Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Excellente school voor de 4e keer op rij!

22 januari 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma

Deze week werd voor de vierde keer op rij het predicaat Excellente School toegekend aan de Straap in Helmond. Voorwaar geen geringe prestatie en dat terwijl de school zo’n tien jaar geleden nog als zwakke school te boek stond. Nu groeit de school en komen leerlingen van ver om daar onderwijs te volgen. Hoe zit dat, hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?

Hoge werkdruk
18 januari stond er in Trouw een artikel waarin ook gesproken werd over extra beloning voor leerkrachten in de hoofdstad. In het artikel staat dat voor de klas staan in de grote steden zwaarder is dan voor de klas staan in de provincie. De grote diversiteit aan leerlingen zorgen voor een veel grotere werkdruk dan die waarvan sprake is op andere scholen in het land.

Opmerkelijk
Tegen die achtergrond is het bijzonder om het rapport te lezen wat er staat in het Juryrapport Excellente scholen 2015 over De Straap in Helmond. Een school die voor de vierde keer op rij van de minister het predikaat excellente school ontving.
De werkdruk is ook op de Straap behoorlijk hoog. De Straap werd in een artikel van 2007 in het Eindhovens dagblad gerekend tot één van de zwarte scholen in de regio Eindhoven /Helmond. Scholen met een slechte naam, daar kon je je kinderen beter niet naar toe sturen. Inmiddels is dat beeld totaal veranderd. Nu willen ouders uit heel Helmond dat hun kind naar school gaat op de Straap. Met name ouders van kinderen die op de één of andere manier op een andere school niet goed meekomen melden zich bij de Straap.

Een goede naam
Dat komt omdat de Straap inmiddels een hele goede naam heeft. Het predikaat Excellente school kreeg de Straap afgelopen 18 januari maar liefst voor de vierde opeenvolgende keer. Dat laat zien dat De Straap erin slaagt de ingang gezette beweging vast te houden en door te zetten. En niet alleen het predicaat Excellente School is daar een bewijs van. Ook het feit dat de Straap een aantal jaren achtereen ook de hoogste cito scores van heel Helmond scoorde bij leerlingen in groep 8, die naar het vervolgonderwijs zouden gaan, draagt bij aan het verbeterde imago van de Straap. En natuurlijk de mond op mond reclame. Tevreden ouders, die De Straap nu aanbevelen bij bekenden en buurtgenoten in plaats van afraden zoals vroeger het geval was.

Hoe?
Hoe is De Straap een excellente school geworden? En hoe blijft De Straap een excellente school, ondanks de toestroom van veel nieuwe leerlingen, die ook nog een vaak de Nederlandse taal niet goed machtig zijn. Dat is het resultaat van heel hard werken van een hele grote groep mensen, de leerkrachten, de onderwijsassistenten, de ouders, de kinderen zelf ( dat merk je aan de participatie van kinderen in het hele schoolgebeuren)  en mensen, die in de omgeving van de school wonen en natuurlijk ook de directeur. In het rapport van de jury staat dat ze een goed pedagogisch klimaat in de school ervaren en dat terwijl de leerlingen populatie uit 30 verschillende nationaliteiten met enorme verschillen in taalontwikkeling, bestaat. De jury merkt het ook aan de zogenaamde “dubbelop aanpak”. Alle groepen krijgen een paar maal in de week les van twee leerkrachten of een leerkracht en een onderwijsassistent. Leerlingen die meer aandacht nodig hebben krijgen die ook in kleine groepen. Er wordt aan het taalonderwijs bewust en gestructureerd vorm gegeven. Er is een speciale taalklas voor groep 2 leerlingen en een topklas voor groep 7 leerlingen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kinderen staan centraal
De kinderen staan centraal en het team doet er alles aan om de kinderen te helpen het beste uit zichzelf te halen. Onderwijs staat centraal. Als het nodig is staat de directeur zelf voor de klas. Kinderen worden niet aan hun lot overgelaten. De ouders zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van hun kind en speken met de leerkracht over de te behalen doelen.
De leerkrachten werken samen met de directeur aan het vergroten van hun didactische vaardigheden.
Dit hele proces wat leidde tot het predicaat excellente school is op gang gebracht door de directeur, Marianne van Mierlo. Die steeds, samen met leerkrachten, assistenten en ouders naar manieren zoekt om de kinderen nog meer kansen te geven. De directeur weet wat ze wil, ze weet ook hoe ze anderen daarbij betrekken kan en hoe een gezamenlijke visie ontwikkeld en gerealiseerd kan worden. Er is geen scheiding tussen beleid en uitvoering. Er wordt samen opgetrokken, en in het juryrapport staat dat de medewerkers tevredenheid op 8,3 ligt (landelijk 7,60 dat de tevredenheid van ouders op 8,6 ligt (landelijk 7,6) en de leerlingentevredenheid op 9,2 (landelijk op 8,1). Wij noemen het leiderschap van Marianne van Mierlo coachend leiderschap en wij zien hier een hoog presterende organisatie waar in de hele organisatie excellent leiderschap te zien is. dat leidt tot publieke waarde. Niet alleen voor leerlingen en ouders maar ook voor de wijk waar de school staat, de wijk is trots op de school zo blijkt uit de lokale krant en dat is goed voor de wijk.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063