Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Hoe maak je de goede keuzen?

23 januari 2018, gepubliceerd door Dirk Boersma

Time management
In de afgelopen jaren werd ik enkele malen gevraagd een training timemanagement te verzorgen voor managers van een internationaal hightech bedrijf. En zo zat ik dan steeds een dag met jonge managers ergens in de buurt van Schiphol. Het waren allemaal managers die last hadden van druk-druk-druk en die graag wilden leren hoe daar handiger mee om te gaan. Ze zijn vaak ook op zoek naar en betere werk privé-balans. Bij sommigen leeft de gedachte dat ik een truc zou kennen om van 8 uur 10 uur te maken. Maar over die truc beschik ik niet. De training gaat vooral over de vraag met welke activiteiten je gaat stoppen.

Keuzes maken
En dat betekent keuzes maken. Gedurende de training dag gebruik ik een oefening waarbij ik de deelnemers vraag eens op te schrijven op welke doelstellingen of targets ze aan het eind van het jaar beoordeeld worden. Daarna vraag ik ze dan eens hun agenda erbij te pakken en te kijken wat ze in de afgelopen twee weken gedaan hebben. Dan vraag ik ze die lijstjes naast elkaar te leggen en bijna altijd blijkt dan dat ze zich nauwelijks bezig gehouden hebben met zaken die iets te maken hebben met die doelen die ze aan het eind van het jaar gerealiseerd moeten hebben.

Ontnuchterend
Dat is een ontnuchterende ontdekking  voor de meeste deelnemers. Ze gaan meestal uitleggen wat de reden is dat ze zich met zoveel andere dingen bezig houden en niet zelden leggen ze de schuld daarvoor bij hun hogere leiding. Mensen werkzaam in sales leggen vaak uit hoe hun targets in de loop van het jaar voortdurend veranderen en dat veroorzaakt dat het heel lastig is om erop te sturen. Maar in het algemeen komt het erop neer dat de deelnemers niet zo heel erg goed nadenken bij de keuzes die ze maken ten aanzien van het werk wat ze doen, wat prioriteit krijgt en wat niet.

De automatische piloot
Het is vooral de automatische piloot die de richting bepaald. Die automatische piloot zit in wat Kahneman noemt ons snelle denken. Keuzes worden dan vooral door onze emoties en onze intuïtie bepaald. De ratio blijft buiten spel. En zo zijn we voor we er erg in hebben bedolven onder het werk. En voor je het weet besteed je ook de avonden, de weekenden en je vakanties aan je werk.

Grenzen stellen
Ed Batista, als coach verbonden aan Stanford is het niet eens met de mensen die zeggen dat je moet zorgen voor een balans tussen werk en privé. Balans is niet het goede woord zegt hij. Het is veel zinvoller om grenzen te vast te stellen. Zorg ervoor dat je tijd vastlegt, die voor jezelf gereserveerd is. Niet alleen voor je gezin maar ook voor jezelf. Zorg dat je tijd reserveert om na te denken om bewust bezig te zijn met de dingen die je doet om bewust keuzes te maken. Zorg ervoor dat je niet door je snelle denken wordt meegesleurd in de dingen die gebeuren.

Niet de omstandigheden
Laat niet de omstandigheden bepalen wat je doet maar bepaal zelf welke keuzes je maakt en hoe je reageert op die omstandigheden. Als je dat doet vergroot je je regelcapaciteit. Kies voor de dingen die echt belangrijk zijn. Voor die zaken die waardevol zijn voor je werk en voor jou als persoon. De filosofe Ruth Chang laat zien dat het maken van keuzes, vaak niet een kwestie is van alle factoren op een rijtje zetten maar goed nadenken over wat waardevol voor je is. Om te zorgen dat je daar een goed verhaal bij hebt. Doe je dat niet dan kom je ergens terecht waar je helemaal niet heen wil. De argumenten voor die keuzes vind je in jezelf bij jouw eigen waarden en niet bij de mensen om je heen in je omgeving. Zorg ervoor dat je elke dag een moment hebt waarop je over die dingen na kunt denken zodat je de argumenten op een rij krijgt om ook in moeilijke zaken keuzes te maken.
Kiezen op de automatische piloot leidt regelmatig tot verkeerde keuzes. Harvard psycholoog Dan Gilbert laat met zijn onderzoeken zien hoe vaak we slechte keuzes maken en ook Dan Ariely van Duke University confronteert ons op allerlei manieren hoe matig we zijn in het keuzes maken. We overschatten ons daar schromelijk in stellen beiden.

Helder toekomstbeeld
Gilbert heeft eigenlijk maar één oplossing als het gaat om tot betere keuzes komen. Dat is er de tijd voor nemen en een zo helder mogelijk beeld krijgen wat de keuze voor de toekomst inhoud. Het is belangrijk daar zo concreet mogelijk in te worden. Dat betekent vragen aan jezelf stellen. Of aan jezelf laten stellen.

Coachende leider
Een coachende leider kan daar een heel belangrijke rol bij spelen. Een coachende leider kan je helpen tot goede keuzes te komen. Een coachende leider kan je ook helpen tijd te maken voor je privé leven. Om grenzen te stellen. Een coachende leider realiseert zich dat een medewerkers niet beter gaat presteren als hij  of zij alleen maar met het werk bezig is. De boog kan niet altijd gespannen zijn leerden wij vroeger en dat is ook in deze tijd nog maar al te waar.

Wat is echt belangrijk?
Time management is niet meer dingen doen in minder tijd maar kiezen voor de goede dingen en besluiten om andere dingen niet meer te doen. Om bezig te zijn met de dingen die echt belangrijk zijn en tijd te reserveren voor nadenken en voor herstel. Elke dag, elke week, elke maand. Dat vraagt om regelmaat. Het is ook belangrijk om elkaar daarbij scherp te houden. Vraag elkaar ernaar luister naar wat je collega te vertellen heeft. Maak er afspraken over met elkaar. Zo maak je samen een organisatie waarin met aandacht steeds wordt gewerkt aan de goede dingen.

Hier verder over praten bel 0622995926 of mail dirkboersma@excellentleiderschap.nl

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063