Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Wat leert de leidinggevende van coachend leidinggeven?

01 september 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma

Keer op keer hoor je over medewerkers die het niet begrijpen en hoe je ervoor kunt zorgen dat ze het goed tussen de oren krijgen. Maar wat kun jij leren van medewerkers?

Medewerkers
In een recente bijeenkomst met een managementteam ging het zoals veel vaker het geval is over de medewerkers van de organisatie. Het gaat dan al gauw over medewerkers die het wel begrijpen en over medewerkers die het niet begrijpen en wat er gedaan zou kunnen worden om ervoor te zorgen dat die medewerkers het wel begrijpen. Het antwoord wat dan vaak snel op tafel komt is een betere uitleg, een betere presentatie van de situatie of van datgene wat het management wil overbrengen.

Wat mag je verwachten?
En als er al een aantal presentaties zijn geweest wordt er nog maar eens verzucht dat ze er ook niets van begrijpen en dat je dat ook niet mag verwachten van mensen die de vijftig gepasseerd zijn. Ja, de jongeren snappen het nog wel, maar de ouderen, daar mag je dat eigenlijk niet meer van verwachten. Overigens wordt er dan ook nog vaak weer een uitzondering benoemd van die man van 63, die ondanks z’n leeftijd toch nog in staat blijkt te zijn geweest de laatste veranderingen mee te maken. Ja er is wel veel aandacht aan hem besteed, ze hebben veel geduld met hem gehad, maar dat mocht ook wel gezien z’n grote staat van dienst.

In het gareel coachen
Niet zelden krijgen mijn collega’s of ik zelf in zo’n situatie de vraag of wij een lastige medewerker misschien kunnen coachen zodat die medewerker alsnog in het gareel komt. Dit is een beeld waarbij de leiding weet hoe het zit en het erom gaat dat medewerkers begrijpen en zich eigen maken wat de leiding in haar hoofd heeft.
Het is het beeld van de medewerkers als marionet en de leider als de poppenspeler en het is belangrijk dat degene die de leiding heeft het spelen met de poppen beter in de vingers krijgt. Storytelling, persoonlijk leiderschap, authentiek leiderschap zijn vaak manieren om het poppenspelen beter onder de knie te krijgen.

De leiding bepaalt de strategie
De leiding bepaald de strategie, stelt de doelen vast en de medewerker voert uit. Dat beeld werd laatst nog eens bevestigd toen er berichten kwamen over de nieuwe politieauto’s, die automatisch gaan remmen als de snelheid te hoog wordt. De politiebond klaagde erover, want agenten werden door de voorziening in hun auto’s ernstig belemmerd in de uitvoering van hun werk. En de woordvoerder van de politiebond vroeg zich hardop af of het niet beter geweest was als de mensen, die met de auto’s moeten werken, betrokken waren geweest bij de keuze ervan. Het is een hartenkreet die ik al mijn hele loopbaan hoor. Er worden beslissingen genomen door de leiding en medewerkers worden geconfronteerd met de gevolgen daarvan, in de manier waarop ze moeten werken, de hulpmiddelen die ze ter beschikking krijgen, de procedures die ze moeten volgen en ga zo maar door.

Onze visie
Wij doen sedert 1991 ons best om onze ideeën over coachend leiderschap uit te dragen. Coachend leiderschap is geen methode om medewerkers beter in het gareel te krijgen maar om het beste uit medewerkers te halen. Coachend leiderschap is behalve voor medewerkers ook erg belangrijk voor leidinggevenden. In coachend leiderschap laat de leidinggevende zich ook beïnvloeden door de medewerker. Bij coachend leiderschap is de strategie het resultaat van een dialoog tussen leidinggevende en medewerkers. De leider beïnvloedt de medewerkers, maar de leidinggevende laat zich ook door de medewerkers beïnvloeden. Op die manier worden de blinde vlekken bij leidinggevende en medewerkers kleiner. Op die manier wordt tunnelvisie voorkomen. Op die manier voorkom je dat zaken over het hoofd gezien worden.

Dialoog
Het gaat niet om de presentatievaardigheden van de leidinggevende, maar om het vermogen van de leidinggevende om de dialoog aan te gaan en de dialoog op gang te houden. Daarvoor zijn vooral goed luisteren en goed vragen stellen belangrijk. Als je dat goed in de vingers wilt krijgen kun je daarvoor bij ons trainingen volgen en je kunt ook het zeer praktische boek van Johan Roels, Cruciale dialogen, lezen.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063