Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Toekomstbeeld

21 augustus 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Als je alleen gebiologeerd wordt door beperking van de kosten verdwijnen de klant en de kwaliteit van je product vanzelf uit het vizier.

Koffie
In de NRC van 11 juni 2012 werd uit de mond van Michiel Herkemij, de nieuwe CEO van het opnieuw geboren Douwe Egberts (Master Blendersde)de volgende uitspraak opgetekend: “Zo hebben ze wat koffie uit de koffiepads van Senseo gehaald, om ze goedkoper te maken”. Dat zijn master blunders. Ik kon mij ogen niet geloven toen ik het las. Je houdt je klant dus voor de gek. Je doet of je hetzelfde doet als eerder maar stiekem doe je wat minder. Het is duidelijk dat je er daarmee blijk van geeft je klanten niet serieus te nemen. In het interview doet Michiel Herkemij een boekje open en hij geeft ook aan hoe de kwaliteit weer centraal komt te staan.

Focus
Gelukkig dat Michiel Herkemij nu veel energie gaat steken in het op de kaart zetten van Douwe Egberts als Master Blenders maar een belangrijke vraag is hoe heeft het zover kunnen komen of hoe kan het dat het zo lang door heeft kunnen gaan. Zag dan niemand dat het fout ging? Had dan niemand iets in de gaten? Jawel, er waren mensen die zagen dat er iets aan de hand was. Zo ken ik persoonlijk iemand die bij de marketing betrokken was. In dienst gekomen als jong talent. Zij zag hoe elke inspanning om zich echt met de kwaliteit van het product bezig te houden strandde in een competitie waar de schouderduw en de gemene tackle veel populairder waren dan het raken en spelen van de bal. Dat, gevoegd bij een strakke focus op het beheersen en terugdringen van de kosten, leidde ertoe dat er niets anders meer overbleef dan minder koffie in de pads.

Helder toekomstbeeld
Verhoeven benadrukt in zijn boeken het belang van een helder toekomstbeeld. Weten waar je heen wilt, een visie hebben, bepalen voor een belangrijk deel hoe je verdere handelen wordt gericht. Een visie komt uit het hart en niet uit het hoofd schrijft hij in 80 tips voor resultaatgericht coachen (2008). Als je hart vol is van kostenreductie dan kom je vanzelf op het idee minder koffie in de koffiepads te stoppen. Als je hart vol is van het prachtige product wat je levert. Als je je realiseert hoeveel mooie dingen er gebeuren als mensen met elkaar aan de koffie zitten dan haal je dat niet in je hoofd.

In gesprek
Het heeft dus alles te maken met de visie van de mensen aan de top van het bedrijf, wat willen zij, waar gaan zij voor, wat willen zij aan deze wereld toevoegen. Als je dat weet en je betrekt je mensen daarbij dan kun je resultaten neerzetten.
Je kunt de mensen om je heen betrekken bij het realiseren van die visie door het met die mensen over te praten. Niet alleen vanaf een zeepkist, via een website of een mooie brochure maar vooral door er echt over te praten. Gewoon even bij iemand gaan zitten, delen, vragen hoe hij of zij erover denkt en dan ook vooral vragen hoe hij of zij bezig is met het realiseren van die visie. Dat doe je niet één leer per jaar of alleen maar in de gesprekken cyclus maar zo vaak als je er de kans voor krijgt. Laatst verzorgden wij voor de leidinggevenden van een klant een training coachend leiding geven en al na de eerste dag van de training gingen de deelnemers op eigen initiatief met elkaar in gesprek over het verbeteren van de dienstverlening en de interne afstemming die daarvoor nodig was.

Vizier
Als je alleen gebiologeerd wordt door beperking van de kosten verdwijnen de klant en de kwaliteit van je product vanzelf uit het vizier. De vraag is waar kies jij voor?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063