Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Vertrouwen en controleren

28 februari 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma

Vertrouw de signalen van anderen en controleer je eigen observaties

Schrik
Wat een schrik deze dagen. Imtech het bedrijf waar het ondanks de crisis prima ging blijkt ineens ernstig in de problemen te zijn geraakt. Een project voor de bouw van een pretpark blijkt al veel geld gekost te hebben. Er werd door Imtech al veel werk verricht maar naar nu blijkt staan daar geen inkomsten tegenover en die inkomsten zijn ook nog niet in aantocht. Resultaat, een strop van 100 miljoen Euro werd gemeld op 4 februari jl. Uit de berichtenstroom, rond IM Tech, die nu goed op gang gekomen is blijkt dat het niet bij deze strop zal blijven en de berichten luidden nu dat Imtech maar liefs 500 miljoen euro uit de markt moet gaan halen om haar positie te versterken. Een naar bericht. Iets wat hoop gaf in deze crisistijd blijkt een strohalm te zijn.

Vertrouwen in lokaal management
Er wordt nu veel over Imtech geschreven en gediscussieerd. Imtech is gretig gegroeid, de afgelopen jaren. Overnames waren een belangrijk onderdeel van die groei. Gisteren hoorde ik in een radio interview gesproken werd over fusies en de risico’s en kansen daarvan. Onderzoekers gaven aan dat er meer niet dan wel slagen. Ook gaven de onderzoekers aan dat er nog steeds geen recept is bedacht voor succesvol zijn in overnames. De vraag of Imtech niet teveel op het lokale management in Polen had vertrouwd kwam ook aan de orde. Die vraag werd algemeen gemaakt naar de vraag of het nu wel of niet goed is om vertrouwen te hebben in lokaal management.
Die vertrouwen vraag is een veel algemenere vraag. Vertrouwen is goed, Hoffman is beter luidt een bekende reclame.
Deze schijnbare tegenstelling kom je vaak tegen in organisaties. Het is of controleren en vertrouwen met elkaar in tegenspraak zijn. Dat komt door de betekenis die wij aan beide begrippen geven. Bij vertrouwen suggereren we ogen dicht, laat maar gaan, het komt wel goed en bij controle suggereren we dat we ze goed in de gaten moeten houden omdat het anders wel verkeerd zal gaan.

Puzzeltocht
Ik heb eens een keer aan een puzzeltocht voor oude auto’s meegedaan. Ik mocht rijden in de auto van iemand anders en het was een mooie tocht. Mijn vrouw en ik kregen een klein boekje met aanwijzingen en we starten één of twee minuten na onze voorganger. Die was net lang genoeg vertrokken om hem niet meer op zicht te kunnen volgen. Het zal al wel duidelijk zijn waarom ik dit opschrijf. Het werd geen succes. We zijn wel thuisgekomen maar niet langs de uitgestippelde route.

Wat ging er fout

  1. In de eerste plaats dacht is dat ik het wel wist, de tocht ging over redelijk bekend terrein en ik had eens even gauw gekeken waar we naar toe moesten. Dus reden we fout want het was niet zoals ik gedacht had.
  2. In de tweede plaats luisterde ik niet naar mijn vrouw, die zei dat ik de verkeerde weg koos. Ik dacht dat ik het beter wist maar zij had gelijk.
  3. In de derde plaats keken we gewoon allebei niet goed. Als je niet goed oplet zie je allerlei signalen over het hoofd.
  4. In de vierde plaats hield ik mezelf en mijn vrouw voor de gek door hardnekkig vol te houden dat we nog op de goede route zaten. Ik wachtte veel te lang met omdraaien. Ook al moedigde mijn vrouw mij daartoe al enige tijd aan.
  5. In de vijfde plaats sloot ik te gemakkelijk bij anderen aan, die ook dachten dat weer anderen het bij het goede eind hadden zodat we in vereniging verkeerd reden.

Er zijn vast nog wel meer fouten te bedenken maar dit lijken mij voldoende om op te kauwen, en nu;

de tips

  1. Het leiden van een bedrijf, zeker bij fusies en overnames moet je buitengewoon serieus nemen. Denk niet dat je het wel weet. Controleer vooral jezelf en hoed je voor overmoed.
  2. Luister naar de mensen om je heen, neem ze waar, zie hun onrust, hun zorgeloosheid, hun zorg en doe er wat mee. Vraag ernaar, onderzoek samen en pas de koers aan.
  3. Blijf steeds goed kijken, zeker in onbekend gebied, kijk, luister, vraag, observeer. Vaak zijn dingen anders dan je denkt. Overtuig je, vat samen om te controleren of je het goed begrijpt en vraag door.
  4. Spreek je twijfel uit en houdt niet tegen beter weten in veel te lang vol op de verkeerde koers. Je weet al lang dat het niet klopt, dus stop, deel je twijfel en zoek samen naar een betere weg.
  5. Vertrouw op je eigen waarneming, anderen volgen is heel makkelijk maar heeft veel te grote risico’s in zich, als het om belangrijke zaken gaat.

Vertrouw dus op anderen maar beperk dat niet, tot vertrouwen in de dingen die je graag wil horen. Vertrouw ook hun zorgen, hun vragen en hun twijfels.
En hoe zit het met controleren?  Het belangrijk dat je jezelf controleert en laat controleren. Vraag om feedback. Ga in gesprek en maak zo samen met anderen de informatie zo betrouwbaar dat je op de goede weg kan blijven

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063