20 maart 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma
In het lerend netwerk maakten we kennis met interactiepatronen en vriendelijk leidinggeven
Interactiepatronen
Niet ondersteunende interactiepatronen. Een mondvol, maar tegelijk ook een onderwerp wat alles te maken heeft met de vraag of de goede voorwaarden aanwezig zijn voor leren en ontwikkelen. Misschien mag je het zelfs nog breder trekken: het heeft alles te maken met effectief handelen. Ondersteunende interactiepatronen zijn een belangrijke voorwaarde om te komen tot effectief handelen, leren en ontwikkelen en de niet ondersteunende interactiepatronen vormen een zeer storende belemmering voor effectief handelen, leren en ontwikkelen.
Lerend netwerk
We hebben met dit thema gewerkt in ons lerend netwerk op 7 maart jl. Tanja Frey en Wilma Koopmans, beiden werkzaam als adviseur bij een expertise centrum voor het basis onderwijs, lieten ons deze patronen herkennen, ervaren en toepassen op onze eigen praktijksituatie.
Een korte reflectie op onze eigen basisschoolperiode maakte al veel duidelijk. Bij welke leerkracht zou je nog wel een keer in de klas willen zitten en wat heb je daar voor argumenten bij. De leerkracht die je erkent, die voldoende veiligheid biedt, maar ook de leerkracht die de nodige uitdaging geeft. Het is een mix aan factoren, die aan de ene kant algemeen is maar die aan de andere kant ook rekening hield met jou als individueel persoon. Het hoefde niet eens om hele grote dingen te gaan. Een blik, een woord waren vaak al voldoende om de erkenning van die leerkracht te ervaren. Daar was niet elke dag een bilateraaltje voor nodig.
Wilma en Tanja hanteren in hun werk het uitgangspunt dat voor ontwikkelen en leren, goed contact essentieel is. Om het wat abstracte begrip “goed contact” handen en voeten te geven gebruiken ze een aantal interactieprincipes.
Interactieprincipes
Vriendelijk leidinggeven
Volgens Wilma en Tanja is er sprake van vriendelijk leidinggeven als je deze vier interactieprincipes toepast. Vriendelijk leidinggeven, een erg mooie omschrijving. Een omschrijving zonder grote woorden maar gericht op kleine dingen die leidinggeven en ook leiding ontvangen zoveel effectiever en plezieriger kunnen maken.
Het was voor de andere deelnemers niet moeilijk een vertaalslag naar hun eigen werksituatie te maken. Zowel in het eigen leidinggeven als in het leiding ontvangen van een raad van bestuur of een raad van toezicht werd onmiddellijk helder hoe ook daar het toepassen van deze ogenschijnlijk kleine principes een groot verschil kunnen maken. Ook bij coachend leiderschap, dienend leiderschap, gedeeld leiderschap, authentiek leiderschap ligt in het toepassen van deze principes een essentiële voorwaarde voor resultaat.
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063