Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Gratis adviezen

07 december 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma

Vandaag begin ik aan de 29e editie van de training Excellent leiderschap. Het is een traject waar ik me ook dit keer weer op verheug. We zullen zeker ook aandacht besteden aan de gratis adviezen, die leiderschapsgoeroe Lolly Daskal in een recente blog noemt. Want het gaat niet om weten maar vooral om doen.

De 29e editie
Vandaag begin ik met editie 29 van onze training Excellent leiderschap en ik verheug me erop. Ik verheug me op de ontmoeting met de deelnemers, op het beter leren kennen van de deelnemers, op het samen ontdekken wat voor hen effectief is als het om leiderschap gaat. Hoe ze ontdekken waar het gedrag wat ze inzetten het behalen van de resultaten die ze willen bereiken juist in de weg staat. Maar ook hoe ze ontdekken dat ze over kwaliteiten beschikken die ze niet kenden, waarmee ze juist wel die resultaten kunnen bereiken. Hoe we met elkaar elke keer weer leren dat er niet één beste aanpak is, maar dat iedereen in zijn of haar situatie mag uitvinden wat het beste werkt. Dat het niet gaat om trucjes maar jouw eigen aanpak. Dat je leert die aanpak bewust in te zetten. Je merkt ook dat je er beter in wordt, dat oefenen of uitproberen ervoor zorgt dat je er beter in wordt. Kortom een mooi en inspirerend traject.

De beste gratis adviezen
Zoals gezegd er bestaan niet veel pasklare recepten voor leiderschap, het moet altijd passen bij jou en bij de situatie waarin je je bevindt. Toch zijn er wel een paar algemene dingen te zeggen over leiderschap. Leiderschapsgoeroe Lolly Daskal benoemt ze in een blog, die ze recent publiceerde. Ze gaf er de titel  “The Best Free Leadership Advice You’ll Ever Get” aan. En die titel suggereert het al, het is niet moeilijk om deze adviezen te verwerven of in te zetten. Ze zijn gratis. In deze blog wil ik de adviezen van Daskal doorgeven.

  • Het eerste advies is: kom achter je bureau vandaan, kom uit je kamer en laat je gezicht zien. Dat lijkt heel normaal. Maar ik ken helaas leidinggevenden die zich opsluiten in hun kantoor, die zelfs de deur op slot draaien, zodat er niemand kan binnen komen. Die hebben het zo druk dat ze niet gestoord kunnen worden, vinden ze. Er zijn ook leidinggevenden door wie professionele distantie heel fysiek wordt geïnterpreteerd. Die zitten in een kantoor ver van de plaats waar hun mensen het werk verrichten en komen daar maar met moeite vandaan. Een oud collega grapte daar wel eens over, die laten zich ’s morgens met boeien aan hun bureaustoel vastketenen.
  • Het tweede advies is: laat een lach op je gezicht zien, kijk vriendelijk, dat maakt de mensen om je heen ontspannen, het zorgt ervoor dat mensen makkelijker verbinding zoeken en het zorgt er ook voor dat jij makkelijker in contact komt met je mensen
  • Het derde advies is: ga de verbinding met mensen ook daadwerkelijk aan. Uit onderzoek blijkt dat 70 % van de mensen zich onprettig voelt omdat ze zich genegeerd voelen door hun leidinggevende. Dat kan je veel beter doen, zorg dat ze weten dat ze belangrijk voor je zijn, dat je ze nodig hebt. En dat is wat anders dan de houding van “voor jou tien anderen”.
  • Het vierde advies is: luister met aandacht en zorgvuldigheid. Vaak denken leiders nog dat het gaat om hun speech, hun toespraak of hun pitch, maar luisteren is minstens zo belangrijk. Mensen hebben veel in hun hoofd en vinden het prettig als er iemand is die daar naar luistert.
  • Het vijfde advies is: stel vragen vanuit oprechte nieuwsgierigheid. Vragen zijn niet allen bedoeld om meer informatie te krijgen, vragen spelen ook een essentiële rol in het ontwikkelen van bewustzijn bij degene, die de vragen gesteld krijgt.
  • Het zesde advies is: geef eerlijke antwoorden, zorg ervoor dat mensen hun vragen aan je durven stellen en draai ze geen rad voor ogen. Juist het om dingen heen praten zorgt ervoor dat mensen je gaan wantrouwen. Ze gaan dan bedenken wat er aan de hand kan zijn en voor je het weet is er een geruchtenstroom in gang gezet.
  • Het zevende advies is: vraag om feedback. Veel leidinggevenden zijn een beetje bang om te horen wat de mensen vinden van wat ze doen. Maar feedback is niet alleen belangrijk om te geven, maar zeker ook om te krijgen. Het helpt je om te leren van wat je doet en hoe je dingen beter kunt doen
  • Het zevende advies is: geef feedback. Feedback geven is erg belangrijk, het opent de dialoog en zorgt voor betere relaties. Het is wel heel belangrijk die feedback wel goed en zorgvuldig te geven. Geen oordelen dus. Daardoor voelen mensen zich naar beneden geduwd. Met oordelen plaats je je boven mensen in plaats van naast mensen, de evenwaardigheid verdwijnt.
  • Het achtste advies is: laat zien dat het je wat doet. Laat mensen merken dat ze ertoe doen. Het gaat niet om macht maar om hoe mensen zich bij jou voelen. Laten merken dat mensen ertoe doen en belangstelling tonen voor wat ze bezig houdt is geen teken van zwakte, het zorgt ervoor dat mensen iets voor je willen doen.

Ik denk dat wat Daskal adviseert voor veel mensen wel bekend is en dat sommigen denken: is het zo makkelijk? Als je dat denkt, denk dan ook nog eens na over de vraag in hoeverre jij dat nu doet? En hoe vaak je dat niet lukt en waar dat dan van komt. In de training zullen we daar ook regelmatig bij stil staan.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063