Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Competenties

16 januari 2012, gepubliceerd door Monty Trapman

“Wij doen niet aan competentiemanagement!”, zei iemand. “Wij wel, wij hebben daar dankzij onze HRM-ers prachtige instrumenten en systemen voor!”

Dit is wat ik onder meer hoorde in een gesprek onlangs. Eigenlijk is zo'n gesprek wel grappig. Volgens mij doet iedereen die leiding geeft aan competentiemanagement. Of je het nu zo noemt of niet. Hoe bepaal je anders of iemand geschikt is voor een functie? Waarop baseer jij een beoordeling? Als leidinggevende zou je toch ernstig in gebreke blijven als je het niet zou doen. Leiding geven is immers ervoor zorgen dat anderen bewust en gericht werken aan het bereiken van de gewenste resultaten en het ervoor zorgen dat zij daar steeds beter in worden. Of je het nu competentie noemt of vakmanschap of zo, het komt hier toch op neer.
En natuurlijk zijn instrumenten daar wel handig bij. Toch ken ik organisaties waarbij het systeem en het gebruik ervan belangrijker wordt dan waar het voor bedoeld is: het gericht bijdragen aan de ontwikkeling van medewerkers. Dan zitten een leidinggevende en diens medewerker braaf op het voorgeschreven moment met het juiste voorgeschreven formulier voor hun neus tegenover elkaar aan tafel terwijl beiden daar op dat moment het nut niet van inzien: “moet dat nu alweer?” Dan schiet het systeem zijn doel voorbij.
Het lijkt mij dat het van belang is dat iedere medewerker weet wat hij in huis moet hebben om zijn werk goed te kunnen doen. En welke ontwikkeling daarbij van belang is om te kunnen voorsorteren op ontwikkelingen in het werk of om zelf door te kunnen groeien. En het lijkt mij van belang dat de leidinggevende dat ook weet, zodat hij daar gericht aan kan bijdragen. Voor een coachend leidinggevende zijn instrument en systeem alleen maar een handig hulpmiddel. De coachend leidinggevende kent zijn medewerkers, weet hen te stimuleren om zich professioneel te blijven ontwikkelen. Is ook zonder instrumenten voortdurend in dialoog over werk, prestatie en ontwikkeling. En hij vergeet hierbij zichzelf niet: “hoe zit het met mijn eigen competenties en ontwikkeling daarvan?” Of je het nu competentie noemt of niet, het gaat er toch om steeds beter te worden in wat je doet? Ook als leidinggevende. Dat is waar ons gesprek in eindigde, beter worden in leiding geven en hoe je daar een coach en trainer zinvol bij kunt inzetten.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063