Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Hij is veranderd

21 november 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma

Afgelopen vrijdag deed ik een bedrijfsbezoek waar ik blij van werd. Medewerkers die hun baas complimenteren omdat hij zo veranderd is. De kans om dat te horen is er niet zo vaak. Maar nu kwamen de geluiden van alle kanten

Een opbeurende bijeenkomst
In deze tijden van pessimisme over de vraag of de politiek in staat is op een goede manier om te gaan met de spanningen die links en rechts de kop op steken in de samenleving had ik vrijdagmorgen een bijzonder opbeurende bijeenkomst. Ik ging op bezoek bij één van de deelnemers die bij ons, het Centrum voor Excellent Leiderschap de opleiding Excellent Leiderschap gevolgd had. Dat doen we altijd bij alle deelnemers aan onze trainingen met een langere doorlooptijd. Het is nuttig om iemand te ontmoeten in zijn of haar werkomgeving, om daar met iemand te kunnen praten hoe hij of zij het geleerde nu toepast in de praktijk. In zo’n gesprek kunnen vaak nog wat nuances uitgewerkt worden.

Een recyclingbedrijf
Deze keer bracht ik een bezoek aan een recyclingbedrijf. Een bedrijf waar het afval uit de groene containers en ander groen afval verwerkt wordt. Het bedrijf levert compost, vulmateriaal voor de wegenbouw en elektriciteit wat wordt opgewekt door methaangas te verbranden waarmee turbines worden aangedreven. Het was leuk om het fysieke proces te zien. Gedeeltelijk rechtstreeks en gedeeltelijk vanuit een controlekamer waar het hele proces gevolgd kon worden op een rij beeldschermen.

Veiligheid
Bij aankomst was ik even in de war. De weg was afgesloten door een slagboom. Toen ik op de daarvoor bedoelde bel gedrukt had hoorde ik een stem, die mij naar het kantoor bij de weegbrug verwees. Dat kantoor had ik gelukkig snel gevonden. Een oudere man heette mij welkom, vertelde waar ik kon parkeren en overhandigde mij een veiligheidshesje en een veiligheidshelm. Hij bond me op het hart deze ook te dragen en legde mij de route naar het kantoor uit. Ik diende daarbij de aangeduide route te volgen en de voetgangersstoplichten te gebruiken. Op die manier liep ik niet het risico door een vrachtwagen of een grote shovel te worden overreden.

Geel hesje
Zo kwam ik keurig in de kantine terecht waar net van alle kanten mensen binnen kwamen, allen met net als ik een geel hesje aan en een groene helm op. Ook de man die ik op kwam zoeken stond ertussen, in kleding niet van zijn collega’s te onderscheiden. Hij stelde mij voor als de man bij wie hij nou al die tijd training had gevolgd. En onmiddellijk reageerde opnieuw een oudere man met de mededeling dat ik het goed gedaan had. Want er was veel veranderd. Hij had nu veel meer ruimte, zijn ideeën deden er weer toe en er werd naar hem en naar zijn collega’s geluisterd. Zijn baas vroeg veel meer door en gaf niet onmiddellijk zijn mening ergens over. En zo kon hun inbreng groter worden. Zijn collega’s sloten zich bij hem aan. Ze bevestigden dat hun baas zo veranderd was.

Zelfsturing
Later spraken we er samen over. Hij vertelde over het productieproces en wat ze daarin verbeterd hadden. Hoe bijna alle medewerkers inmiddels over een Vapro diploma beschikten. Hoe de controlekamer nu met veel minder toezicht kon werken. Hoe iedereen nu op het primaire proces lette en er ook samen ingegrepen werd als er iets niet goed ging. Hoe verzuurde en chagrijnige medewerkers, en daartoe rekende hij de man bij de weegbrug en ook de man die mij aansprak toen ik de kantine binnenliep, totaal veranderd waren en weer met plezier naar het werk gingen. Later spraken we nog wat uitgebreider met twee van zijn mensen die enthousiast vertelden wat er allemaal verbeterd was. Hoe ze meer deden dan vroeger maar met minder mensen. Ook voor veiligheid hadden ze veel aandacht nu. Het kwam niet voor dat mensen geen helm of een hesje droegen en iedereen gebruikte ook veiligheidsschoenen.

Veel veranderd
Ze hadden veel veranderd in de fabriek. Vroeger waren er twee monteurs, nu deden ze alles zelf. De installaties waren niet nieuw meer, maar ze hadden met elkaar ervoor gezorgd dat er veilig gewerkt kon worden door beschermconstructies aan te brengen. En dat hadden ze allemaal zelf gedaan, ze waren trots op hun bedrijf. De mensen met wie we stonden te praten maakten hun manager duidelijk dat hij naar huis moest gaan. Zijn vrouw is ernstig ziek en hij moest met haar naar een behandeling. Ze waren erg kordaat in het hem wijzen op zijn privé verplichtingen en het bleek dat ze dat altijd naar elkaar toe deden. Het gekke is dat dit niet gaat ten koste van de productiviteit en de kwaliteit. Die houden ze zorgvuldig bij. Op diverse plaatsen hangen borden waarop op dagbasis resultaten worden bijgehouden. Ik vertrok in een blijde stemming. Natuurlijk, toen hij aan de training begon had ik wel gezien dat zijn manier van naar mensen kijken een goede basis zou geven. Hij had de training ook heel actief gebruikt om aan zichzelf te werken. Maar het was mooi dat anderen dat ook gemerkt hadden. Ik leverde mijn hesje en mijn helm in bij de meneer van de weegbrug.
Hier doe ik het voor. Leidinggevenden helpen het beste uit zichzelf te halen om hun medewerkers in de gelegenheid te stellen hetzelfde te doen. Wij noemen dat coachend leidinggeven.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063