Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Feedback geven

05 juli 2012, gepubliceerd door Monty Trapman

Dit is een essentieel onderdeel van communicatie als je bewustzijn en daarmee verantwoordelijkheidsbesef wilt vergroten.

We kijken allemaal met een van kleur wisselend brilletje op onze neus om ons heen, ik ook.
De kleur wisselt met de persoon en/of met de omstandigheden. En soms is de bril ook nog een vergroot- of verkleinglas. We zien nu eenmaal vooral datgene wat we verwachten of hopen te zien, wat we eerder gezien hebben, wat ons interesseert of bezighoudt. We zien maar zelden de werkelijkheid. Een vergezochte stelling? Neen.
In de film “What the bleep do we know” (een aanrader als je eens echt aan het twijfelen wilt worden gebracht over wat nu de realiteit en de waarheid is) komt het voorbeeld voor van Columbus die op een Caribisch eiland arriveert. De lokale bevolking kan zich onmogelijk schepen voorstellen die zo groot zijn dat je de oceaan ermee kunt bevaren, en dus zien ze die niet op de rede liggen. Totdat de sjamaan na dagen blijven kijken ze eindelijk ontwaart. Overkomt dit ons, moderne mens, niet? Jawel. We kennen allemaal wel iemand die het wangedrag van zijn kind of partner niet wil zien in weerwil van alle dusdanig grote signalen dat de omgeving er zo ongeveer over struikelt. We kennen allemaal wel zo’n moment waarop je denkt: “dit heb ik al eerder meegemaakt”, of “vertel mij maar niks, dat type ken ik wel”.
Zuiver waarnemen, zonder interpretatie of oordeel, is een essentiële kwaliteit en o zo moeilijk.
Zie jij wat er feitelijk op het werk gebeurt, wie wat doet en hoe? Als je dat niet ziet omdat je bril te gekleurd is wordt het dus ook lastig sturen. Naarmate je er beter in wordt krijg je er ook meer plezier van. Het is een kunst om te zien wat er feitelijk gebeurt. En feedback geven is de kunst om deze waarneming (mooi woord! nemen wat waar is) ook zonder oordeel of interpretatie te geven aan degene die waargenomen is. Je houdt iemand een zuivere spiegel voor waarin men zichzelf kan zien zonder jouw gekleurde bril.
Naarmate je deze kunst beter verstaat zal het de ontvanger gemakkelijker vallen om te luisteren, zonder verzet, zonder sociaal wenselijke reacties. Daar zit de winst. Als ik mij niet veroordeelt voel, als ik het gevoel heb dat ik echt gezien wordt in mijn handelen zal het mij gemakkelijker vallen om te reflecteren. “Doe ik dat echt zo? Op andere momenten ook? Wil ik dat wel?” Dit is het moment waarop mijn bewustzijn groter wordt, waarop ik dus ook bereid wordt om verantwoordelijkheid voor mijn gedrag te nemen. Kijk, als leidinggevende heb je dan een mooi punt bereikt. Dan kun je met de medewerker gaan werken aan adequaat gedrag omdat het creatieve spanningsveld tussen feitelijk en gewenst handelen vorm begint te krijgen. Als leidinggevende heb je de verantwoordelijkheid dat er resultaten worden bereikt en als medewerker heb je de verantwoordelijkheid om dat met inzet van al je competenties te doen. Dat gewenste gedrag is iets om samen uit te werken. Maar dat is een ander gesprek.
In onze trainingen geven wij veel aandacht aan de kunst van het feedback geven. Omdat het voor iedere leidinggevende een essentiële vaardigheid is. En omdat het een belangrijke bijdrage levert aan het leerproces in een training. En wij willen heel graag dat je een heel stuk vaardiger weer aan het werk gaat.

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063