07 juni 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma
In een comlexe samenleving waarin veel verandert staan organisaties regelmatig voor een situatie, die onverwacht komt. Als het dan fout gaat krijgen de omstandigheden vaak de schuld. Maar volgens Karl Weick en Kathleen Sutcliffe zijn er ook organisaties die ontdekt hebben hoe ze met dat onverwachte om moeten gaan. Hoe doen ze dat?
Onrust
Op 11 februari 2012 schreef ik in mijn blog over hoe er door organisaties in Nederland gereageerd werd op de situatie waarin hun medewerkers zich bevonden in het Libië waar het in die periode erg onrustig was. Er was sprake van een opstand tegen het regime Gadaffi en op tal van plaatsen in het land werd er gevochten, werden mensen overvallen, ontvoerd of met de dood bedreigd. In die tijd werd er door de Nederlandse overheid een poging gedaan een Nederlandse expert en een Zweedse vrouw te evacueren. Daartoe landde een marinehelikopter op het strand bij de stad Sirte, waar hij werd opgewacht door Libische strijders,die de drie inzittende militairen en de mensen die geëvacueerd moesten worden, gevangen namen. De actie liep geheel anders dan ze gepland was. Alles wat fout kon gaan ging fout.
Eigen inzicht
In de dagen, dat dit uitgebreid in het nieuws was, hoorde ik een interview met een topman van de BAM, dat bedrijf had een groot aantal medewerkers in Libië verspreid over verschillende boorlocaties. De interviewer suggereerde BAM wel over een evacuatieplan zou beschikken en er kwam een opmerkelijk antwoord. Onze medewerkers handelen naar bevind van zaken. Sommigen zijn al aan hun zoveelste revolutie toe. Ze maken zelf een inschatting van de situatie en hebben mandaat op basis daarvan te handelen. Ze stappen in een bus of huren een taxi of nemen anderszins hun maatregelen en we staan constant in contact met elkaar en houden elkaar op de hoogte van wat we weten over de situatie.
Wat doet het onverwachte?
Deze aanpak doet mij denken aan wat ik lees in het boek Managing the Unexpected van Karl. E. Weick en Kathleen M. Sutcliffe. In dat boek schrijven zij over wat er nodig is om een kwalitatief hoogwaardige uitvoering te garanderen in situaties waarin er van veel complexiteit en dus ook vaak van onverwachte gebeurtenissen sprake is. Weick en Sutcliffe hebben onderzoek gedaan naar wat organisaties doen, die aanzienlijk minder dan andere organisaties te maken hebben met dingen die misgaan. Ze noemen zulke organisaties hoog betrouwbare organisaties. Het zijn organisaties, die opvallend weinig met rampen en grote calamiteiten te maken hebben.
Aandacht
Die organisaties hebben volgens Weick en Sutcliffe één onderliggend kenmerk en dat kenmerk heet “aandacht”. Wat ze doen, doen ze met aandacht. Ze hebben aandacht voor alle aspecten van hun uitvoering. En naast die aandacht zijn er vijf gebieden waarop ze zich van gewone organisaties onderscheiden.
In hun boek werken Weick en Sutcliffe dit verder uit, in enkele komende blogs zal ik er nog een paar keer over schrijven.
Dit onderwerp komt ook aan de orde in onze trainingen Coachend Leiderschap en Excellent Leiderschap. Van beide trainingen begint binnenkort weer een nieuwe editie. Misschien ken je iemand voor wie deze trainingen interessant kunnen zijn. Voor meer informatie en aanvangsdata kun je terecht op onze website https://www.excellentleiderschap.nl/opleiding-en-training/”
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063