12 december 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma
Wat jij doet, daar draait het om dat veroorzaakt beweging of stilstand
Experts
We stonden samen voor het raam, het liep tegen de avond en het kantoor begon al leeg te lopen. We spraken samen over de opdracht die hij had en de opdracht, die ik voor hem moest uitvoeren. Hij was een hele knappe man. Hij had iets van raketwetenschappen gestudeerd en was daar zelfs op gepromoveerd in de Verenigde Staten. Op zijn afdeling werkten trouwens meer knappe mensen. Ze hadden ook allemaal een Master diploma op zak, behaald aan een gerenommeerde universiteit en toch was hij helemaal niet tevreden. Het lukte maar niet om de opdracht die hij van de Board of Directors had gekregen te realiseren. Die opdracht was ervoor zorgen dat zijn Telecombedrijf, de grote nationale telecomoperator, een world class operator zou worden.Er waren allerlei parameters opgesteld waaraan voldaan moest worden maar op de een of andere manier werd er geen vooruitgang geboekt.
Mijn opdracht was het ontwerpen van een nieuw systeem voor performance appraisal. Ik was begonnen met wat gesprekken met mensen in de organisatie en ontdekte al spoedig dat ik niet de eerste was, die met deze opdracht aan de slag ging. McKinsey was ook al langs geweest en ATkearney en nog meer groten der aarde. Ik werd meegenomen naar de bedrijfsbibliotheek waar de rapporten stonden en waarin je elke moderne manier van beoordelen kon vinden. In de gesprekken over de inhoud van die rapporten was echter keer op keer geconstateerd dat de geboden oplossing toch niet bij het bedrijf en de cultuur van het bedrijf paste. De consultant was vriendelijk bedankt voor bewezen diensten en het rapport was in de bibliotheek terecht gekomen. Daar stond het nu bij al die andere rapporten en onderzoeksresultaten over alle mogelijke aspecten van het worldclassoperator worden.
Je zoekt verkeerd
Terwijl we samen voor het raam stonden te praten zei ik tegen mijn opdrachtgever: “Je zoekt verkeerd”. Hij keek me vragend aan en ik voegde toe:”Je zoekt de antwoorden op je vragen buiten maar die antwoorden liggen binnen, je zit er als het ware op. Er zit goud in de zitting van je stoel en dat zie je niet”. “Je mensen kunnen veel meer dan je denkt, spreek ze erop aan”Het leidde tot een verandering van mijn opdracht. Vanaf dat moment kon ik met mensen in de organisatie aan de slag. Samen hebben we een nieuw systeem voor performance appraisal opgezet.Hij bleef er op een afstandje naar kijken. Het was ook ongeveer het laatste wat hij in die functie deed.
We komen nog vaak leidingevenden tegen die over het hoofd zien dat hun medewerkers iets kunnen. Nog vaak krijgen wij de vraag of we iets kunnen doen aan de medewerkers, hun betrokkenheid, hun taakvolwassenheid, hun motivatie, hun inspiratie. Ons wordt dan gevraagd de houding en het gedrag van de medewerkers met een training te veranderen.
Betrokken medewerkers gaat over jou
David O Brien schreef daarover gisteren een blog met de volgende titel: Employee Engagement –It’s Not About Them, It’s About You. Als mensen, niet betrokken zijn, als mensen niet in beweging komen als mensen altijd maar de boot afhouden dan gaat het om jou als leider. Je bereikt dan het meeste als je aan jezelf gaat werken in plaats van trekken en duwen aan andere mensen of stafafdelingen en externe consultants inhuren om de medewerkers te lijf te gaan.
Zeven punten
O Brien noemt de volgende zeven punten:
1. Kijk nog eens goed naar je eigen leiderschap, reflecteer daarop en kijk naar je eigen competenties daarin
2. Laat merken dat je medewerkers waardeert. Behandel ze niet als “domoren” Als je alles door externen laat uitvinden blijkt daaruit geen waardering voor je medewerkers
3. Communiceer helder en frequent. Dat betekent dat je er de tijd voor neemt en dat regelmatig doet. De communicatieafdeling of communicatieadviseur neemt dat niet van je over maar helpt jou om dat nog beter te doen.
4.Zorg ervoor dat mensen weten wat er van hen verwacht wordt. Willem Verhoeven zegt in dat verband; maak afspraken met de medewerkers dan weet jij wat je van het verachten mag en zij weten ook wat ze van jou verwachten mogen.
5.Leg altijd een relatie tussen wat mensen doen en het grote doel van de organisatie. Dus ook tussen wat de portier, de receptioniste en de schoonmaker doen met dat wat je als organisatie wilt bereiken.
6.Geef regelmatig en specifiek feedback aan medewerkers. Niet met alleen in een grote eindejaar kerstbijeenkomst maar ook door gewoon samen te zitten en aan te geven wat je hebt waargenomen van het effect daarvan op jou. En als je nu zorgt dat je dat goed doet, als de moeite neemt jezelf erin te trainen dan is dat ontzettend effectief.
7.Betrek ze, maak je medewerkers deelgenoot besprek waar jullie samen voor staan en de ideeën vliegen je om de oren.
Opzienbarende resultaten
Het klinkt makkelijk wat O Brien schrijft en het is ook makkelijk maar je moet met jezelf aan de slag als je dat echt doet zul je verbaasd staan van de resultaten.
Mijn gesprekspartner van toen, die het goud waar hij op zat niet zag en ook niet bleek te willen zien, werkt nu weer in projecten waarmee satellieten in een baan om de aarde worden gebracht. Met metaal en elektronica kan hij gelukkig goed uit de voeten. Ik geniet keer op keer van de opzienbarende resultaten van goed (coachend) leiderschap.
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063