Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Leiderschap en luisteren

12 juli 2011, gepubliceerd door Dirk Boersma

Luisteren is belangrijk, dat is een open deur. Je zult het in elke management training en in elke training over communicatie tegen komen. Met ons bewustzijn ten aanzien van het luisteren is dus niet zo heel veel mis.Maar met het handelen?

Echt luisteren
Echter dat luisteren ook echt in de praktijk brengen valt niet mee. Eigenlijk kom ik niet zo vaak iemand tegen die echt luistert.

Dat geldt niet alleen voor managers maar net zo goed voor medewerkers. De medewerkers klagen dat hun baas niet luistert maar de managers klagen dat hun medewerkers niet luisteren en er maar weinig van begrijpen.

Zelf betrap ik mijzelf ook regelmatig op slecht luisteren. Vaak denk ik, oh wat stom, had ik maar beter geluisterd. Dan merk ik aan mijn eigen reactie op het verhaal van een ander dat ik toch weer diens verhaal gebruik om mijn eigen boodschap uit te zenden. Het stomme is bovendien dat ik me elke keer realiseer, dat ik het mezelf een stuk makkelijker gemaakt zou hebben als ik beter geluisterd had.

Hard werken
Een gevolg van mijn werk is dat ik ook wel eens van iemand hoor dat ik iets niet goed doe. Zo kreeg ik enige tijd geleden op een avond een boze mevrouw aan de lijn. Ze kwam met verwijten, die in mijn ogen elke feitelijke grond misten. Ik heb haar echter niet weerlegd maar geprobeerd goed te luisteren. Dat viel niet mee en mijn verhaal over hoe het echt in elkaar stak lag me voor op de tong. Ik heb het gelukkig niet geuit maar heb hard gewerkt om te blijven luisteren. En tot mijn verbazing eindigde het telefoongesprek met haar aanbod iets voor mij te doen. Dat was wel het laatste waar ik op had gerekend. En het was ook nog iets waar ik eigenlijk nogal tegenop zag, een afspraak  maken met iemand die ik, maar die zij wel goed kende.
Uit bovenstaande blijkt wel dat luisteren hard werken is. Luisteren lijkt makkelijk maar vraagt om een forse inspanning. Ik merk dat ook in mijn werk als coach. Na ruim anderhalf uur intensief te hebben geluisterd moet ik even weer op adem komen. Je concentreert je op het verhaal van de ander en op de passages waarop je door wilt vragen om een stap vooruit te kunnen zetten.

Luisteren kun je oefenen
Luisteren is een vaardigheid, die je beter onder de knie krijgt door veel te oefenen. Wij doen dat bij ons centrum met grote regelmaat. We beleggen sessies waarin we elkaar bevragen, naar elkaar luisteren en waarin we elkaar feed-back geven op dat luisteren en vragen. Dit zijn zeer waardevolle sessies waarbij de kwaliteit van het luisteren en vragen steeds weer wordt aangescherpt .
Luisteren kan je trainen en moet je regelmatig trainen als je het goed wil doen. In onze trainingen speelt luisteren een grote rol. Zowel bij de oefeningen als bij de reflectie erop, draait het vooral om gericht luisteren en de juiste vragen stellen. Dat geldt voor zowel de trainer als de deelnemers.
Je kan rustig zeggen dat je in elke training beter leert luisteren en dat is essentieel voor leiderschap.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063