Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Waar draait het om?

12 juni 2014, gepubliceerd door Dirk Boersma

Zowel in bedrijven als in hun privǸleven zijn mensen druk. Steeds weer hoor je “druk, druk, druk” Waar leidt al die drukte toe. Hoe brengt jouw drukte je dichter bij je doel? En wat betekent jouw drukte voor de organisatie waarin je werkt? Gooi je zomaar wat stenen of ben je samen met anderen een dijk aan het bouwen?

Stenen gooien
Op oude foto’s of oude filmpjes van de aanleg van de afsluitdijk kun je een grote drijvende kraan zien, die stenen in de golven werpt. Het water beweegt even woest als de stenen het oppervlak raken en hun weg naar de bodem van de Zuiderzee beginnen. Er ontstaan meer golven, waterspatten vliegen alle kanten op. Maar daarna wordt het weer stil, tot de volgende bak met stenen in het water wordt geworpen. Het lijkt een nutteloze bezigheid. Net als jongetjes die stenen in het water gooien, alleen maar voor het plezier, om de golven in kringen te zien uitdoven, om het water te zien opspatten of om een paar meisjes nat te spatten, of zomaar. Maar in 1932, zeven jaar nadat ze met stenen gooien waren begonnen, bestond de Zuiderzee niet meer. Ze was IJsselmeer geworden. Er lag een dijk tussen Friesland en Noord Holland. Een dijk, die de kwetsbare kusten van de Zuiderzee in het vervolg zou beschermen tegen storm en hoog water.

Toekomstbeeld
Als je naar de beelden kijkt van die eerste stenen, dan lijkt het of ze zomaar in het wilde weg in het water worden gegooid. Het lijkt een zinloze bezigheid, zoals water naar de zee dragen. Het lijkt of die kraan zomaar ergens op dat grote grijze water ligt en steden over de bodem van de zee verspreidt. Maar dat is niet zo. Die kraan ligt niet zomaar op het water. De mensen die op en met de kraan werken weten precies waar ze liggen en waar ze de stenen in het water gooien. Ze weten ook ongeveer wanneer ze de eerste stenen boven water zullen zien uitkomen, want ze hebben een plan. Er zijn tekeningen, er is een kaart, er zijn coördinaten, er is een peillood waarmee ze hun positie bepaald hebben en vaststellen of ze de goede dingen doen. Dat plan is weer het gevolg van een visie. Die visie was in 1886 ontwikkeld door de Zuiderzeevereniging, een vereniging waarvan ingenieur Lely een vooraanstaand lid was. Ze werkten de visie van Hendrik Stevin uit 1667 verder uit. Toe Lely minister van Verkeer en waterstaat werd zorgde hij ervoor dat de echte aanleg mogelijk werd.

Visie geeft richting
Ja, als je een visie hebt weet je waar je naar toe moet, dan kun je de richting vaststellen dan kun je ook je positie vaststellen en dan weet je of je de goede dingen doet en zelfs of je de dingen goed doet. Zonder visie ben je in het wilde weg stenen in het water aan aan het gooien. Dan doe je maar wat. Het is om die reden ook merkwaardig dat zoveel mensen  niet weten wat de visie is van hun organisatie. Ik vraag er wel eens naar als ik met een groep mensen aan het werk ben. Wat is de visie van je bedrijf? Helaas komt dan nog al eens het antwoord: ja, ik heb wel een boekje waar die in staat maar dat heb ik nu niet bij me. Hoe weet je of je de goede dingen doet als je de visie niet hebt? Dat geldt voor de visie van de organisatie waar je werkt maar ook voor jezelf. Welke visie heb je als mens bij de dingen die je doet Hoe bepaal je of je de goede dingen doet of je de goede keuzes maakt? Dat kan alleen maar als je weet waar je naar toe wil. Visie helpt je keuzes maken. Visie helpt je om vast te stellen of je vooruitgang boekt.

Een man met visie
Een man met visie is Alan Mulally. Hij maakte in 2006 de overstap van Boeing naar Ford en over ongeveer 14 dagen neemt hij afscheid van dat bedrijf. Mulally slaagde erin Ford zonder steun van de overheid van de ondergang te redden. Dit in tegenstelling tot de twee grote concurrenten, General Motors en Chrysler, die slechts met behulp van de Amerikaanse overheid konden overleven. Rajeev Peshawaria, leiderschapsexpert, schrijft over Mulally dat het iemand is met een diepgeworteld doel in zijn leven en met waarden waarvoor hij staat. Dat leidde direct na zijn aantreden bij Ford al tot iets wat iedereen verraste. Hij steunde de topmensen van GM en Chrysler toen ze in 2008 voor een senaatscommissie moesten verschijnen in verband met de redding van hun bedrijven door de Amerikaanse overheid. Mulally steunde zijn concurrenten daarin, hoewel hijzelf die steun niet vroeg en niet nodig had. Hij vond het van belang voor de Amerikaanse samenleving dat GM en Chrysler zouden overleven. Toen Mulally het bedrijf ging leiden trof hij een situatie aan waarin de feitelijke leiding van het bedrijf in handen was van de financiële mensen in het bedrijf. Besluiten werden op basis van financiële cijfers genomen en productontwikkelaars maakten plannen en omzetvoorspellingen, zonder dat er een basis voor was om daarmee besluiten af te dwingen, die hen de ruimte gaven. Er waren geen morele standaards en iedereen deed z’n best om buiten schot te blijven. Zo’n enkele keer lees je wel eens over een krantenbezorger, die z’n kranten in de sloot gooit en keurig met een lege tas weer thuis komt. Of over een postbesteller, die een fietsenschuur heeft die uitpuilt van de niet bezorgde brieven. Dit lijkt erop, maar we vinden het vaak gewoon als het gebeurt in het bedrijf waar we werken. Mulally haalde er rigoreus de bezem door. Hij luisterde naar medewerkers en klanten en bleef dat doen, ging met ze in gesprek. Ford werd de focus en niet langer alle andere merken, die Ford gekocht had. Alle energie werd gestoken in het produceren van een Ford waarop klanten zaten te wachten.
Dat is heel anders dan de directeur van het reïntegratiebedrijf, waarmee ik een tijd geleden over  z’n visie sprak. Hij was daar kort en duidelijk in. Hij ging voor rendement. Als het maar wat opleverde. Het bedrijf ging failliet.

Vragen
Peshawaria stelt in zijn boek, waarin hij Mulally als één van de goede voorbeelden beschrijft, een aantal vragen die belangrijk zijn om te beantwoorden als je leiding geeft. De eerste vragen gaan over je purpose, dat vertaal ik maar als de vraag ”waartoe ben ik op aarde?” Die vraag heeft een aantal subvragen.

  1. Wat zijn nu de dingen die echt belangrijk voor me zijn. Waar draait het voor mij nu echt om in dit leven?
  2. Wil ik
    a. Een eenvoudig leven leiden met veel kleine vreugden?
    b. Succesvol zijn als resultaat van een door mij uitgevoerde krachttoer?
    c. Anderen helpen een beter toekomst te ontdekken?
    d. Iets totaal verschillends doen met mijn leven?
  3. Welke resultaten wil ik achterlaten?
  4. Hoe wil ik dat mensen mij beleven en ervaren?
  5. Welke waarden leiden mijn gedrag?
  6. Welke situaties brengen sterke emoties bij me teweeg?

Het antwoord op deze vragen helpt je ontdekken waar het in jouw leven echt om draait en waar je je in je handelen op moet richten. Je komt op die manier bij je kracht terecht. Er ontstaat energie, energie die je ook op anderen overbrengt. Mensen om Mulally heen zeggen dat een ontmoeting met hem je energie geeft.
Peshawaria zegt nog iets wat de moeite waard is. Het ontdekken van waar het bij jou echt om draait helpt je ook om het evenwicht te bewaren tussen werk en privé. Als je weet wat echt belangrijk voor je is, dan is het niet langer moeilijk om de juiste keuzes te maken. Dan ben je niet zomaar ergens op een willekeurige plaats stenen in het grijze water aan het gooien, maar dan weet je dat je het op de goede plaats en op de goede tijd doet

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063