Wij helpen je graag verder! +31 492386063

De “Prick Story”

18 oktober 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Met welke Prick Story positioneer jij jezelf als coachend leidingevende?

Prick Story
Laatst maakte ik voor het eerst kennis met  de term Prick Story.  Als ik het goed begrepen heb is een Prick Story een kort verhaaltje waarmee je jezelf of iemand anders krachtig typeert. Hoe heb je in een bepaalde situatie opgetreden, hoe heb je een probleem opgelost, hoe heb je je ergens uitgered. In het voorbeeld wat ik kreeg ging het over een paar in een hotelkamer. Ze werden uit hun slaap gehouden door het geluid van een lekkende kraan. Het geluid van de vallende druppels hield ze uit hun slaap. Er was geen gereedschap en de loodgieter was midden in de nacht onbereikbaar. Toen bedacht de mannelijke helft van het paar iets. Hij nam zijn schoenveter, bond die aan de kraan, zodat de druppels langs de veter naar beneden liepen en ze konden eindelijk ongestoord gaan slapen. Met deze Prick Story zet de man die de veter knoopt, zichzelf neer. Als iemand die vindingrijk is. Problemen oplost op een niet conventionele wijze en ga zo maar door.
In het gesprek wat ik had werd de Prick Story gepositioneerd tegenover de Elevator Pitch, een ander modern begrip waarmee je jezelf beter op de kaart kunt zetten. Inmiddels denk ik dat het verschil tussen de twee is dat je bij de Elevator Pitch vooral je ideeën promoot en bij de Prick Story jezelf. En als het anders is hoor ik het graag.

Veel begrippen
In wat er geschreven en gesproken wordt over leiding geven, management en organisatie kom je zo voortdurend nieuwe termen en begrippen tegen. Begrippen die de status krijgen van de oplossing voor alle problemen. Coachend leiderschap, nee authentiek leiderschap, nee persoonlijk leiderschap of helemaal geen leiderschap, iedereen leidt zichzelf. Allemaal de beste oplossing voor de vraagstukken waarvoor we staan in onze samenleving en haar organisaties.

Coachend leiderschap
Zelf gebruik ik graag coachend leiderschap voor de beste manier om die vraagstukken te lijf te gaan en ik wil graag toelichten wat ik daar onder versta.

  • Als je coachend leiding geeft dan heb je een visie of je zorgt ervoor dat er een visie komt. Die visie zit niet alleen maar in je hoofd maar je bent in staat om over die visie te communiceren. Je kunt er ook voor zorgen dat anderen, die visie delen. Daarvoor is nodig dat je in staat bent de visie van anderen te begrijpen en dat je een verbinding kunt maken tussen jouw visie en die van anderen. Dat betekent dat je goed onderscheid moet kunnen maken tussen de visie en de weg die naar het realiseren van die visie leidt. Het is makkelijker overeenstemming te bereiken over een visie dan over de weg erheen. Over de weg erheen kun je gemakkelijk van mening verschillen maar dat is minder erg als je weet dat je een visie deelt.
  • Wat je vervolgens ook goed moet kunnen als je coachend leiding geeft is afspraken maken. Afspraken die je maakt om met elkaar de visie neer te zetten. Bij het maken van die afspraken houdt je rekening met wat mensen kunnen en wat mensen willen. De basis onder de afspraak komt uit de mensen met wie je werkt en samen kies je voor een SMART formulering. Hier komt ook het modebegrip Agile om de hoek krijgen. Je stemt nauwkeurig met je partner af en daar ben je wendbaar in. Met de één maak je een afspraak waarbij de T van SMART een jaar is en bij de ander is het maar één dag. Dat hangt af van de aard van de afspraak en de competenties van je partner.
  • Je moet daarnaast ook goed aan kunnen spreken en feedback kunnen geven dat is belangrijk om op koers te blijven. Vaak betekent dat streng zijn.
  • In alles wat je doet zijn het stellen van open vragen en het luisteren essentiële vaardigheden waarover je beschikt. Alleen daarmee kun je anderen begrijpen, anderen bewust maken en ook zelf steeds bewust blijven.

Coachend leiderschap is dus niet Gods water over Gods akker laten vloeien of mensen maar een beetje laten zwemmen. Als je coachend leiding geeft stuur je wel degelijk. Je doet het alleen niet op basis van je positie maar op basis van gesprekken, afspraken en verbinding.
Het kan heel goed dat deze aanpak ook in de beschrijving van een andere stijl te vinden is en dan is dat ook een prima stijl. Het gaat ons niet om het etiket maar het gaat om wat je doet. Wat is jouw Prick Story?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063