Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Typologie of aandacht?

13 december 2017, gepubliceerd door Dirk Boersma

Typologieën

Gisteren was ik voor de tweede keer in korte tijd bij de presentatie van een instrument waarmee je kunt ontdekken welk basispersoonlijkheidstype je hebt. Je kunt met het instrument ook de persoonlijkheidstypes van anderen vast stellen. Het  model maakt ook zichtbaar welke communicatiestijl bij wel type hoort. Met name dat laatste wordt belangrijk gevonden omdat kennis van je eigen voorkeur in communicatiestijl en de stijl van de ander je kunnen helpen effectief met elkaar te communiceren. Je kunt daarmee ook kijken naar de communicatie in een team. Natuurlijk gaat het om meer dan kijken maar vooral om er actief aan bij te dragen dat de communicatie beter gaat.

Aan de slag
Het model werd door de Nederlandse vertegenwoordigers van deze benadering met verve gebracht. Ze hadden hun presentaties goed op elkaar afgestemd en gaven in hun eigen gedrag direct een beeld van het profiel dat ze introduceerden. En toe kwam het onvermijdelijke moment dat we als deelnemers ook aan de slag moeten met het instrument. Dat viel mij ook deze keer niet mee. Overal herkende ik wel iets van maar ik voelde me ook bij veel helemaal niet thuis. Ik non geen keuze maken. Maar omdat ik geen spelbreker wilde zijn en er gekozen moest worden koos ik maar voor een persoonlijkheidstype. Direct na mijn keuze bedacht ik dat ik eigenlijk liever een ander type had gekozen. Maar ik was te laat.

Toepassen
In het vervolg van de middag werden we uitgenodigd om op basis van het profiel van de ander op zoek te gaan naar passende opening bij het contact maken. Want bij ieder type was een andere verbale maar ook non verbale communicatie het meest effectief.
Aan het eind van de middag gingen we naar huis met een boek waarin alles nog eens helder uiteengezet werd.

Terugdenken
In de trein naar huis dacht ik na over al die typologieën en profielen die in de loop der jaren van mij zijn gemaakt en waar ik soms wel eens mee gewerkt heb. Het probleem wat ik ermee heb is dat ze nooit passen.  Niet voor mezelf  en voor anderen vraag ik het me af. Het is soms wel even leuk om mee te spelen . Maar ik maak ook hee; vaak mee dat een dergelijk instrument onze waarneming gaat kleuren en daarmee tussen ons en de ander in gaat staan. Daarmee wordt helaas voorkomen dat je jezelf en de ander goed gaat begrijpen.

Ongewenst
In 2013 schreef de leiderschapsexpert en schrijver Belg Patrick Vermeeren een artikel over de ongewenste populariteit van typologieën. Ongewenst zegt Vermeeren omdat er geen enkel wetenschappelijk bewijs te vinden is voor het feit dat de typologieën ook werken. Hij spreekt ook zijn zorg uit over het zo wijd verbreidt zijn van het gebruik van die typologieën. De Nederlander Richard Engelfriet neemt is zijn boek De succesillusie ook de typologieën onder de loep en komt tot soortgelijke conclusies als Vermeeren.

Wat werkt wel
Typologieën worden vaak gebruikt om teams beter te laten functioneren. Uit onderzoek van professor Anita Woolley (MIT) en anderen bleek echter dat een team echt effectiever word als de leden ervan in staat zijn om aandacht te hebben voor elkaar en goed te luisteren naar wat de ander wil of bedoeld. In een uitgebreid onderzoek stelden zij vast dat sociale vaardigheden van de leden bepalend zijn voor de effectiviteit van een groep. Daarbij gaat het niet om de vaardigheid een ander te overtuigen maar om de vaardigheid een ander te begrijpen.

Waarnemen
Daarvoor is scherpe waarneming belangrijk. Er werd door de onderzoekers een test gebruikt waarbij mensen op basis van foto’s met ogen van anderen mensen moesten inschatten wat iemands gemoedstoestand was. Een team met mensen die daar goed in waren  bleek significant beter te presteren dan een team waarvan de leden dat minder goed deden. Uit de tests bleek trouwens ook dat vrouwen daar gemiddeld beter in waren dan mannen.  In de beter functionerende groepen wordt ook beter deelgenomen door alle groepsleden. Er werd meer onderling gecommuniceerd en er werd meer bijgedragen door alle leden.
Groepen die gedomineerd werden door één of twee leden waren de prestaties significant minder.

Het beste uit mensen halen
Een coachende leiderschapstijl die gericht is op het beste uit mensen halen is gebaat bij een aanpak waarbij er veel aandacht is voor de medewerkers en of collega’s. Niet om ten behoeve van gezellige onderonsjes maar om ervoor te zorgen dat iedereen het beste kan bijdragen aan de doelen die behaald moeten worden. Het gaat daarbij niet om de vraag in welk type iemand ingedeeld moet worden. Maar om de uitdaging om te ontdekken hoe mensen erbij zitten en wat ze nodig hebben om tot echte samenwerking te komen.
Hoe pak jij dat aan?

Hier verder over praten bel 0622995926 of mail dirkboersma@Excellentleiderschap.nl

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063