Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Surfen op dezelfde golf

12 juni 2017, gepubliceerd door Dirk Boersma

Linked In
Door LinkedIn, het internetplatform voor mensen die het web professioneel gebruiken, heb ik in de loop der jaren vrienden gemaakt. Dat zijn andere vriendschappen dan de vriendschappen, die je in het gewone leven maakt. Je weet minder van de ander maar met sommige mensen raak je in wat dieper gaande digitale dialogen verzeild. Ik lees en reageer op LinkedIn vooral vanuit het gedachtegoed van het Centrum voor Excellent leiderschap. Dat betekent dat ik let op berichten over coachend leiderschap, over betrokkenheid van medewerkers, over zelfsturing, over het gebruik van macht, over vragen stellen en luisteren en ga zo maar door. Zo raakte ik bevriend met iemand, die  zich bezig houdt met creatieve wisselwerking en met cruciale dialoog.

Surfen op dezelfde golf
Het is bijzonder om te zien dat we regelmatig redenerend vanuit verschillende invalshoeken op eenzelfde conclusie uitkomen. Mijn LinkedIn vriend reageert dan met de zin ”we surfen op dezelfde golf”.  En afgelopen week bedacht ik mij ineens hoe mooi deze metafoor is. Het is een metafoor die prachtig zichtbaar maakt hoe je, zonder in een structuur of in een gefixeerd frame te zitten, toch met elkaar naar hetzelfde doel toe kunt gaan. En daarbij ben je steeds zelf met je eigen situatie bezig. Je maakt gebruik van dezelfde golf, maar op elk punt is die golf anders en jij regeert op jouw plaats bovenop de golf op wat je waarneemt, wat je voelt, wat je aan ziet of aan voelt komen. Je werkt niet met een lijstje, jij besluit wanneer je gaat zitten en wanneer je gaat staan. Dat doe je niet omdat iemand het tegen je roept of omdat iemand je een signaal geeft. Je let vooral op de signalen die je eigen lichaam je doorgeeft.

Driften
In de papierfabriek waar we een tijdje betrokken waren bij het verbeteren van het productieproces, zei de baas van de enorme machine waarmee gewerkt moest worden, dat het belangrijk was om zo snel mogelijk waar te nemen dat de machine ging “driften”. Als een medewerker dat op tijd waarnam kon er nog effectief worden ingegrepen. Een minuut later was te laat. Dan  moest de productie worden stilgelegd en daarna  opnieuw worden opgestart. Zoiets leidde tot een fors productieverlies. Het was daarom van groot belang dat medewerkers snel waarnamen wat er aan de hand was. Ze moesten met volle aandacht bij het proces betrokken zijn. En daar lag de belangrijkste taak voor de leidinggevenden, zorgen voor die constante aandacht en betrokkenheid. Om daarvoor te zorgen was het stellen van vragen aan medewerkers essentieel. Dat betekende een grote verandering in de fabriek, waar medewerkers tot dan toe vooral gewacht hadden op instructies van leidinggevenden.

Doen
Surfen leer je door het te doen, je krijgt een paar basisprincipes uitgelegd en daarna mag je het gaan proberen. Al doende leer je vervolgens om het beter onder de knie te krijgen. Als je aan het surfen bent kun je niemand vragen hoe het moet. Dat kun je pas vragen als je op  het strand staat. Dan moet je kunnen beschrijven wat je waarnam en vertellen hoe je reageerde. Je kunt dan met andere surfers reflecteren wat je anders had kunnen doen. Om dat vervolgens  te gaan proberen.
Surfen schijnt één van de moeilijkste sporten te zijn om onder de knie te krijgen. Je  moet veel leren over stromingen, over het weer en over hoe je met de surfplank om kunt gaan. Je leert wanneer en hoe je naar een golf moet peddelen. Je leert voldoende afstand houden van andere surfers. En als je de basis onder de knie hebt kun je zelf verder leren.

Metafoor
Het mooie van de metafoor van het surfen is dat alle surfers gebruik maken van dezelfde energie, maar dat ze allemaal individueel hun keuzes moeten maken en dat het surfen alleen maar lukt als je zelf oplet. Surfers zitten niet aan elkaar vast . Dat zou alleen maar problemen geven. Elke surfer moet zelf opletten. En als je veel surft wordt je er steeds beter in. Je spieren ontwikkelen zich. Je krijgt sterke armen en sterke benen. Je wordt al het ware één met je plank en met de golf waarop je surft. Wat zou er gebeuren als je tijdens het surfen aan tijdschrijven zou moeten doen? Als je handelingen moet registreren of moet wachten op opdrachten van de hoofdsurfer?

Visie
In organisaties betekent het dat de mensen erg goed moeten weten wat de organisatie wil bereiken. De visie is de golf waarop je surft. Hoe beter je die kent hoe beter het lukt met de dingen die je moet doen. Een leidinggevende gaat daarover regelmatig de dialoog aan met de medewerkers en stelt vragen om ze te helpen zich bewust te worden van wat de visie voor hun werk betekent. En het is belangrijk om te weten hoe anderen met die visie bezig zijn zodat jou bijdrage op die van anderen kan worden afgestemd.
In een organisatie gaat het om contacten met klanten, collega’s en leveranciers. Die contacten zijn nooit identiek, wat er gebeurt is afhankelijk van allerlei factoren en de kunst is je eigen handelen daarop af te stemmen. Het resultaat hangt af van hoe je ermee omgaat.

En jij?
Hoe goed kennen de medewerkers in jouw organisatie de visie en de betekenis daarvan voor hun werk? Hoe vaak ben je daar een echte dialoog over aangegaan? Wat staat het voeren van die dialoog in de weg?

Vind je het leuk hierover door te praten bel dan 0622995926 of mail dirkboersma@excellentleiderschap.nl

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063