Wij helpen je graag verder! +31 0263895340

Naar de top

02 december 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma

Boeken over succesvol zijn in leiderschap, zijn populair en succesvolle mensen, die als spreker optreden zorgen voor volle zalen. We kennen graag de sleutels tot succes. Een belangrijke sleutel is hard werken. Eigenlijk kende je die sleutel al. Het is helaas niet de sleutel, die prettig in de hand ligt. Je hebt hem echter zeker nodig, begin er dus maar mee.

Succesverhalen
Wij lezen en horen graag succesverhalen. Sporters, die de top bereikt hebben zijn veelgevraagde sprekers op seminars en congressen. Ja, iedereen is wel benieuwd te weten hoe ze dat nu gedaan hebben. Hoe bereikten zij de top? Welke tips en trucs hebben zei voor ons zodat wij hun succes kunnen kopiëren? Er zijn ook heel wat boeken, die daarover gaan. Wat zijn nu de goede stappen om de top te bereiken, wat moet je doen om succesvol te zijn? Steve Jobs, Bill Gates, Jack Welch zijn voor veel mensen inspirerende voorbeelden in hun weg om de top te bereiken. Wat zijn toch de inzichten, die hen geholpen hebben om zo succesvol te zijn? Met welke sleutels openden zij  de deuren die toegang gaven tot het erepodium? Welke sleutels zouden wij kunnen gebruiken om hetzelfde te bereiken of misschien nog wel een beetje meer?

Welke stappen
Op de één of andere manier is het niet zo gemakkelijk om de drie of de vier, of de tien stappen naar succes zo maar even te imiteren. Als het makkelijk was en al die mensen, die de boodschap hoorden en lazen deze ook toegepast hadden, dan hadden we inmiddels een wereld vol met succesvolle mensen. Er is echter iets wat er voor zorgt dat ik, ook al ken ik het boek van Steve Jobs, toch niet aan de top terecht kom. Is het dan misschien zo dat Steve Jobs nog wat geheim hield. Is er iets wat hij ons niet laat weten zodat we uiteindelijk toch niet slagen in onze inspanningen om de top te bereiken?
Ik heb een kennis,Bob Sadino, die zeer succesvol is geweest in zijn leven. Hij heeft de mooiste supermarkt van Jakarta. Zijn supermarkt heet Kemchicks.  Mensen uit alle delen van de wereld vinden er wat ze in hun eigen land in de supermarkt kunnen kopen. Voor Nederlanders is er Calvé pindakaas en zijn er muisjes van de Ruijter maar ook Japanners vinden er de ingrediënten voor Sushi en Koreanen halen er wat in hun keuken noodzakelijk is.

Confrontatie
In de leiderschap trainingen, die ik organiseerde voor jonge, hoogopgeleide, Indonesiërs, nodigde ik Bob Sadino vaak uit. De jonge managers waren positief gespannen als Bob Sadino kwam praten. Ze wilden graag horen hoe je ook succesvol zou kunnen zijn. Bob Sadino  wees ze er dan op dat ze in hun opleiding al lang gehoord hadden wat de stappen naar succes zijn. In de colleges aan de Universiteit van Harvard of van London business school of de Erasmus universiteit hoor je wat je nodig hebt om een onderneming goed te leiden en als je tentamen doet wordt vastgesteld of je die stof goed eigen hebt gemaakt. En, zei Bob Sadino, nu is er één probleem. Jullie hebben de 10 stappen naar de top geleerd naar jullie willen alleen stap 10 zetten. Jullie hebben haast. Het succes moet er morgen zijn, maar dat gaat niet, je kunt stap 10 alleen maar zetten als je eerst de stappen 1 tot en met 9 hebt gezet. Als je die stappen niet zet kun je stap 10 ook nooit zetten. En, zet je stap 10 toch zonder eerst de stappen daaraan vooraf gezet te hebben dan krijg je narigheid.
Het begint met stap 1 en stap 1 is niet spectaculair het betekent de basis goed op orde hebben. Weten wat je wilt en de weg zoeken die leidt naar dat doel. Zo zet je de stappen, één voor één, en als een stap niet lukt dan zet je die stap nog een keer en nog een keer en nog een keer. Het is een kwestie van de goede stappen zetten en vooral van volhouden, doorzetten, nog een keer proberen. Het is een kwestie van hard werken en van veel transpiratie. Soms verdwijnt het einddoel volledig uit het zicht, neem dan even rust, zoek je doel weer op en stel opnieuw de weg erheen vast.

Steve Jobs
In de Harvard Business Review van 11 oktober 2011 schrijven professor Hermania Ibarra en professor Morten T. Hansen over Steve Jobs en ze doen opmerkelijke ontdekkingen. Ze laten aan de hand van cijfers zien dat de markt pas na 2005 in Apple begon te geloven. Tot die tijd waren de financiële resultaten niet spectaculair te noemen. Pas toen Jobs al 10 jaar hard gewerkt had, begonnen de beurzen te reageren en pas in de laatste jaren voor zijn door schoot de koers als een raket de lucht in. De meeste CEOs houden het maximaal 6 jaar uit als CEO als je die termijn voor Jobs zou aanhouden had hij niets tot stand gebracht waar aandeelhouders enthousiast over waren geweest. Nee, hij had de eerste 10 jaar nodig om orde op zaken te stellen en dat deed hij consciëntieus, nauwkeurig en volhardend.

Hard werken
Bob Sadino had dezelfde boodschap.De weg naar de top betekent hard werken en vooral hard werken in relatie met de mensen om je heen. Het is niet hard werken achter de computer of met stapels cijfers voor je neus. Nee, het is hard werken met de mensen, die samen met jou aan de verwerkelijking van een visie werken. Je luistert naar ze, je stelt ze vragen, je voert een dialoog en een debat, je maakt afspraken, zorgt voor vergaderingen en spreekt aan. Dat is weerbarstig werk. Een gesprek is moeilijker dan het inbrengen van formules in een spreadsheet. Er is echter één troost, Als je het vaker doet, wordt je er steeds beter in. Je kunt er dus het beste maar snel mee beginnen als je de top bereiken wilt.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 0263895340