Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Je kunt alleen goed luisteren als je jezelf kent

06 juli 2018, gepubliceerd door Dirk Boersma

In de trein
Voor mijn werk zit ik regelmatig in de trein. Ook in de spitstijden als de trein goed vol zit. Ik heb daar geen hekel aan. Het geeft je veel mogelijkheden nieuwe mensen te ontmoeten en te leren kennen. Je krijgt de gelegenheid je eigen communicatieve vaardigheden te oefenen.  Je kunt je oefenen in het verbinding maken, in het luisteren, het vragen stellen en nog veel meer. Luisteren kun je doen door met iemand in gesprek te zijn maar in zo’n volle trein ben je ook regelmatig getuige van de gesprekken die andere mensen met elkaar hebben.

Stemverheffing
Als mij aandacht dan getrokken wordt doordat er met stemverheffing gesproken wordt. Als mensen in een hevige discussie zitten en elkaar proberen te overtuigen is het ook helemaal niet moeilijk om mee te luisteren. Zelfs als je een boek voor je neus hebt  komen er steeds weer flarden bij je binnen. Het valt me op hoe vaak mensen met elkaar in gesprek zijn over hun werk. Soms vertellen ze elkaar over de afdeling of de organisatie waar ze werken. Soms werken ze bij hetzelfde bedrijf. Dat merk je aan het feit dat ze het over één en dezelfde persoon, vaak een manager hebben. Ze hebben dan verschillende interpretaties van iets wat er aan de hand is in hun organisatie.. Ze proberen elkaar van de juistheid van hun interpretatie te overtuigen. “Nee hoor, hij bedoelt……….. kijk maar naar…… Ja, maar weet je dat hij gisteren al met ……… gesproken heeft  en dat  diens gezicht op onweer stond”.

Speculaties
En zo gaat het gesprek dan door. Allerlei speculaties passeren de revue. En dan denk ik wat zou er nu echt aan de hand zijn. Wat heeft die manager over willen brengen. En zou die manager vermoeden dat hij en zijn boodschap zo besproken worden?Zou hij alle oordelen kennen die ze over hem hebben?  Hoe goed wordt er gecommuniceerd in de organisatie waar deze mensen werken? Het kan in elk geval wel beter, veel beter vermoed ik. Als de manager duidelijk en betrouwbaar  is hoeft er niet gespeculeerd te worden. Speculatie ontstaat als iets niet duidelijk is en als men gewent is te worden overvallen door besluiten die een gevolg hebben voor het eigen werk.
Het is bijzonder dat het in organisaties nog zo vaak ontbreekt aan transparantie. Mensen zijn veel tijd kwijt met interpreteren en speculeren. Allemaal tijd, die niet gebruikt wordt voor het ‘echte’werk.

Ondergeschikt
De afgelopen week werkte ik met een groepje leidinggevenden, die bij mij de training excellent leiderschap volgen in het blok effectief zijn in relaties. Eén van de deelnemers heeft het regelmatig over de persoon van wie hij leiding krijgt. Een hogere manager waar hij niet zo’n hoge pet van op heeft. Hij verteld regelmatig over de onbegrijpelijke opdrachten, die overigens als vraag bij hem terecht komen. Ik stelde voor de communicatie tussen hem en z’n baas eens uit te spelen. Een andere deelnemer speelde zijn baas, van wie we inmiddels al veel wisten. Hij speelde zichzelf. Zodra het gesprek begonnen was viel op hoe hij zich klein maakte tegenover z’n baas. Dat had grote invloed op het gespreksverloop en wat hij wilde bereiken bleef ver uit zicht. Ik stopte het gesprek  want het is zinloos iemand zo lang te laten wortstelen.

Evenwaardig
We keken samen terug. Ook de andere deelnemers hadden gezien hoe hij zich klein gemaakt had. We zochten samen naar die woorden die zijn positie evenwaardig aan de positie van zijn ‘baas’ zouden maken. Hij probeerde met dezelfde tegenspeler een tweede keer voor het voetlicht te brengen wat hij wilde overbrengen. Gelukkig ging het die tweede keer een stuk beter. Hij liet het toestemming vragen achterwege, hij vertelde wat hij wilde  en zijn boodschap kwamveel krachtiger en duidelijker over.  Dat gaf hem inspiratie voor het gesprek wat hij met zijn baas wilde gaan voeren.

Zenden, zenden, zenden.
Op allerlei plaatsen leren we dat communicatie belangrijk is. Ik zie bij mijn kinderen op school dat het accent daarbij vooral op het zenden ligt. Je moet de ander kunnen overtuigen. De andere kant van communicatie naar de ander luisteren of opletten wat je bij de ander iet als de ander naar jou luistert krijgt vaan maar weinig aandacht. Vijf jaar geleden schreef ik een blog naar aanleiding van een filmpje over gebrek aan communicatie in een operatiekamer en de dramatische gevolgen daarvan in het dagblad Trouw van enkele dagen gelden werd in een artikel nog een bevestigt dat in de operatiekamer de wet van de jungle heerst. Evenwaardigheid is ver te zoeken. Dat los je niet op met een communicatietraining. Je kunt alleen goed communiceren als je jezelf goed kent. Als je je emoties herkent en weet wat je eigen behoeften zijn. In onze training is het blog effectief zijn in relaties daarom een vervolg op leiding geven aan jezelf.

Luisteren
Gisteren was ik door een vorige trainingsgroep uitgenodigd voor een kleine reünie. Eén van de deelnemers belde dat hij wat later kwam. Toen hij aanschoof aan tafel zei hij; sorry maar ik moest nog luisteren. Ik was in gesprek met een nieuwe medewerker en die was mij iets aan het vertellen en als ik één ding geleerd heb ik jouw training dan is het wel het belang van luisteren. Daar neem ik sindsdien altijd de tijd de tijd voor. Ik luister, vat samen en vraag door en het effect daarvan is verbluffend. Het is trouwens gen trucje. Ik  ben echt geïnteresseerd en luiteren vergroot die interesse nog.
In de trein zou het een stuk stiller worden als mensen gingen luisteren. Maar ik denk dat ik voorlopig nog wel iets zal horen

 

Wil je hierover of over iets anders doorpraten bel dan 0622995926 of mail dirkboersma@excellentleiderschap.nl

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063