Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Wat kun je als leidinggevende met deze inzichten?

09 maart 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma

Vanmorgen had ik de gelegenheid een vakman aan het werk te z zien en daar met hem over te praten. Het leverde mij deze inzichten op.

Startproblemen
Vanmorgen wilde mijn auto niet starten, de accu gaf de geest. Ik had het al gemerkt de afgelopen dagen. Het koste de accu steeds wat meer moeite om de motor op gang te brengen en vanmorgen ontbrak het aan de noodzakelijke hoeveelheid energie. Gelukkig was er de Wegenwacht, die nadat ik gebeld had zich al spoedig meldde en zijn gele bus naast mij auto parkeerde.

Meten
Anders dan ik gedacht had, zette hij geen kabels op de accu van mijn auto om daarmee mijn accu weer van extra energie te voorzien. Maar hij pakte een apparaatje om te meten hoe het ervoor stond met mijn accu. Na een aantal gegevens, die op de accu van mijn auto stonden te hebben overgenomen in zijn meetapparaat, startte hij het meetproces. Dat duurde niet lang en hij liet me het resultaat zien. De accu bleek aan het eind van haar latijn te zijn en hij vroeg me wat ik wilde. Hij had accu’s bij zich en kon er een nieuwe inzetten. Hij kon ook mijn auto starten met de oude accu, zodat ik naar mijn garage kon rijden om daar te accu te laten vervangen.

Demonteren
Ik koos voor het eerste en zo kwam het dat de Wegenwacht begon met kijken of hij de passende accu bij zich had om toen dat het geval bleek te beginnen met het demonteren van de oude accu. En natuurlijk er was een bout die niet los wilde. Mij trof de rust waarmee de man probeerde de bout in beweging te krijgen. Zonder haast maar zeer gericht koos hij z’n handelingen en als er iets niet lukte probeerde hij het voorzichtig nog een paar keer om vervolgens voor een andere aanpak te kiezen. Of hij stopte er even mee, ging even iets anders doen om vervolgens de draad weer op te pakken. Het riep bij mij een herinnering op aan al die keren dat ik zelf een bout had afgebroken doordat ik de bout wilde dwingen om los te gaan. Een beetje meer kracht, een hamer erbij, een lange stang op de sleutel. En vrijwel al die keren liep het verkeerd af en raakte ik alleen maar verder van huis.

Gesprek
Terwijl ik stond te kijken raakten we in gesprek en we ontdekten dat we een gezamenlijke kennis hadden. Een man die vroeger ook bij de Wegenwacht gewerkt had. Ook dat was een echte vakman geweest maar iemand, die zich niet had kunnen vinden in de aanpak van het management van de Wegenwacht. De man die zich nu met mijn accu bezig was, kon zich de ruzies nog goed herinneren. Hij voelde zichzelf ook weleens als nummer behandeld, maar ja, daar kon je je maar beter bij neerleggen. Onze gezamenlijke kennis kon dat niet, die bleef er tegen vechten. Ik had die geschiedenis als eens van een andere kant gehoord en ik wist ook dat onze kennis nu al weer jaren een zeer gewaardeerd leraar op een VMBO is. Met de manager met wie hij strijd had geleverd was het minder goed afgelopen, zei de man, die nu met mijn accu bezig was.

Ervaring
We kregen het er ook over dat je niet zomaar wegenwacht wordt. Er waren heel wat jaren ervaring nodig om wegenwacht te kunnen worden. Je moest eerst jaren de kans krijgen om fouten te maken, want daar leerde je van. Terwijl we met elkaar spraken en hij sleutelde, liep hij ineens naar z’n auto toe. Even zeggen wat ik aan het doen ben, zei hij. Als ik dat niet doe gaan ze me zoeken, ik kan dat beter voor zijn, dan krijg ik minder vragen. Op mijn vraag of hij veel van het management merkte antwoordde hij dat een van de aantrekkelijke kanten van zijn werk gelegen was in het feit dat ze hem niet op de vingers keken. Hij merkte niet veel meer dan een paar formulieren, die af en toe in zijn auto gegooid werden. Daarop moest hij dan invullen, hoe lang hij over verschillende handelingen had gedaan.

Gesprekken
Eens in de zoveel tijd sprak zijn manager dan met hem door wat zijn resultaten waren. En ja, dat vond hij wel goed, vooral trouwens voor z’n collega’s. En wat hij zelf het leukste vond in zijn werk, dat waren de mensen. Vroeger was het sleutelen geweest, toen was hij nog trots als hij een auto weer aan de praat had gekregen. Nu was hij vooral trots en blij als hij mensen had kunnen helpen. En dat was lang niet altijd met de reparatie van een auto. Wat belangrijk was dat mensen zich geholpen voelden, als ze weer verder konden, als ze zich niet meer hulpeloos en reddeloos voelden. Daar ging het hem vooral om, wat te kunnen betekenen voor mensen stond voor hem centraal.

Inzichten
We namen hartelijk afscheid van elkaar en ik was blij dat ik weer kon rijden maar vooral  met de inzichten die hij bij mij naar boven gehaald had.

  • Kijk eerst goed wat er aan de hand is.
  • Wees geduldig, dwing en forceer niet.
  • Theorie is niet voldoende.
  • Laat het even rusten.
  • Houdt het initiatief als het om je baas of je opdrachtgever gaat.
  • Blijf uit een winnen en verliezen strijd.
  • En het gaat altijd om mensen.

Wat zou er gebeuren als alle leidinggevenden vanuit die inzichten zouden werken?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063