Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Kerst, het feest van disruptie

29 december 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma

Het valt niet mee om dingen anders te doen. Voor je het weet is anders gewoon geworden en worden bestaande verhoudingen er door bevestigd. Clayton Christensen de grote disruptie goeroe spreekt er regelmatig zijn zorgen over uit.

Een duik in het water
In 1964 kwam ik boven water na een duik in de Nieuwe Meer, een plas tussen Amsterdam en het Amsterdamse Bos. Ik was er gaan roeien met twee schoolvrienden. We hadden getracht de aandacht van roeiende meisjes te trekken en zoals gebruikelijk was één van mijn twee vrienden daar ook wonderwel in geslaagd. En omdat het zomer was en prachtig weer had ik een duik in het water gedaan. Toen ik mijn hoofd weer boven water stak zei mijn vriend je lijkt net een Beatle. Mijn vetkuif was volledig in het ongerede geraakt en was uitgezakt over mijn voorhoofd. Het was een oordeel waar ik blij van werd. Daar kon ik wat mee, ik was bijzonder en werd als zodanig herkend. Ik liet mijn haar over mijn voorhoofd hangen wat bij thuiskomst leidde tot onbegrip bij mijn moeder en dat onbegrip groeide naarmate de dagen vorderden dat ik mijn haardracht ongewijzigd liet. Het was mijn protest tegen een samenleving waarin alleen goede schoolresultaten en een mooie buitenkant telden. Het ging niet om de buitenkant, het ging om de binnenkant. Dat was belangrijk, dacht ik en ik zag op veel plaatsen tekenen van een echte verandering. En ik voelde het ook, ik maakte er deel van uit. Voor het eerst werd ik door de politie achterna gezeten toen ik samen met veel anderen over de hekken klom die ons scheidden van de Rolling Stones, die arriveerden voor hun eerste optreden in Nederland. We lieten ons niet meer tegenhouden, het werd nu echt anders.

Er bij horen
Maar slechts een paar jaar later zat ik in een klas vol jongens en meisjes die naar popmuziek luisterden. Er waren steeds meer jongens die hun haar lang lieten groeien. En het drong tot mij door dat die het niet deden om anders te zijn maar juist om erbij te horen. Het ging weer om het uiterlijk, om hoe je eruit zag en niet om wat je dacht of om hoe je was. Ik was een illusie armer. Op de één of andere manier was dat wat een paar jaar daarvoor begon als een uiting van een sterke wens de maatschappij te veranderen zelf veranderd in een business waarmee de bestaande verhoudingen werden bevestigd.

Disruptie
Clayton Christensen, de gezaghebbende Harvard hoogleraar, één van de mensen die disruptie als concept onder de aandacht bracht het bedrijfsleven, van CEO’s van collega hoogleraren en van consultants worstelt met een soortgelijk probleem. Hij wijdt tegenwoordig regelmatig artikelen en colleges aan het feit dat er verkeerd met disruptie wordt omgegaan. Zo schrijft hij onder andere in een artikel in de Harvard Business Review van een jaar geleden. De basis concepten worden niet begrepen en verkeerd toegepast. Met essentiële elementen uit de theorie wordt geen rekening gehouden. Vaak hebben mensen er niet eens een boek of een serieus artikel over gelezen. Uiteindelijk gaan ze met iets aan de slag wat op fundamentele punten afwijkt van het originele concept en als het dan niet blijkt te werken zeggen ze dat de theorie niet klopt. Dat gaat niet alleen zo met disruptie, het gaat zo ook met zelfsturing, met agile, met lean en ga zo maar door. Het zijn ideeën, die snel in een commercieel jasje worden gestoken  om er veel geld mee te kunnen verdienen.

Kerst
We zitten nu in de dagen na kerst. Als je erover nadenkt het feest van de disruptie. Niet door een krachtige leider maar door een kwetsbare baby zal de wereld veranderen. En die baby werd niet ontvangen in een mooi paleis maar in een stal en de eerste mensen die hem welkom heetten hoorden niet bij de top van de samenleving maar bij de allerminsten. Er werd om in termen van disruptie te blijven een markt bewerkt, die voor de gevestigde leveranciers niet de moeite waard was. In het boek “En de mens schiep God” beschrijft Selina O’Grady, hoe in het Romeinse keizerrijk ontdekt werd hoe de kerstboodschap gebruikt kon worden om juist de zittende macht in het zadel te houden en hoe de disruptieve boodschap effectief van haar disruptieve karakter ontdaan kon worden.

Echt anders
In veel organisaties is het belangrijk om dingen echt anders te gaan doen. Dan helpt het niet als je een nieuw concept inpast in de manier waarop je nu de dingen doet. Het helpt het beste als je als CEO de mensen voorgaat in het doorbreken van patronen, die je zo vertrouwd zijn. Als jij dat patroon doorbreekt doen de mensen om je heen dat gemakkelijker ook. Wacht niet tot je hebt ontdekt hoe je het nieuwe concept kunt inpassen in bestaande patronen. Hoeveel geld heb je zo in 2016 al weggegooid en hoe ga je dat in 2017 voorkomen?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063