26 september 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma
Om coachend te kunnen leiding geven heb je een visie nodig
Geen antwoord
Het komt opmerkelijk vaak voor dat mensen geen antwoord hebben op de vraag naar hun visie. Ook op de vraag wat de visie van hun bedrijf is kunnen ze vaak het antwoord niet tevoorschijn toveren. Soms leidt dat tot enige verlegenheid, soms leidt het tot een kribbige reactie en wordt er even schamper gedaan over visie en of missie. Dat is toch allemaal maar gezeur en flauwekul.
Toch valt het niet mee om ergens aan te werken als je niet weet wat je bereiken wilt. En leiding geven wordt al helemaal lastig als je het doel niet weet. Dan wordt het zoiets als een ingewikkeld gerecht maken en elke keer opnieuw een receptregel toegeschoven krijgen. Je krijgt de volgende pas als je de vorige hebt uitgevoerd. Stel je eens voor hoe dat voelt.
In dit voorbeeld kun je er trouwens nog van op aan dat het een goed recept is, gemaakt door iemand die er verstand van heeft, maar als je leiding geeft ben jezelf verantwoordelijk voor het recept. Je kunt je misschien ook voorstellen dat het vervolgens prettig werkt als de mensen, die het moeten uitvoeren ook blij zijn met het eindresultaat.
Visie
Om coachend leiding te geven is het erg belangrijk dat je een visie hebt en dat je over die visie kunt communiceren. Je moet weten waar je heen wil. Het is belangrijk om daarbij stil te staan en het om te beginnen voor jezelf onder woorden brengen. Dat hoeven niet de mooie woorden van een boekje te zijn dat kunnen gewoon je eigen woorden zijn. Als het je eigen woorden zijn kan die visie ook iets van jezelf worden. Je kunt er dan ook beter met anderen over praten. In trainingen voor leidinggevenden blijkt vaak hoe belangrijk dit is. Op de vraag naar de visie van hun organisatie staan de deelnemers aan de training met hun mond vol tanden. Ze gaan in hun tas op zoek naar het boekje of de brochure waar de visie in staat. Maar het gaat er niet om dat je die goed voor kunt lezen het gaat erom dat je met jouw woorden en in jouw taal kunt vertellen wat je bereiken wilt.
Sommige mensen zeggen dan “zoveel mogelijk winst maken” maar je merkt meteen dat je de mensen, die voor je werken daar niet enthousiast mee krijgt. In de praktijk leidt zo’n visie vaak tot een eenzijdige focus op geen geld uitgeven waardoor je business tot stilstand komt.
Wat wil je bereiken
Toen ik ondernemer werd en daar met een zeer succesvolle ondernemer over sprak zei hij: ”Doe wat je leuk vindt en waar je goed in bent”. Hij zei met heel veel nadruk: ”stel niet het maken van winst op de eerste plaats. Dat is een gevolg als je de dingen die je leuk vindt goed doet en als je een doel hebt om naar te streven”.
Voor iemand die coachend leiding geeft is het noodzakelijk er achter te komen welke doelen worden nagestreefd door de mensen met wie hij werkt. Wat willen zij bereiken? Wat is hun visie en hoe kun je die visies met elkaar schakelen? Als je dat voor elkaar krijgt weet iedereen waar hij naar toe moet en nemen mensen verantwoordelijkheid voor het realiseren van die visie. Om dat goed te kunnen doen moet je kunnen luisteren en moet je vragen kunnen stellen. Daarmee help je mensen hun eigen visie helder te krijgen en kun je de verbinding maken tussen jouw visie en de visie van de mensen met wie je werkt. Hans van der Loo, Jeroen Geelhoed en Salem Samhoud benoemen dat mooi als “Kus de visie wakker”. Behalve kussen zal er ook wel eens wat schudden aan te pas komen. Het is niet altijd een makkelijk proces.
Het is wel noodzakelijk als je coachend wilt gaan leiding geven.
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063