Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Wat doe je aan jezelf?

03 januari 2017, gepubliceerd door Dirk Boersma

In 1667 schreef Spinoza: “Ik betreur niet, ik bespot niet, ik oordeel niet, ik probeer te begrijpen”. Hij schreef dat ruim 300 jaar geleden, maar wij zijn vooral druk met betreuren, bespotten en oordelen. Moderne wetenschappers halen Spinoza aan en benadrukken het belang van deze uitspraak. maar wat doen wij in ons dagelijks leven met die wetenschap? Doen wij wel wat we weten? Het zou mooi zijn om daar in 2017 eens aan te gaan werken.

Mc Kinsey
Op LinkedIn kwam gisteren een bericht van McKinsey voorbij. Het bericht gaf een overzicht van de meest populaire artikelen van McKinsey van het afgelopen jaar 2016. Op plaats 9 stond de “CEO guide to customer experience” en op de 10de plaats staat het artikel “Want to be a better leader? Observe more and react less”. Veel mensen lijken dus geïnteresseerd in wat mensen van McKinsey daarover schrijven of erover ontdekt hebben. Een mij bekende concullega reageerde op dit bericht van McKinsey in de zin van: komen ze daar nu pas mee. En hij wijst vervolgens op het feit dat hij en zijn collega’s zich al zeven jaar met dit thema bezig houden en dat ze binnenkort het zevende event rond dit thema organiseren waar alles wat in het artikel van McKinsey beschreven wordt de revue passeert. Er klinkt enige verontwaardiging of verbazing door in de toon waarmee mijn concullega zijn reactie opschrijft. En ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Het is niet prettig als je al jaren een boodschap verkondigt en je merkt dan dat een grote organisatie met een grote naam de aandacht ervoor krijgt, die jij niet krijgt.

Een oude boodschap
Maar als ik er wat dieper over nadenk en nog eens wat oude artikelen lees, dan zie ik dat dit ook geen nieuwe boodschap is van McKinsey. Het is een oude boodschap. Een boodschap die je al jaren lang, steeds weer in een andere vorm aan je voorbij ziet trekken. Er komen wat andere termen in voor maar de strekking blijft het zelfde. En organisaties als McKinsey kunnen erover blijven schrijven omdat er in de meeste organisaties maar zeer beperkt iets gedaan wordt met hun bevindingen en die van anderen. Hetzelfde geldt voor zelfsturing, voor innovatie, voor coachend leiderschap, voor authenticiteit, integriteit en ga zo maar door. Het gaat meestal om zaken, die we al jaren geleden wisten en kenden, maar nooit echt goed toegepast hebben.

Hutspot
Gisteren aten wij thuis hutspot en mijn dochter van 13 is blij als we dat eten, ze smult ervan. En elke keer verzucht ze weer: hoe kan het nou dat ik dat vroeger niet lekker vond. En misschien maak ik het nu wel een beetje anders en is de hutspot van nu niet hetzelfde als de hutspot van vroeger, maar hutspot is hutspot.

Buzzword
In een training vroeg laatst een deelnemer hoe het kwam dat ze in haar organisatie elke drie met een nieuw buzzword wordt geconfronteerd. Ze waren in haar organisatie nu druk bezig met “eigenaarschap” en drie jaar geleden ging het om opbrengstgericht en drie jaar daarvoor…..
Mijn reactie was dat er altijd ruimte is voor een nieuw buzzword, omdat het vorige niet goed is uitgevoerd en geïmplementeerd in de organisatie. Het probleem waarvoor het een oplossing moest zijn blijft dus bestaan en men is op zoek naar een nieuwe oplossing voor dat oude probleem. En het probleem is altijd dat we niet tevreden zijn met de resultaten van onze organisatie, onze afdeling of die van onszelf en onze collega’s. En in de grond komt het erop neer dat we zelf onze verantwoordelijkheid moeten nemen.

Mentale kracht
Leiderschapsadviesur La Rae Qui, oud FBI agent ,schreef daar vorige maand een mooi artikel over. Ze benadrukt het belang van de mentale kracht om in moeilijke situaties overeind te blijven, om je doel voor ogen te houden en je acties daarop af te stemmen. Je hebt daar vier basisvaardigheden voor nodig, die ze vervolgens in een aantal subcompetenties onderverdeelt.

  1. De eerste vaardigheid is de competentie om kunnen gaan met je eigen emoties. Het gaat om goed kunnen luisteren en niet alleen naar de woorden van een ander, maar ook naar de non-verbale communicatie. Ook gaat het erom dat je de emoties van een ander kunt lezen en begrijpen.
  2. De tweede competentie is flexibiliteit  In allerlei vaak moeilijke omstandigheden moeten we ons handelen aan kunnen passen. Daarvoor heb je vertrouwen nodig. Vertrouwen in jezelf. Hoe kunnen anderen in jou geloven als je niet eens in jezelf gelooft. Het vraagt om de moed om risico’s te nemen. We moeten ook onze beperkende overtuigingen los kunnen laten
  3. Een derde competentie  is wilskracht. Wilskracht bestaat uit doorzettingsvermogen, doelgerichtheid en meesterschap. Dat laatste is het resultaat van altijd maar oefenen.
  4. Het vierde competentie is een winnaarsmentaliteit, die is opgebouwd uit positief denken, een mindset gericht op groei en ontwikkeling en dankbaarheid

Het lijken mij belangrijke zaken om in het nieuwe jaar aan te beginnen, om ervoor te zorgen dat goede voornemens ook echt gerealiseerd worden en om niet elke keer opnieuw te moeten beginnen aan oude wijn in nieuwe zakken.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063