Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Dankbaarheid tonen werkt

11 februari 2015, gepubliceerd door Alwin Nieuwenstein

Leidinggevenden spreken medewerkers in het algemeen meer aan op datgene wat ze niet goed doen dan op datgene wat ze wel goed doen. Door (ook) waardering uit te spreken voor datgene wat iemand doet, stimuleert de leidinggevende zijn medewerkers ermee door te gaan er een volgende keer wellicht nog een schepje bovenop te doen. Het mooie daarbij is: het stimuleert ook diegene die de waardering uitspreekt.

Leer van datgene wat goed gaat
Onlangs was ik, samen met mijn collega Dirk, op een bijeenkomst in Keulen om met meer dan 100 coaches uit 14 landen bijgeschoold te worden in het Consumer Experience Movement programma van Ford. Het programma is erop gericht om de betrokkenheid van medewerkers bij dealerbedrijven te vergroten, daardoor de klantbetrokkenheid te vergroten en daarmee omzet te vergroten. De eerste ervaringen laten zien dat het programma werkt.  Een belangrijke pijler in het programma is om met de dealerbedrijven te kijken naar datgene wat er goed gaat, en wat je daarvan kan inzetten bij datgene wat er minder goed gaat. Het is een heel andere manier van kijken naar je bedrijfsvoering wat ontzettend goed kan werken om resultaten te verbeteren (Appreciative inquiry).
Toen ik vorig jaar in het CEM-programma instapte, kwam ik er achter dat ook ikzelf gefocust ben op datgene wat niet goed gaat, wat nog niet af is, wat nog op mijn ‘To do’ list staat, welke afspraken niet zijn nagekomen, in plaats van de mooie momenten van die dag te zien, de successen te zien of te zien waar ik die dag veel van geleerd heb. Ik heb me wel eens laten vertellen dat als je elke dag de positieve punten van de dag opschrijft, je na een maand daadwerkelijk anders (positiever) naar je dag gaat kijken. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die daarover ervaring hebben.

Uitspreken van dankbaarheid
Tijdens de bijeenkomst in Keulen werd voor mij nog een dimensie aan het voorgaande toegevoegd. Die dimensie werd door een filmpje geïllustreerd. In het filmpje The Science of Happiness – An Experiment in Gratitude  wordt een klein experiment verricht. Een aantal mensen wordt gevraagd om diegene te beschrijven waar ze in het leven het meest van geleerd hebben en waarom. Nadat ze dat op papier hebben gezet, geeft de interviewer ze een telefoon en stelt de vraag of ze live hun dankbaarheid aan die persoon willen uitspreken. Bij een aantal gebeurt dat en het resultaat is in het filmpje te zien. Het laat zien dat het uitspreken van dankbaarheid niet alleen iets doet met de ontvanger, maar ook met diegene die de dankbaarheid uitspreekt: het vergroot zijn geluk.

Dankbaarheid en gezondheid
In een aantal medewerker betrokkenheidsonderzoeken die ik onlangs heb gezien, gaven medewerkers aan dat hun leidinggevende hun regelmatig aanspreekt op datgene wat niet goed gaat, maar dat veel minder of niet doet bij datgene wat wel goed gaat. Ze spraken de wens uit om dat meer te willen krijgen. En niet om te horen “Je bent een goeie kerel” maar om te horen “Je hebt de problemen van de klant uitstekend opgelost, dank je wel”. De behoefte is er van mensen om gewaardeerd te worden om wat ze doen.

In het boek “Positive Leadership: Strategies for Extraordinary Performance” laat Kim Cameron zien dat het uitspreken van dankbaarheid (door het te zeggen, door briefjes, of door het voor jezelf op te schrijven elke dag) een grote impact heeft op individuen en organisaties. Ze gaan er beter door presteren. Sociale en emotionele support van je leidinggevende en je collega’s op je werk heeft zelfs direct effect op het verlagen van hartslag en bloeddruk van mensen. Andersom is ook waar: positief leiderschap en het uitspreken van waardering heeft ook effect op leidinggevende zelf: je wordt er minder ziek van.

Niet zo moeilijk
Een simpel voorbeeld van het uitspreken van dankbaarheid kwam van een Ford-dealer uit Essex. Hij en zijn medewerkers hadden bedacht om dankbaarheidskaartjes te laten drukken. Medewerkers schrijven met de hand elkaar regelmatig een kaartje en het effect was een zeer positieve sfeer in het bedrijf.

Het uitspreken van dankbaarheid werkt en is helemaal niet zo moeilijk. Wanneer was de laatste keer dat jij je waardering aan een collega uitsprak? Wat deed dat met jou?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063