorheen en zag een overeenkomst met het werk van Richard Engelfriet. Het boek van Bouma stelt ook de toverformules, de wondertools en de andere recepten voor succes ter discussie. Werken ze wel? Leveren ze nou echt iets op? Zijn zelfsturende teams, het nieuwe werken of een vitaliteitscoach nou echt de oplossing voor sleetsheid , passiviteit en gebrek aan resultaten in je organisatie.  En net als in het geval van Engelfriet ontstaat een beeld van kwakzalvers en bedriegers, di met die zogenaamde wondertools de argeloze CEO of HR managers geld uit de zak kloppen.

VIagra
Zeer recent schreef Frederik Vanseel een artikel over  ‘engagement’als het viagrapilletje waarmee organisaties hun klanttevredenheid kunnen verhogen en over de industrie die daaromheen ontstaat en het geld wat ermee verdient wordt. Voor mij is het echter maar de vraag of je dat op het conto van die adviseurs, goeroes  en consultants kunt schrijven. De afnemers zijn er minstens zo schuldig aan. Natuurlijk het feit dat er gerookt wordt heeft te maken met de fabrikanten van sigaretten maar minstens zoveel met de mensen, die ondanks alle waarschuwingen blijven roken.

Vrouw Holle
We laten ons helaas zo gemakkelijk beïnvloeden, vooral door succes verhalen. Dat is overigens niet iets nieuws dat is al eeuwen zo. Een mooie metafoor die al heel lang bestaat is het verhaal van vrouw Holle, ik schreef daar een paar jaar geleden al eens over. Over har dochters, waarvan de één met goud overladen werd en de ander, die haar zuster imiteerde met pek en veren bedenkt thuiskwam.
Freek Vermeulen schreef over hoe er in het bedrijfsleven voortdurend van dat soort dingen gebeuren. Niet omdat de goeroes en consultants zo doortrapt zijn maar omdat mensen aan de top van bedrijven elkaar zo graag imiteren.

Slechte gewoonten
In zijn boek ‘Business Exposed ‘schrijft hij hoe dat meestal verkeerd afloopt en niet leidt tot de gehoopte successen. In zijn nieuwste boek ‘Breaking bad habits’ schrijft hij hoe je dat soort slechte gewoonten, het nadoen van anderen kunt ombuigen  en hoe je kunt komen tot het met veel meer aandacht leiding geven aan de ontwikkeling van je bedrijf. In een artikel in de Entrepreneur van 25 januari 2018 deelt hij met de lezers zijn tien geboden voor het innoveren en vitaliseren van je business.

10 Geboden
1. Stop met benchmarks schrijft Vermeulen, die verhinderen je om te innoveren. Je hebt niets aan de best practices van anderen. Er gebeurt dan hetzelfde als in het verhaal van vrouw Holle. Je probeert alleen de krenten uit de pap te halen en behaalt niet het gehoopte resultaat. Al die kleine ogenschijnlijk onbelangrijke  en misschien wel vervelende aspecten heb je over het hoofd gezien, terwijl die juist belangrijk waren voor het succes.
2.Keer de benchmark om, probeer dingen juist anders aan te pakken dan anderen doen. Stel jezelf de vraag wat de reden is dat een organisatie iets op een bepaalde manier aanpakt en als je geen goed antwoord vindt, probeer het dan juist op je eigen manier te doen.
3. Probeer dingen uit, doe eens iets op een andere manier. (Act like a leader, think like a leader schrijft Herminia Ibarra) Die dat dan wel systematisch, niet in het wilde weg. Alleen als je het systematisch doet  ontdek je verbanden en relaties
4. Kijk goed naar wat nieuwe intreders doen maar ook wat organisaties doen die in moeilijkheden zijn. Organisatie die voor hun voortbestaan vechten durven oude gewoonten los te laten en pakken zaken echt anders aan. Zij hebben niets te verliezen en durven daarom met een nieuwe aanpak te experimenteren.
5. Luister goed naar je eigen mensen. Vraag hoe zij erover denken naar ideeën of twijfels die ze hebben. Zij weten vaak heel goed hoe de business werkt. Voorkom dat je voor ze gaat denken. Daar doe je meer kwaad dan goed mee. Je zorgt voor afstand en passiviteit. Sommigen noemen dat taakonvolwassenheid.
6. Vraag buitenstaanders en nieuwe collega’s naar wat ze vreemd vinden in je organisatie. Ze hebben zich nog niet aangepast aan ingesleten patronen en hebben daar rake vragen over. Het is belangrijk om daar naar te luisteren, het zelfs actief te zoeken. Het  helpt je om met een open blik nar je eigen organisatie te kijken
7.Zoek activiteiten die bij elkaar passen en combineer die. Dat was wat de Post deed  toen ze startte met klein goederen logistiek of wat drogisterijketens doen of supermarkten die steeds meer non  food verkopen.  Door activiteiten bij elkaar te passen kun je zomaar een nieuwe business ontdekken.
8. Richt je op die plekken in de markt waar klanten niet langer tevreden zijn met de gebruikelijke dienstverlening dat zijn de plekken waar ruimte is voor nieuwe diensten, die wel aansluiten op de behoeften van de markt.
9.Stop met activiteiten waar klanten niet echt blij van worden en richt je op wat echt belangrijk is. Als tal van organisaties in een industrie iets leveren wat klanten eigenlijk niet blij maakt dan heb je misschien een ‘bad practice’ ontdekt, die uitgeroeid kan worden
10. Wees op je hoede als mensen zeggen, zo doen w ij het hier. Als ze dat zeggen betekent het meestal dat ze geen echte reden voor zo’n praktijk kunnen bedenken. Ook dat betekent vaak dat je een slechte gewoonte hebt gespot, een mooie reden om er een eind aan te maken.

Kortom kijk en luister goed net om dingen na te apen maar om erachter te komen hoe dingen echt in elkaar zitten en ga samen met je mensen aan de slag om te kijken wat je in jouw organisatie verbeteren kunt. Maak je eigen oplossingen, die  bij jou en je organisatie passen. Alleen zo ga je in je kracht staan.

Hierover verder praten bel 0622995926 of mail dirkboersma@excellentleiderschap.nl

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063