Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Respect

02 februari 2016, gepubliceerd door Alwin Nieuwenstein

In bedrijven waar ik als coach kom is respect, of beter nog het gebrek aan respect, een vaak voorkomend gevoel onder werknemers. En overigens ook onder leidinggevenden. Wat is daar nu eigenlijk aan te doen?

‘Respect’ was het thema van een internationale conferentie die ik afgelopen week heb bijgewoond in Keulen in Duitsland. Tijdens die conferentie kwamen zo’n 80 coaches bijeen die voor Ford actief zijn in verschillende dealerbedrijven onder de naam Consumer Experience Movement. Mijn collega Dirk schreef daar onlangs ook twee blogs over. CEM is een beweging die zich richt op het vergroten van betrokkenheid onder klanten en medewerkers met als doel het vergroten van loyaliteit en winst in de dealerbedrijven.

Vroeg in de ochtend op de tweede dag van de conferentie liep ik  door de stad. Het was bijzonder om daar te zijn, op een plek waar slechts een maand geleden geenszins sprake was van respect, waar honderden vrouwen tijdens de Nieuwjaarsnacht werden lastiggevallen en beroofd. Er hingen aanplakbiljetten in Duits en Arabisch, met het verzoek aan getuigen van die avond om hun verhaal te doen bij de politie. Er liep her er der politiemensen over straat, er stond een politiebus bij de Dom, verder leek het een normale doordeweekse dag: veel mensen die uit het station komen richting werk en school. Het woord respect ging door mijn hoofd. ‘Hoe komt het toch dat we zo weinig respect voor elkaar opbrengen?’ dacht ik. Misschien is het wel mijn perceptie van wat er in de wereld gebeurt, een reactie op de ellende die je elke dag op het journaal ziet. Of een beeld van wat ik in veel bedrijven tegenkom op moment dat ik met mensen aan de slag ben, waar het niet voelen van respect vaak een issue is. De manager die weinig respect ervaart van zijn teamleden, die hetzelfde zeggen over hun manager. Ik besloot om maar eens te kijken naar wat ik zelf daarin doe die middag.

Wil je respect van een ander, begint het op de eerste plaats met het respect tonen naar die ander. Luister je actief naar wat de ander zegt? Of onderbreek je hem voortdurend? Of erger nog, zet je jouw verhaal er onmiddellijk naast. Je voelt onmiddellijk dat je (of jouw verhaal) niet wordt gehoord. Respect ontvangen is op de eerste plaats respect tonen. Actief luisteren, doorvragen, zonder oordeel of mening over wat die ander zegt of voelt.

Op de tweede plaats is het belangrijk om jezelf af te vragen in welke mate je waardering van anderen nodig hebt om respect te voelen. Natuurlijk, iedereen heeft waardering nodig. Maar: is dit vanuit een evenwaardigheid, of maak je je afhankelijk van wat anderen van je vinden? Hoe zit het met het respect voor jezelf? In de reflectie dacht in aan de theorie van transactionele analyse, ontwikkeld door Eric Berne. Berne heeft veel onderzoek gedaan naar wat er gebeurt als mensen met elkaar de interactie aan gaan. Hij heeft daarvoor een model ontwikkeld waarbij elk mens zich in drie posities kan bevinden. De kind-positie, de volwassene-positie en de ouder-positie. Volgens Berne is interactie tussen twee mensen in de volwassene-positie functioneel, interactie tussen de kind-positie bij de een en de ouder-positie bij de ander noemt Berne disfunctioneel. Toch is dat een interactiepatroon dat je erg vaak tegenkomt, ook in organisaties.

Een derde reflectie had ik op de wijze waarop mensen het gebrek aan waardering of respect bespreekbaar maken. Vaak gebeurt dat niet en wordt er bijvoorbeeld met een collega gedeeld hoe slecht de leidinggevende ziet wat deze persoon allemaal doet en hoe weinig deze persoon dat te horen krijgt. Een tweede veelvoorkomende reactie is dat er een discussie over de inhoud gaat, en niet over de relatie. ‘Hij antwoordt zijn mails alweer te laat’, ‘Hij heeft geen oog voor ons als medewerkers’. Watzlawick, Cadwell en Leary bieden mooie inzichten die helpen om op een ander niveau met elkaar te communiceren over waardering en respect. Om uit het patroon te stappen wat je juist vasthoudt in de onmacht. Als je vastloopt in discussies over inhoud, ga dan op procedure, interactie of gevoelsniveau het gesprek met de ander aan. Je zult zien dat er dan ineens beweging komt.

Toch even terug naar mezelf die ochtend: ook als professioneel coach betrap ik mezelf regelmatig op bovenstaande punten. Een belangrijke les, die mijn collega Dirk vorige week ook noemde in zijn blog, voor mezelf was om als coach je vaardigheden te blijven oefenen en ontwikkelen. Je bent nooit uitgeleerd.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063